امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
رهن مادی و لفظی
#1
استاد سید احمد مددی می­فرماید: رهن دو قسم دارد. یک قسم این است که مال مرهونه به عنوان وثیقه قبض و اقباض می­شود و نیاز به عقد ندارد و صرف رضایت کفایت می­کند. قسم دیگر از رهن، رهن لفظی است. یعنی با لفظ، عقد رهن محقق می­شود. پس نیاز به لفظ خاص دارد و صرف تراضی کفایت نمی­کند همچنین اختلافی که در صحت تقدم قبول بر ایجاب وجود دارد در قسم رهن لفظی مطرح است.
تذکر این نکته لازم است که آیه قران «فرهان مقبوضة» ناظر به همان عقد مادی است. شاهد این مطلب این است که در آیه بحث سفر و مسافرت است که سفر خصوصیتی دارد و آن این است که وثیقه در صورتی محقق می­شود که مال مرهونه قبض و اقباض بشود و الا صرف لفظ عقد رهن خواندن وثاقت نمی­اورد چون در سفر است و بعد از سفر ممکن است از یکدیگر جدا بشوند و اگر بدهکار نتواند بدهی خود را بپردازد مرتهن طلب خود را از مال مرهونه وصول کند. بر خلاف این که عقد لفظی باشد و وثیقه برای طلبکار محقق نمی­شود.
جلسه 82 تاریخ 30 بهمن ماه 98
پاسخ
#2
(7-اسفند-1398, 02:55)خیشه نوشته:
استاد سید احمد مددی می­فرماید: رهن دو قسم دارد. یک قسم این است که مال مرهونه به عنوان وثیقه قبض و اقباض می­شود و نیاز به عقد ندارد و صرف رضایت کفایت می­کند. قسم دیگر از رهن، رهن لفظی است. یعنی با لفظ، عقد رهن محقق می­شود. پس نیاز به لفظ خاص دارد و صرف تراضی کفایت نمی­کند همچنین اختلافی که در صحت تقدم قبول بر ایجاب وجود دارد در قسم رهن لفظی مطرح است.
تذکر این نکته لازم است که آیه قران «فرهان مقبوضة» ناظر به همان عقد مادی است. شاهد این مطلب این است که در آیه بحث سفر و مسافرت است که سفر خصوصیتی دارد و آن این است که وثیقه در صورتی محقق می­شود که مال مرهونه قبض و اقباض بشود و الا صرف لفظ عقد رهن خواندن وثاقت نمی­اورد چون در سفر است و بعد از سفر ممکن است از یکدیگر جدا بشوند و اگر بدهکار نتواند بدهی خود را بپردازد مرتهن طلب خود را از مال مرهونه وصول کند. بر خلاف این که عقد لفظی باشد و وثیقه برای طلبکار محقق نمی­شود.
جلسه 82 تاریخ 30 بهمن ماه 98
سلام علیکم با تشکر از مطلب ارسالی قابل استفاده تون
ایا استاد منبع  یا کتابی نیز برای این تقسیم بندی ذکر کردند؟ در کلمات قوم چنین تقسیمی دیده نشد و تازگی داشت. با سرچ مختصری که کردیم نیز چنین تقسیم بندی ندیدیم. بیزحمت بفرمایید از ابداعات فرمایشات استاد در این بحث است یا اینکه مسئله ای متداول در باب رهن بوده است؟
پاسخ
#3
سلام بر اقای حسنی عزیز
این بحث نسبت به مباحث فقهی بین اهل تشیع از ابداعات استاد است ولی نسبت به قوانین غربی و فقه اهل سنت باید گفته شود که قبل از استاد این قوانین در مباحث حقوقی بوده است. مثلا سنهوری که یک حقوقدان مشهور مصری است در کتاب الوسیط ( که مانند قانون اساسی برای کشور مصر است) این تقسیم بندی وجود دارد. در این کتاب به رهن مادی( فعلی) و لفظی تقسیم شده است. 
استاد چند بار تذکر دادند که در ذهن علمای ما فقط رهن لفظی بوده است و بحث کرده اندکه قبض شرط صحت یا لزوم است. در حالی که نسبت به رهن مادی، قبض اصل عقد است و شرط نیست. به عبارت دیگر قبض همه کاره رهن است نه این که از شرایط رهن باشد
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان