امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحلیل کار بایع و مشتری از منظر استاد سید احمد مددی
#1
استاد سید احمد مددی می­فرماید: هر کدام از بایع و مشتری در معامله بیع دو کار را انجام میدهند که یکی از انها اصلی و دیگری تبعی است. پس بایع دو کار را انجام می­دهد یکی تملیک مبیع است که کار اصلی بایع است و دیگر تملک ثمن است که کار فرعی بایع است. مشتری نیز یک کار اصلی انجام می­دهد که همان تملک مبیع است و یک کار فرعی انجام می­دهد که همان تملیک ثمن است.
البته تذکر این نکته لازم است که تحلیل بنا بر این است که کار اعتباری بایع و مشتری را در نظر بگیریم. یعنی بیع که یک امر اعتباری است بایع  و مشتری دو اعتبار اصلی و فرعی انجام میدهند. اعتبار اصلی بایع تملیک است و اعتبار اصلی مشتری تملک است.پ
اما اگر بخواهیم واقع را در نظر بگیریم هدف اصلی و غرض اقصی بایع همان تملک ثمن است. پس چیزی که در عالم اعتبار فرعی بود، به حسب غرض اقصی و واقع، اصلی شود.
این تحلیل در تعریف بیع اثر گذار است و باعث میشود که تعریفی که مرحوم شیخ مطرح کرده است ناقص شود و اشکال بر آن وارد شود
پاسخ
#2
(14-اسفند-1398, 11:44)خیشه نوشته: استاد سید احمد مددی می­فرماید: هر کدام از بایع و مشتری در معامله بیع دو کار را انجام میدهند که یکی از انها اصلی و دیگری تبعی است. پس بایع دو کار را انجام می­هد یکی تملیک مبیع است که کار اصلی بایع است و دیگر تملک ثمن است که کار فرعی بایع است. مشتری نیز یک کار اصلی انجام می­دهد که همان تملک مبیع است و یک کار فرعی انجام می­دهد که همان تملیک ثمن است.
البته تذکر این نکته لازم است که تحلیل بنا بر این است که کار اعتباری بایع و مشتری را در نظر بگیریم. یعنی بیع که یک امر اعتباری است بایع  و مشتری دو اعتبار اصلی و فرعی انجام میدهند. اعتبار اصلی بایع تملیک است و اعتبار اصلی مشتری تملک است.پ
اما اگر بخواهیم واقع را در نظر بگیریم هدف اصلی و غرض اقصی بایع همان تملک ثمن است. پس چیزی که در عالم اعتبار فرعی بود، به حسب غرض اقصی و واقع، اصلی شود.
این تحلیل در تعریف بیع اثر گذار است و باعث میشود که تعریفی که مرحوم شیخ مطرح کرده است ناقص شود و اشکال بر آن وارد شود
ثمره عملی این تعریف چیست و نقض بر اشکال شیخ چیست؟
پاسخ
#3
ثمره علمی این تعریف در بحث الخراج بالضمان ظاهر میشود. مرحوم نائینی فرموده است مراد از الخراج بالضمان ضمانهای اصلی است نه تبعی. لذا طبق این تعریف استاذ مددی وقتی که بایع تملیکش اصلی است مورد این قاعده قرار میگیرد و تملک بایع چون یک کار ضمنی است مورد این قاعده قرار نمیگیرد.
اما تعریف مرحوم شیخ انشا تملیک عین بعوض بود که از تعریف تملیک و تملکی که مربوط به بایع است و کار اصلی و ضمنی بایع استفاده نمیشود. ظاهر عبارت مرحوم شیخ این است که بایع یک کار انجام میدهد و ان تملیک است فقط در حالی که دو کار انجام میدهد و در بعضی موارد هم ثمره دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  مراحل حکم از منظر استاد سید احمد مددی خیشه 0 763 25-شهريور-1399, 17:53
آخرین ارسال: خیشه
  معرفی کتاب نگاهی به دریا ( استاد سید احمد مددی) خیشه 0 1,239 27-خرداد-1399, 07:40
آخرین ارسال: خیشه
  معنای حجیت متوسطه شهرت فتوائیه از منظر مرحوم علامه خیشه 0 981 16-اسفند-1398, 17:37
آخرین ارسال: خیشه
  نکات رجالی درس آیت الله سید احمد مددی الموسوی السید 0 4,654 2-شهريور-1396, 22:43
آخرین ارسال: السید
  شروع دروس آیت الله سید احمد مددی الموسوی السید 0 3,511 22-مرداد-1396, 20:10
آخرین ارسال: السید
  آیت الله سیداحمد مددی الموسوی(بدون ویرایش)جلسه79 السید 0 3,208 12-اسفند-1395, 21:40
آخرین ارسال: السید
  آیت الله سید احمد مددی الموسوی(بدون ویرایش)جلسه79 السید 0 3,018 12-اسفند-1395, 21:40
آخرین ارسال: السید
  «تقریر»  آیت الله سید احمد مددی الموسوی«بدون ویرایش»دوشنبه 1395/12/2 بخش اول السید 3 5,999 10-اسفند-1395, 16:53
آخرین ارسال: السید
  «تقریر»  آیت الله سید احمد مددی الموسوی«بدون ویرایش»دوشنبه 1395/12/2 بخش دوم السید 0 3,094 9-اسفند-1395, 15:41
آخرین ارسال: السید
  «تقریر»  تقریرات خارج فقه آیة الله سید احمد مددی سال تحصیلی 96-95 احمدرضا 8 10,855 3-دي-1395, 15:20
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان