29-اسفند-1398, 17:44
استاد شبیری در جلسه 53 مورخ 3\10\98 فرمودند :
اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : چون مرحوم صدوق در مقدمه تعهد خود نسبت به ذکر اخبار معنبر را ابراز نموده ممکن است توهم شود مرسلات ایشان نیز معتبر است ولی اشکال اینجاست که ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم.
پاسخ آقای سیستانی حفظه الله : احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود.
استاد در تفصیل بحث را در ادامه بیان نمودند...
اشکال مرحوم خویی به اعتبار مرسلات مرحوم صدوق : چون مرحوم صدوق در مقدمه تعهد خود نسبت به ذکر اخبار معنبر را ابراز نموده ممکن است توهم شود مرسلات ایشان نیز معتبر است ولی اشکال اینجاست که ما مبنای مرحوم صدوق در اعتبار روات را نمی دانیم.
پاسخ آقای سیستانی حفظه الله : احتمال حسی بودن توثیق این روات در نظر مرحوم صدوق وجود داشته و این احتمال موضوع اصاله الحس را تامین می کند و مراد از حسی بودن اعم از حس مع الواسطه است . اگر قرار باشد اصاله الحس جاری نشود توثیقات ایمه رجال نیز معتبر نخواهد بود.
استاد در تفصیل بحث را در ادامه بیان نمودند...