امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
«اصول» راه احراز مبالات یا عدم مبالات در سیره های متشرعیه
#1
باسمه تعالی
جناب شیخ انصاری در مکاسب در سه موضع (بیع صبی، معاطات و جوائز سلطان) به سیره متشرعه اشاره کرده و اشکال می کنند که این سیره ها ناشی از بی مبالاتی دینداران است و قابل استناد نیست. ولی خود شیخ در کتاب الطهارة در بحث از فأرة المسک به سیره متشرعه اخذ کرده و اشکال بی مبالاتی را مطرح نمی کنند.
اساسا هر وقت از بی مبالاتی در سیره سخن گفته شود، معلوم می شود که سیره متشرعه مقصود است. 
اگر در مسئله اختلاف نظر میان فقهاء داشته باشیم و یا ادعای اجماع بر خلاف سیره متشرعه مدعا شده باشد، احتمال یا اطمینان به بی مبالاتی متشرعه حاصل می شود. ولی اگر طبق مفاد سیره اجماع داشتیم (هرچند اجماع مدرکی باشد و به خودی خود قابل استناد نباشد) می توان احراز کرد که سیره ناشی از بی مبالاتی نبوده است. و تفاوت سه مسئله مکاسب با مسئله فأرة المسک در کتاب طهارت در کلام شیخ انصاری در وجود اختلاف در آن سه مورد بلکه اجماع مدعا بر خلاف است ولی در طهارت فأرة المسک ادعای اجماع شده است.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان