8-اسفند-1398, 23:13
طبق مبنای شهید صدر که احتمال را منجز می دانند این اشکال مطرح است که اگر احتمال وجوب تکلیف آور است احتمال اباحه ی اقتضایی که ملاک آن می تواند اقوی از وجوب و حرمت باشد نیز نیازمند رعایت است درنتیجه مقتضای احتمال وجوب ،تنجیز است و مقتضای احتمال اباحه ی اقتضایی، تعذیر است فلذا در محتمل الوجوب و الاباحه تنجیز و تعذیر با هم وجود دارد که قابل جمع نیست.استاد حائری در مقام پاسخ گفته اند دو نوع می توان اباحه را تصویر کرد یکی اینکه عبد فقط از طرف شارع در آزادی باشد و دیگر اینکه عبد هم از ناحیه ی شرع و هم از ناحیه ی عقل در آزادی باشد درقسم اول که اصلا تنافی بین حکم عقل به وجوب احتیاط و حکم شارع به اباحه نیست چون دو حاکم مختلف دو حکم داده اند و تنافی نیست اما در قسم دوم تنافی هست لکن چنین موردی نداریم.استاد لاریجانی درپاسخ فرمودند که احتمال اینکه اباحه ی اقتضایی از قسم دوم وجود داشته باشد کافی است برای نقض به حق الطاعه و مدافعین شهید صدر نمی توانند احتمال آن را نفی کنند 98/10/29