امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نکته لطیفه در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه
#1
یک بحثی در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه وجود دارد که مقدمه از حیث اطلاق و اشتراط از ذی القمدمه تعبیت میکند. مثلا اگر وجوب ذی المقدمه مطلق است، وجوب مقدمه نمیتواند مشروط باشد بلکه باید مطلق باشد. همچنین اگر وجوب ذی المقدمه فعلی است وجوب مقدمه هم باید فعلی باشد لذا در مواردی که وجوب ذی المقدمه فعلی نیست اما وجوب مقدمه فعلی است به توجیهاتی مثل وجوب تهیئ نفسی پرداخته اند
مرحوم اصفهانی در این رابطه میفرماید: لازم نیست تا این حد وجوب مقدمه از وجوب ذی المقدمه تبعیت کند. بلکه به این مقدار کفایت میکند که اگر مولا شوق به ذی المقدمه داشته باشد به مقدمه هم باید شوق داشته باشد. اما در فعلیت وجوب نیازی به تبعیت نیست. مثلا وجوب غسل جنابت که مقدمه برای صوم است، وجوبش فعلی است اما قبل از طلوع فجر وجوب صوم فعلی نیست. 
استاد گنجی میفرماید: حتی در شوق نیز نیاز به تبعیت ندارند. ممکن است مولایی نسبت به ذی المقدمه ای شوق نداشته باشد اما نسبت به مقدمه آن شوق فعلی داشته باشد. مثلا میداند در آینده مریض میشود و شوقی به این مریضی هم ندارد و برای مداوا کردن آن از الان دستور به مقدمه آن که خریدن دوا است میدهد چون که در ان زمان یافت نمیشود. پس شوق به مقدمه دارد ولی شوق به ذی المقدمه وجود ندارد. یا اساسا فعلا امکان تحقق ذی المقدمه فی الحال وجود ندارد و در اینده ممکن میشود ولی از الان شوق به مقدمه دارد
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی
#2
(8-اسفند-1398, 01:37)خیشه نوشته: یک بحثی در مورد تبعیت مقدمه از ذی المقدمه وجود دارد که مقدمه از حیث اطلاق و اشتراط از ذی القمدمه تعبیت میکند. مثلا اگر وجوب ذی المقدمه مطلق است، وجوب مقدمه نمیتواند مشروط باشد بلکه باید مطلق باشد. همچنین اگر وجوب ذی المقدمه فعلی است وجوب مقدمه هم باید فعلی باشد لذا در مواردی که وجوب ذی المقدمه فعلی نیست اما وجوب مقدمه فعلی است به توجیهاتی مثل وجوب تهیئ نفسی پرداخته اند
مرحوم اصفهانی در این رابطه میفرماید: لازم نیست تا این حد وجوب مقدمه از وجوب ذی المقدمه تبعیت کند. بلکه به این مقدار کفایت میکند که اگر مولا شوق به ذی المقدمه داشته باشد به مقدمه هم باید شوق داشته باشد. اما در فعلیت وجوب نیازی به تبعیت نیست. مثلا وجوب غسل جنابت که مقدمه برای صوم است، وجوبش فعلی است اما قبل از طلوع فجر وجوب صوم فعلی نیست. 
استاد گنجی میفرماید: حتی در شوق نیز نیاز به تبعیت ندارند. ممکن است مولایی نسبت به ذی المقدمه ای شوق نداشته باشد اما نسبت به مقدمه آن شوق فعلی داشته باشد. مثلا میداند در آینده مریض میشود و شوقی به این مریضی هم ندارد و برای مداوا کردن آن از الان دستور به مقدمه آن که خریدن دوا است میدهد چون که در ان زمان یافت نمیشود. پس شوق به مقدمه دارد ولی شوق به ذی المقدمه وجود ندارد. یا اساسا فعلا امکان تحقق ذی المقدمه فی الحال وجود ندارد و در اینده ممکن میشود ولی از الان شوق به مقدمه دارد

مراد از شوق به ذی المقدمه این است که اگر احتمال می دهد در آینده ذی المقدمه ایجاد خواهد شد از همین الان به فکر مقدمه باشد پس کلام استاد چیزی غیر از کلام مرحوم اصفهانی نیست
پاسخ
#3
کلام استاد مطلبی اضافه تر بر کلام مرحوم اصفهانی دارد. زیرا فرض کلام مرحوم اصفهانی این است که دو شوق وجود دارد یکی به ذی المقدمه و دیگری به مقدمه. اما فرض کلام استاد این است که هر چند که شوق به ذی المقدمه نباشد باز هم مواردی یافت میشود که شوق به مقدمه وجود دارد. حالا شاید در بعضی از مثالها مناقشاتی وجود داشته باشد اما نظر استاد این است که در بعضی موارد بالاخره شوق به ذی المقدمه نیست ولی شوق به مقدمه وجود دارد. بر خلاف مرحوم اصفهانی که تبعیت در شوق را میپذیرفتند. بنده باید بیشتر فکر کنم تا مثال استاد را به خاطر بیاورم و به عرض شما برسانم
پاسخ
#4
اولا در مثال فرمودید شوق به مریضی ندارد در حالیکه ذی المقده مریضی نیست بلکه مداوای مریضی ذی المقدمه است.
ثانیا اگر مراد از فعلیت و شوق اینست که از همین الان صوم در ظرف خودش مثلا بعد از طلوع فجر مشتاق الیه یا محل اراده است که این همان واجب معلق است و هم شوق و هم اراده فعلی بوده و در ذی المقدمه هم فعلی است و این چیزی نیست جز تبعیت.
پاسخ
#5
اولا ظاهرا شما بحث واجب مشروط با معلق را خلط کرده اید. فرض مساله این است که شرط وجوب است نه واجب. 
ثانیا مثال را عوض میکنیم مثلا در عرف گاهی اوقات هنوز اراده ذی المقدمه فعلی نشده است ولی اراده مقدمه فعلی شده است. مثلا الان اراده مسافرت ندارد ولی به تهیه مقدمات ان میپردازد. مثلا میداند که در ان زمانی که  اراده به مسافرت فعلی میشود تهیه این مقدمات امکان ندارد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای تبعیت احکام از مصالح و مفاسد در متعلق و فی انفسها خیشه 2 83 20-اسفند-1402, 14:15
آخرین ارسال: 105767
  نظر استاد گنجی در مورد اجماعات مدرکی و محتمل المدرکیه خیشه 0 69 14-آبان-1402, 20:58
آخرین ارسال: خیشه
  تفصیل شهید صدر در مورد منجزیت علم اجمالی نسبت به وجوب احتیاط خیشه 0 183 16-اسفند-1401, 18:46
آخرین ارسال: خیشه
  جریان استصحاب عدم وجوب مقدمه عند الشک فی الوجوب خیشه 10 3,525 22-آبان-1399, 00:48
آخرین ارسال: خیشه
  نظریه عجیب مرحوم نائینی در مورد مقدمه واجب خیشه 4 1,764 12-آبان-1399, 23:23
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفصیل مرحوم نائینی در مورد امر به شیئ و اقتضای نهی از ضد خاص خیشه 1 1,187 23-خرداد-1399, 23:25
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  دلالت امر به مقدمات شرعیه بر وجوب شرعی داشتن مقدمه خیشه 4 1,631 20-اسفند-1398, 21:04
آخرین ارسال: خیشه
  توضیح مقدمه موصله از لسان مرحوم خویی خیشه 0 978 25-بهمن-1398, 23:34
آخرین ارسال: خیشه
  رد قول مرحوم آخوند در بحث وجوب مقدمه توسط مرحوم خویی خیشه 0 974 29-دي-1398, 00:20
آخرین ارسال: خیشه
  انکار وجوب مقدمه موصله از ناحیه مرحوم آخوند و رد مرحوم آغا ضیاء خیشه 0 954 26-دي-1398, 15:57
آخرین ارسال: خیشه

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان