10-اسفند-1398, 22:03
در بحث توحید مختلفات منشأهایی برای اشتباه نام راوی بیان شده است که عبارتند از :
1- تلخیص: تلخیص نام راویان گاهی برای دیگران مخصوصا اشخاص مبتدی موجب اشتباه می شود. مثلا به جای الحسن بن محمد بن سماعه می نویسند الحسن بن سماعه
2- تنوع در تعبیر از یک راوی: مثلا حسن بن علی بن زیاد معروف به وشاء از معروف ترین راویان حدیث است اما گاهی از او تعبیر به «ابن بنت الیاس» می شود.
3- احتمال تصحیف: گاهی منشأ اشتباه، احتمال وقوع تصحیف در یکی از دو عنوان برای یک راوی وجود دارد. البته این اشتباه غالبا در جایی مطرح می شود که میان شیوه نگارش دو عنوان نزدیکی زیادی وجود داشته باشد.
4- گاهی اشتباه پیچیده تر می شود و مشکل سخت تر است و آن جایی است که مؤلفان کتب حدیث و یا صاحبان اصول رجالی اشتباه کرده و وحدت دو عنوان را نیافته اند. مثلا در فهرست شیخ طوسی در شماره های 46و47با دو عنوان آدم بیاع اللؤلؤ و آدم بن متوکل برخورد می شود در حالی که بررسی ها نشان می دهد که این ها یک نفر هستند (مرحوم خویی 4دلیل بر اتحاد این دو عنوان اقامه کرده است. معجم رجال حدیث ج1ص122)البته ممکن است مناشی دیگری هم باشد که دوستان می توانند اضافه کنند.
1- تلخیص: تلخیص نام راویان گاهی برای دیگران مخصوصا اشخاص مبتدی موجب اشتباه می شود. مثلا به جای الحسن بن محمد بن سماعه می نویسند الحسن بن سماعه
2- تنوع در تعبیر از یک راوی: مثلا حسن بن علی بن زیاد معروف به وشاء از معروف ترین راویان حدیث است اما گاهی از او تعبیر به «ابن بنت الیاس» می شود.
3- احتمال تصحیف: گاهی منشأ اشتباه، احتمال وقوع تصحیف در یکی از دو عنوان برای یک راوی وجود دارد. البته این اشتباه غالبا در جایی مطرح می شود که میان شیوه نگارش دو عنوان نزدیکی زیادی وجود داشته باشد.
4- گاهی اشتباه پیچیده تر می شود و مشکل سخت تر است و آن جایی است که مؤلفان کتب حدیث و یا صاحبان اصول رجالی اشتباه کرده و وحدت دو عنوان را نیافته اند. مثلا در فهرست شیخ طوسی در شماره های 46و47با دو عنوان آدم بیاع اللؤلؤ و آدم بن متوکل برخورد می شود در حالی که بررسی ها نشان می دهد که این ها یک نفر هستند (مرحوم خویی 4دلیل بر اتحاد این دو عنوان اقامه کرده است. معجم رجال حدیث ج1ص122)البته ممکن است مناشی دیگری هم باشد که دوستان می توانند اضافه کنند.