8-اسفند-1398, 23:07
آیت الله زنجانی در کتاب نکاح به استصحاب عدم ازلی اشکال می کنند که در استصحاب، علاوه بر اين كه اتحاد موضوع در قضيۀ متيقنه و قضيه مشكوكه لازم است، اتحاد محمول نيز لازم است. عرف همان طور كه موضوع را متحد مىداند، بايد محمول را هم متحد بداند. اگر فردى زائل شود و فرد ديگرى جايگزين آن گردد، جريان استصحاب در چنين مواردى مبتنى بر جريان استصحاب كلى قسم ثالث است كه معمولًا آقايان جارى نمىدانند. در مسالهی جارى، عدم شىء به عدم موضوع با عدم شىء به عدم محمول، در نظر عرف دو عدم است، گوئى عدمى زائل شده و عدم ديگرى احتمالًا جايگزين آن شده است. پس، استصحاب عدم ازلى چون از نظر عرف، عدم ها با هم متفاوت هستند و مبتنى بر جريان استصحاب كلى قسم ثالث [Y1] است، و ما هم آن را جارى نمىدانيم، با اشكال روبرو است.