امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قضای غیابی
#1
مرحوم سید یزدی فرموده است قاضی می تواند حکم غیابی صادر کند.دلیل سید یزدی بر این مدعا روایتی که در آن آمده است « الْغَائِبُ يُقْضَى عَلَيْهِ إِذَا قَامَتْ عَلَيْهِ الْبَيِّنَةُ وَ يُبَاعُ مَالُهُ وَ يُقْضَى عَنْهُ دَيْنُهُ وَ هُوَ غَائِبٌ وَ يَكُونُ الْغَائِبُ عَلَى حُجَّتِهِ إِذَا قَدِمَ قَالَ وَ لَا يُدْفَعُ الْمَالُ إِلَى الَّذِي أَقَامَ الْبَيِّنَةَ إِلَّا بِكُفَلَاءَ»
استاد قائینی می فرمایداشکال ما به سید این است که قضاء علی الغائب اطلاقی نسبت به شبهات حکمیه ندارد. آن چیزی که در این روایت آمده این است که اگر بینه اقامه شد قاضی می ­تواند حکم کند و بینه مربوط به شبهات حکمیه نیست بلکه مربوط به شبهات موضوعیه است. البته مربوط به همه شبهات هم نیست بلکه مربوط به شبهات موضوعیه ای است که بینه قائم شده باشد؛ پس اگر یک شاهد و یمین بود جایی برای حکم غیابی نیست. حکم علی الغائب بر خلاف اصل است و از این خلاف اصل فقط به مقدار دلیل خارج می شویم و دلیل هم همین روایت است که مربوط به شبهات موضوعیه و در فرض قیام بینه است.
نکته دیگر اینکه این روایت فقط اختصاص به دِین دارد و نمی توان در امور دیگری مانند قصاص و دیه حکم بر غائب کرد. درس فقه98/11/28
 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم وجوب قضای نماز مادر بر پسر بزرگ مهدی خسروبیگی 0 789 13-دي-1397, 11:54
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان