24-اسفند-1391, 19:23
(آخرین تغییر در ارسال: 25-اسفند-1391, 20:39 توسط سيد حسن روح بخش.)
بسم الله الرحمن الرحيم
در دین اسلام اطاعت هیچ موجودی بر انسان واجب نیست، وفقط انسان مسوول فرمانهای الهی است، وسیر عقلائیه مخالف این نظر اسلام، معتبر نیستند؛ لذا این سوال مطرح میشود که چگونه در باب حجج مکرر به سیره عقلاء بین موالی وعبید استناد میشود، واز ارتکاز عقلاء برای فهم مقدار حجیت حجج شرعیه استفاده میشود، با اینکه این سیره واین ارتکاز ردع شده اند؟!!
وتوهم لزوم اطاعت عبد از مولى يا فرزند از والدين يا زن از شوهر صحيح نمي باشد زيرا دليلي بر آن اقامه نشده واگر هم فرضا دلیلی بر لزوم اطاعت از آنها وارد شده باشد، حجیت آن دلیل داخل در بحث در دلالت وظهور همين ادله است، پس چگونه به سیره وارتکازی استدلال میشود که موافقت شارع با آن معلوم العدم یا لااقل مشکوک است.
...
در دین اسلام اطاعت هیچ موجودی بر انسان واجب نیست، وفقط انسان مسوول فرمانهای الهی است، وسیر عقلائیه مخالف این نظر اسلام، معتبر نیستند؛ لذا این سوال مطرح میشود که چگونه در باب حجج مکرر به سیره عقلاء بین موالی وعبید استناد میشود، واز ارتکاز عقلاء برای فهم مقدار حجیت حجج شرعیه استفاده میشود، با اینکه این سیره واین ارتکاز ردع شده اند؟!!
وتوهم لزوم اطاعت عبد از مولى يا فرزند از والدين يا زن از شوهر صحيح نمي باشد زيرا دليلي بر آن اقامه نشده واگر هم فرضا دلیلی بر لزوم اطاعت از آنها وارد شده باشد، حجیت آن دلیل داخل در بحث در دلالت وظهور همين ادله است، پس چگونه به سیره وارتکازی استدلال میشود که موافقت شارع با آن معلوم العدم یا لااقل مشکوک است.
...