امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست
#1
استاد درمقام اشکال به نظریه ی حق الطاعه فرمودند Sad( احتمال اباحه ی اقتضایی که  می تواند ملاکش اقوی از لزوم باشد نیز باید رعایت شود وتفویت نشود)).استاد شهیدی درمقام دفاع از شهید صدر  اباحه را به دو قسم از طرف شرع و از طرف عقل و شرع تقسیم کرده  وبیان کردند که در قسم اول منافاتی نیست زیرا دو حاکم احکام مختلفی صادر کردند عقل حکم به احتیاط کرده درمحتمل الوجوب و الاباحه شرع حکم به ترخیص اما در جایی که اباحه ی اقتضایی به صورتی بود که شارع مقدس غرضش این است که عبد هم از ناحیه ی شرع و هم از ناحیه ی عقل خودش در ازادی باشد اگر احتمال چنین اباحه ای وجود داشته باشد اشکال به شهید صدر وارد است اما احتمال چنین اباحه ای منتفی است زیرا چنین غرضی که شارع می خواهد حتی عقل من هم حکم به احتیاط نکند غرض تکوینی مولاست یعنی مولا باید کاری کند که اصلا عقل من این طور حکم نکند وقتی شارع ایصال  نکرده است کشف می کنیم چنین غرضی نداشته است.
 استاد در پاسخ به این دفاع فرمودند: اگر مراد از غرض غرض از جعل باشد مرتبه ی شدیده ی آن این است که جعل واقعی کند و ایصال هم بکند. یک وقتی ملاک تام است مثل اینکه لزومی است و شدت هم دارد که مولا هم باید جعل می کرد و هم ایصال می کرد، ولی چون اصل جعل آن یک مانعی دارد ممکن است جعل هم نکند. بنابراین ملاک، یک حرف است، که شاید خیلی هم شدید باشد أما آن ملاک باید در حکمت مولا تأثیر کند و مولای حکیم ببیند که باید بر وفق آن جعل کند و در ظرف شک ایصال کند، همه ی این مراتب ممکن است با مانع مواجه شود، گرچه خود آن ملاک هیچ مشکلی ندارد. مثلا شاید مولا ببیند که جعل احتیاط کردنش با اینکه خیلی هم ملاک دارد، به دلیل اینکه موجب حرج می شود، لازم نیست.ثانیا کبرای حرف ایشان که اگر شارع چنین غرضی داشته باشد باید ایصال کند در ناحیه ی وجوب هم می اید نه فقط اباحه یعنی اگر شارع مقدس غرضش وجوب احتیاط در محتمل الوجوب والاباحه بود باید بیان می کرد پس وقتی بیان نکرده چنین غرضی نداشته و اصلا حق الطاعه کنار می رود98/10/30
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 807 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمره ی بحث تبیین اباحه عرفان عزیزی 0 898 12-فروردين-1399, 07:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند. عرفان عزیزی 0 851 10-فروردين-1399, 11:00
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 928 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,981 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نیازمندی امتثال اباحه به قصد عرفان عزیزی 9 2,985 9-اسفند-1398, 14:51
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی از طرف شارع و عقل عرفان عزیزی 0 1,013 8-اسفند-1398, 23:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی عرفان عزیزی 0 879 28-بهمن-1398, 16:23
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار استحاله‌ی جعل نسبت به امور تکوینی عرفان عزیزی 6 4,216 2-آذر-1398, 11:44
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تکوینی بودن استحقاق عقاب عرفان عزیزی 0 1,255 29-آبان-1398, 21:41
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان