امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
قرنطینه در اسلام
#11
(9-فروردين-1399, 11:13)مهدی خسروبیگی نوشته: شما که علمی برخورد می کنید این روایت پیامبر صل الله علیه و آله را معنا کنید«اگر بیماری طاعون  در شهر آمد از آن خارج نشوید و اگر در شهری بود به آن داخل نشوید»بالاخره با این روایت چکار می کنید آن را کنار می گذارید؟


نقل قول:اولاً: از نظر فقهی وقتی «تزاحم» بین دو عمل بوجود می آید و نمیتوان هردو عمل را باهم انجام داد، باید یکی از آنها را امتثال کرد. یعنی باید یک مرجحی پیدا کرد و یکی را بر دیگری ترجیح داد و به آن عمل کرد و دیگری را ترک کرد. یکی از مرجح ها وجوب و حرمت در برابر استحباب و کراهت می باشد. حتماً به این مسئله اذعان داریم که زیارت و نماز جماعت و هیئت و عزاداری مستحب هستند، ولی جلوگیری از شیوع بیماری بر اساس قاعده «لاضرر» و «وجوب حفظ جان» و «حرمت تضییع حق دیگران»، واجب می باشد. قاعده لاضرر به ما می‌گوید ما حق نداریم هیچ عملی را که به ضرر خودمان و یا منجر به ضرر رساندن به دیگران می‌شود را انجام دهیم و ممنوعیت شرعی وجود دارد. از طرفی تشخیص اینگونه ضررها را فقها عادتا به متخصصین هر مساله (که در این مساله پزشکان هستند) واگذار میکنند.

?ثانیا: در روایات ما به این مساله تاکید شده که اگر جایی بیماری واگیرداری مثل وبا و طاعون بود، از آنجا حذر کنید. در این زمینه بابی در کتاب «وسائل الشیعه» داریم به عنوان «بَابُ جَوَازِ الْفِرَارِ مِنْ مَکَانِ الْوَبَاءِ وَ الطَّاعُونِ إِلَّا مَعَ وُجُوبِ الْإِقَامَةِ فِیهِ کَالْمُجَاهِدِ وَ الْمُرَابِط» (باب مجاز بودن فرار از جاهایی که وبا و طاعون است، مگر اینکه ماندن واجب باشد، مثلا برای رزمندگان و مرزداران)
این باب که در جلد دوم کتاب وسائل قرار دارد دارای ۵ حدیث میباشد که مضامین نزدیکی دارند.
?حدیث سوم که درباره طاعون از امام کاظم(ع) سوال شده اینگونه است: «سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الطَّاعُونِ يَقَعُ فِي بَلْدَةٍ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الْقَرْيَةِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الدَّارِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْفِرَارُ مِنَ الطَّاعُونِ كَالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَالَ هَذَا فِي قَوْمٍ كَانُوا يَكُونُونَ فِي الثُّغُورِ فِي نَحْوِ الْعَدُوِّ فَيَقَعُ الطَّاعُونُ فَيُخَلُّونَ أَمَاكِنَهُمْ يَفِرُّونَ مِنْهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَلِكَ فِيهِمْ».(وسایل الشیعه، ج۲، ص۴۳۰)
از امام کاظم(ع) پرسید: اگر طاعون در شهری آمد و من آنجا بودم، باید از آنجا خارج شوم؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در روستایی بود چه؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شوید. گفتم؛ ما از رسول خدا(ص) اینگونه حدیث میکنیم که فرمودند: فرار کردن از طاعون مانند فرار کردن از جهاد است! امام فرمودند: پیامبر خدا(ص) این را برای کسانی فرمودند که در نقاط حساس و مرزهای مبارزه با دشمن بودند، و وقتی آنجا طاعون آمد سربازان از ترس فرار کرده و جبهه را خالی کردند...
?همین پرسش و پاسخ از امام صادق(ع) درباره بیماری وبا، در حدیث اول این باب وجود دارد.
بنابراین این مساله بدیهی است که انسان نباید خودش را در معرض بیماری قرار دهد و ائمه(ع) که همیشه از طریق منطقی و طبیعی با اینگونه مسائل برخورد میکردند اینگونه تصریح میکنند.
اگر ما روایت هم در این زمینه نداشتیم، عقل حکم میکرد که از شیوع بیماری و قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنیم.
امید است این ظاهرگرایی و برخورد احساساتی و دور از منطق که دامنگیر عده ای از متدینین ما شده اصلاح و این بیماری هم هرچه زودتر با رعایت نکات بهداشتی و توکل به خداوند متعال و توسل به اهلبیت علیهم السلام، ریشه کن شود.

منبع:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...37#pid7037
پاسخ
#12
(25-فروردين-1399, 23:20)علاوی نوشته:
نقل قول:اولاً: از نظر فقهی وقتی «تزاحم» بین دو عمل بوجود می آید و نمیتوان هردو عمل را باهم انجام داد، باید یکی از آنها را امتثال کرد. یعنی باید یک مرجحی پیدا کرد و یکی را بر دیگری ترجیح داد و به آن عمل کرد و دیگری را ترک کرد. یکی از مرجح ها وجوب و حرمت در برابر استحباب و کراهت می باشد. حتماً به این مسئله اذعان داریم که زیارت و نماز جماعت و هیئت و عزاداری مستحب هستند، ولی جلوگیری از شیوع بیماری بر اساس قاعده «لاضرر» و «وجوب حفظ جان» و «حرمت تضییع حق دیگران»، واجب می باشد. قاعده لاضرر به ما می‌گوید ما حق نداریم هیچ عملی را که به ضرر خودمان و یا منجر به ضرر رساندن به دیگران می‌شود را انجام دهیم و ممنوعیت شرعی وجود دارد. از طرفی تشخیص اینگونه ضررها را فقها عادتا به متخصصین هر مساله (که در این مساله پزشکان هستند) واگذار میکنند.

?ثانیا: در روایات ما به این مساله تاکید شده که اگر جایی بیماری واگیرداری مثل وبا و طاعون بود، از آنجا حذر کنید. در این زمینه بابی در کتاب «وسائل الشیعه» داریم به عنوان «بَابُ جَوَازِ الْفِرَارِ مِنْ مَکَانِ الْوَبَاءِ وَ الطَّاعُونِ إِلَّا مَعَ وُجُوبِ الْإِقَامَةِ فِیهِ کَالْمُجَاهِدِ وَ الْمُرَابِط» (باب مجاز بودن فرار از جاهایی که وبا و طاعون است، مگر اینکه ماندن واجب باشد، مثلا برای رزمندگان و مرزداران)
این باب که در جلد دوم کتاب وسائل قرار دارد دارای ۵ حدیث میباشد که مضامین نزدیکی دارند.
?حدیث سوم که درباره طاعون از امام کاظم(ع) سوال شده اینگونه است: «سَأَلَ بَعْضُ أَصْحَابِنَا أَبَا الْحَسَنِ ع عَنِ الطَّاعُونِ يَقَعُ فِي بَلْدَةٍ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الْقَرْيَةِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قَالَ فَفِي الدَّارِ وَ أَنَا فِيهَا أَتَحَوَّلُ عَنْهَا قَالَ نَعَمْ قُلْتُ فَإِنَّا نَتَحَدَّثُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ الْفِرَارُ مِنَ الطَّاعُونِ كَالْفِرَارِ مِنَ الزَّحْفِ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص إِنَّمَا قَالَ هَذَا فِي قَوْمٍ كَانُوا يَكُونُونَ فِي الثُّغُورِ فِي نَحْوِ الْعَدُوِّ فَيَقَعُ الطَّاعُونُ فَيُخَلُّونَ أَمَاكِنَهُمْ يَفِرُّونَ مِنْهَا فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ذَلِكَ فِيهِمْ».(وسایل الشیعه، ج۲، ص۴۳۰)
از امام کاظم(ع) پرسید: اگر طاعون در شهری آمد و من آنجا بودم، باید از آنجا خارج شوم؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در روستایی بود چه؟ فرمودند: بله. پرسید اگر در خانه بود چه؟ فرمودند: بله خارج شوید. گفتم؛ ما از رسول خدا(ص) اینگونه حدیث میکنیم که فرمودند: فرار کردن از طاعون مانند فرار کردن از جهاد است! امام فرمودند: پیامبر خدا(ص) این را برای کسانی فرمودند که در نقاط حساس و مرزهای مبارزه با دشمن بودند، و وقتی آنجا طاعون آمد سربازان از ترس فرار کرده و جبهه را خالی کردند...
?همین پرسش و پاسخ از امام صادق(ع) درباره بیماری وبا، در حدیث اول این باب وجود دارد.
بنابراین این مساله بدیهی است که انسان نباید خودش را در معرض بیماری قرار دهد و ائمه(ع) که همیشه از طریق منطقی و طبیعی با اینگونه مسائل برخورد میکردند اینگونه تصریح میکنند.
اگر ما روایت هم در این زمینه نداشتیم، عقل حکم میکرد که از شیوع بیماری و قرار گرفتن در معرض آن خودداری کنیم.
امید است این ظاهرگرایی و برخورد احساساتی و دور از منطق که دامنگیر عده ای از متدینین ما شده اصلاح و این بیماری هم هرچه زودتر با رعایت نکات بهداشتی و توکل به خداوند متعال و توسل به اهلبیت علیهم السلام، ریشه کن شود.

منبع:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...37#pid7037

شاید استدلال به روایت فوق برای جواز خروج از منطقه طاعون دچار این مشکل باشد که تصریح دارد فرار و خارج شدن از منطقه مرزی طاعون بر مرزداران جایز نیست ولی در مورد روایات نبوی (ص) که وارد شدن به منطقه طاعون را نیز منع می کند پاسخی داده نمی شود که دلیل صدور این روایات چه بوده است؟
پاسخ
#13
(9-فروردين-1399, 11:13)مهدی خسروبیگی نوشته: در این ایام که این بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. ... درس فقه 99/1/6


نقل قول:مدرسه‌ی وتر
‏کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگر چه پزشک بگوید: ضرر دارد، باید روزه بگیرد؛ این فتوای حضرت حسین وحید خراسانی به راحتی به این معنا است که ‎#حجت شرعی را به خارج از ‎#خط_اجتهاد نمی‌توان برون‌سپاری کرد...

t.me/vvatr_ir/8822

برخی مدعی هستند فتوای فقها به این معنی است که نظر متخصصین الزاماً حجت شرعی ندارد.

نقل قول:سوال از آیت الله العظمی وحید خراسانی درباره حکم روزه گرفتن در ایام شیوع کرونا:
با توجه به شیوع بیماری کرونا در این روزها، اگر خدای ناکرده این وضعیت ادامه داشته باشد، حکم روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان امسال چیست؟

کسی که می‌داند روزه برای او ضرر ندارد اگرچه پزشک بگوید ضرر دارد، باید روزه بگیرد. و کسی که یقین یا گمان به ضرر مورد اعتنا یا ترس آن را که منشأ عقلایی [علت بجایی] داشته باشد دارد اگر چه پزشک بگوید ضرر ندارد نباید روزه بگیرد و اگر هم روزه بگیرد صحیح نیست.... 
http://www.pana.ir/news/1036998
پاسخ
#14
در درس خارج فقه جلسه بیست و پنجم ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ استاد قائنی نجفی ایشان بیان می کنند که

«به نظر می‌رسد با توجه به تصریح عده‌ای از اهل خبره و پزشکان چه مسلمان و چه غیر مسلمان در عدم تاثیر روزه در حدوث یا تشدید بیماری کرونا به صرف احتمال حدوث یا تشدید بیماری در اثر روزه، نمی‌توان روزه را ترک کرد. علاوه بر تاکیدات بسیاری از پزشکان در فواید روزه حتی در تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از امراض و ...
بله ممکن است کسانی استثناء باشند مثل کسانی که ضعف ایمنی دارند یا بالفعل به بیماری مبتلا هستند و ...
در جلسه‌ای در روز گذشته که تعداد زیادی از پزشکان متخصص و فوق تخصص مرتبط با این امر حضور داشتند هیچ احتمال عقلایی در مورد احتمال تاثیر روزه در حدوث این بیماری یا تشدید آن وجود ندشت و اگر چه برخی از آنان مرطوب بودن حلق و دهان را برای کاهش احتمال ابتلاء به بیماری موثر می‌دانستند اما خودشان هم قبول داشتند که این مقدار از رطوبت می‌تواند در عین روزه بودن تامین شود به همان مواردی که مثال زدیم و این طور نیست که روزه گرفتن در کنار آن ممکن نباشد.
نتیجه اینکه به نظر می‌رسد در این شرایط به حسب آنچه از کلمات اهل خبره استفاده می‌شود مانعی از انجام این وظیفه الهی نیست و امیدواریم خداوند به برکت ماه مبارک رمضان و انجام تکلیف و روزه گرفتن عباد برای تحصیل رضای او، همه را از بلا مصون بدارد و این بلا را از همه عالم دفع کند.»
http://www.qaeninajafi.ir/component/k2/i...01-28.html

در مورد ثبت نام برای حج تمتع برای کسانی که حج بر آنها واجب شده است تکلیف چیست؟ چون پرداخت هزینه مالی و صرف وقت و زمان و هزینه برای تامین مقدمات آن از ماهها قبل یعنی از الان باید آماده شود و هزینه شود؟ دولت عربستان اخطار داده است که کشورها برنامه ریزی برای حج تمتع نکنند ولی سازمان حج ایران خواستار واریز وجه ثبت نام برای حجاج ایرانی از هم اکنون است.
پاسخ
#15
(24-فروردين-1399, 13:34)علاوی نوشته:
(7-فروردين-1399, 12:39)مهدی خسروبیگی نوشته:
در این ایام که این بیماری کرونا شیوع پیدا کرده است تجویزی که از طرف متخصصین در تمام دنیا می شود این است که اشخاص از خانه خارج نشوند مگر به حد ضرورت. این تجویز در کلام اولیای ما صریحا بیان شده است...درس فقه 99/1/6
 

اگر تصور ایشان این است که صرف در خانه ماندن توصیه متخصصین است و این را مؤید صحت این روایات قرار می دهند ، به نظر نمی رسد چنین باشد، چون توصیه متخصصین مشروط به شروطی گویا است همانطور که کشور ایتالیا پس از توصیه به در خانه ماندن به توصیه متخصصین راه حل متناسب برای جبران خسارت هم در نظر گرفته شده است.
در ایران می رفت که روند نزولی شروع شود. مردم در عید خیلی مراقب بوده اند. تا جایی که می توانستند رعایت کرده اند. اما حالا درصد بزرگی از آنها مجبور شده اند، برای یک لقمه نان حلال بیرون بیایند.
در ایتالیا دولت ٢٨ میلیارد دلار برای حمایت از کسب وکارهایی که از قرنطینه آسیب خواهند دید اختصاص می دهد.
با توجه به این که قیمت ها در ایتالیا حدود سه چهار برابر ایران هست و جمعیت آن حدود ٦/٨ ایران، معادل این بودجه را اگر دولتمردان ایران می خواستند به مردم ایران اختصاص دهند برای ایران می شد حدود هفت میلیارد یا بیشتر.
اما در ایران تنها یک میلیارد دلار به این منظور اختصاص داده شده. هفت میلیارد و یک میلیارد خیلی تفاوت دارند. به اندازه همه کسانی که مجبور می شوند برای کسب وکار بیرون بروند تفاوت دارند!
با این روند شیوع کرونا در ایران اگر ما با توجیه استدلال های دینی مردم را مجبور در خانه ماندن بکنیم، در حالیکه برای شکم گرسته آنها راه حل های ارائه شده متناسب با راه حل های متخصصین کشورهای دیگر نیست ، آنگاه، مردم ایران با مقایسه دین ما و دین مردم ایتالیا چه نتیجه ای خواهند گرفت؟
(ترامپ هم گفته یک تریلیون دلار اختصاص می ده. البته سنگ بزرگ نشانه نزدن است. یک تریلیون دلار خیلی زیاد هست حتی برای آمریکا. اگر می گفت دویست یا سیصدمیلیارد دلار احتمال بیشتری داشت که باور کردنی باشد. مگر این که پول بدون پشتوانه چاپ کند یا قرض بگیره که هر دو تبعات منفی مهلکی خواهند داشت.)

بنابراین اگر تصور ایشان این است که صرف در خانه ماندن توصیه متخصصین است و این را مؤید صحت این روایات قرار می دهند ، به نظر نمی رسد چنین باشد، چون توصیه متخصصین مشروط به شروطی گویا است همانطور که کشور ایتالیا پس از توصیه به در خانه ماندن به توصیه متخصصین راه حل متناسب برای جبران خسارت هم در نظر گرفته شده است.

«ماهانه و به مدت 3 ماه به هر فرد بالغ آمریکایی 1200 دلار و به هر زوج 2400 دلار و به اضافه 500 دلار به ازای هر فرزند خانواده پرداخت شود.»
https://www.asriran.com/fa/news/723018/%...A%A9%D8%A7

بحث استاد این است که فکر نکنید قرنطینه امری است که فقط در عرف پزشکان باشد و چیز جدیدی باشد. خیر بحثی است که از سابق بوده و شرع هم بر آن صحه گذاشته است.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#16
(18-ارديبهشت-1399, 18:02)مهدی خسروبیگی نوشته: بحث استاد این است که فکر نکنید قرنطینه امری است که فقط در عرف پزشکان باشد و چیز جدیدی باشد. خیر بحثی است که از سابق بوده و شرع هم بر آن صحه گذاشته است.


آنچه توسط کشورهای دیگر توصیه و اجرا می شود دو رکن دارد
انجام قرنطینه به همراه جبران کردن خسارت کسب و کارهای تعطیل شده 
بنابراین انجام قرنطینه ولی بدون جبران کافی خسارت کسب و کارها
مورد توصیه و اجرا کشورهای دیگر نیست.
و اگر ما به مردم بگوییم 
انجام قرنطینه بدون جبران کافی خسارت مورد تأیید شرع است، 
آنگاه مردم در مورد شرع ما چه فکری خواهند کرد؟

[عکس: 95952690_10158962582379252_8453419056496...o_Copy.jpg]
جدول بسیار عالیی هست این

فقط از باب اینکه مقایسه ای بشه از حمایت مالی کشورهای غربی و شرق آسیا!
نسبت درصد تخصیص بودجه حمایتی مثلا آلمان برای تحریک و راه اندازی مجدد اقتصاد کرونا زده 60 درصد GDP کشورشونه
حالا اگر از آلمان بگذریم که قویترین قدرت اقتصادی اروپاست نگاهی به ایتالیا کنیم بالای 40 درصد GDP رو اختصاص داده برای جبران خسارت کرونا با اون اقتصاد ضعیف در جامعه اروپا

ما تازه 1 میلیارد دلارمون تا پنج شنبه این هفته اختصاص کامل پیدا نکرده بود

و نسبتش به GDP به یک درصد هم نمیرسه !!!
جی دی پی ایران در سال 2017 معادل 450 میلیارد دلار بوده!
پاسخ
#17
حضور استاد قائنی محترم در یک جلسه عادی در شنبه 19 اردیبهشت به شکل حضوری (نه ویدئو کنفرانس) آن هم بدون زدن ماسک جالب توجه است. از سایر تصاویر استنباط می شود عموم حاضرین دست کش نیز ندارند
علاوه بر اینکه علیرغم وجود میکروفون و بلندگو که سبب رسیدن صدا از فاصله دور می شود (در تصاویر مشخص است که میکرفون بلندگو فعال است و مورد استفاده قرار گرفته است ) ولی فاصله گذاری مناسب بین محل قرار گیری صندلی های افراد رعایت نشده است
در حال حاضر که تمامی مدارس دانشگاه ها حرم های مطهر و بسیاری از کسب و کارها و سرویس های حمل و نقل و ... تعطیل شده اند و باشگاه های متخلف با برخورد قهریه پلمپ شده اند، گویا قاعده قرنطینه (که در درس خارج رعایت قرنطینه را بر مردم مطابق دستورات فقهی لازم اعلام کرده ایم) این است که جلسات عادی باید به شکل مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شوند.
نکته دیگر اینکه به نظر می رسد روی میز در مقابل تمامی حاضرین یک عدد ماسک درون کاور پلاستیکی قرار داده شده است ولی حاضرین از جمله استاد محترم (به جز دو نفر) هیچ کدام ماسک نزده اند.

تصویر زیر استاد قاینی نفر وسط در عکس هستند
[عکس: 268878_2379587352_1024_525.jpg]

در تصویر زیر مشاهده می شود فاصله گذاری مناسب به صندلی ها (حداقل دو متر و نیم متر) رعایت نشده علاوه بر اینکه یک عدد ماسک در کاور پلاستیکی مقابل تک تک حضار قرار دارد علاوه بر اینکه دیده می شود هیچ یک از حاضرین دست کش ندارند
[عکس: 268885_3486444536_1024_403.jpg]


تصویر زیر نشان می دهد نفر وسط در عکس در حال استفاده از میکروفن بلندگو است بنابراین میکروفن بلندگوها فعال بوده و مشکلی ندارند
[عکس: 268876_3920917572_1024_547.jpg]

در تصویر زیر یک عدد ماسک در کاور پلاستیکی مقابل تک تک حضار قرار دارد علاوه بر اینکه دیده می شود هیچ یک از حاضرین دست کش ندارند
[عکس: 268881_3496635564_1024_495.jpg]
http://hajj.ir/fa/100298/%D9%87%D9%85-%E...8%B1%DB%8C
پاسخ
#18
(21-ارديبهشت-1399, 04:22)علاوی نوشته: حضور استاد قائنی محترم در یک جلسه عادی در شنبه 19 اردیبهشت به شکل حضوری (نه ویدئو کنفرانس) آن هم بدون زدن ماسک جالب توجه است. از سایر تصاویر استنباط می شود عموم حاضرین دست کش نیز ندارند
علاوه بر اینکه علیرغم وجود میکروفون و بلندگو که سبب رسیدن صدا از فاصله دور می شود (در تصاویر مشخص است که میکرفون بلندگو فعال است و مورد استفاده قرار گرفته است ) ولی فاصله گذاری مناسب بین محل قرار گیری صندلی های افراد رعایت نشده است
در حال حاضر که تمامی مدارس دانشگاه ها حرم های مطهر و بسیاری از کسب و کارها و سرویس های حمل و نقل و ... تعطیل شده اند و باشگاه های متخلف با برخورد قهریه پلمپ شده اند، گویا قاعده قرنطینه (که در درس خارج رعایت قرنطینه را بر مردم مطابق دستورات فقهی لازم اعلام کرده ایم) این است که جلسات عادی باید به شکل مجازی و ویدئو کنفرانس برگزار شوند.
نکته دیگر اینکه به نظر می رسد روی میز در مقابل تمامی حاضرین یک عدد ماسک درون کاور پلاستیکی قرار داده شده است ولی حاضرین از جمله استاد محترم (به جز دو نفر) هیچ کدام ماسک نزده اند.

تصویر زیر استاد قاینی نفر وسط در عکس هستند
[عکس: 268878_2379587352_1024_525.jpg]

در تصویر زیر مشاهده می شود فاصله گذاری مناسب به صندلی ها (حداقل دو متر و نیم متر) رعایت نشده علاوه بر اینکه یک عدد ماسک در کاور پلاستیکی مقابل تک تک حضار قرار دارد علاوه بر اینکه دیده می شود هیچ یک از حاضرین دست کش ندارند
[عکس: 268885_3486444536_1024_403.jpg]


تصویر زیر نشان می دهد نفر وسط در عکس در حال استفاده از میکروفن بلندگو است بنابراین میکروفن بلندگوها فعال بوده و مشکلی ندارند
[عکس: 268876_3920917572_1024_547.jpg]

در تصویر زیر یک عدد ماسک در کاور پلاستیکی مقابل تک تک حضار قرار دارد علاوه بر اینکه دیده می شود هیچ یک از حاضرین دست کش ندارند
[عکس: 268881_3496635564_1024_495.jpg]
http://hajj.ir/fa/100298/%D9%87%D9%85-%E...8%B1%DB%8C
سلام گفتند دستور قرنطینه داریم به این معنا که قرنطینه یک دستور جدیدی نیست و از زمان معصومین علیهم السلام بوده و تجویز می شد. مضافا بر اینکه قرنطینه را نگفتند واجب است . در نهایت اینکه خیلی ها می گویند نیم متر فاصله کافی است همانکه برای حضور در مساجد گفتند
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#19
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم ... اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم  روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم

نسبت به بخش دوم کلام جناب هادی بنده نفی یا اثبات صحبتی ندارم
متن زیر نشان می دهد که کلام ایشان می تواند محل بحث واقع شود:

نقل قول:در خدمت حجت الاسلام مادر شاهی دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام هستیم.  نظر شما درباره صحبت های اخیر مبنی بر نفی فقه نظام چیست ؟

پاسخ:

«نظام مالی اسلام را به دست آوردیم که باید مبتنی بر طلا و نقره باشد. به عنوان مثال شما نگاه کنید در زمان پیامبر با یک سکه طلا یک گوسفند خوب می شد خریداری شود و اکنون هم با یک سکه طلا می شود حداقل یک گوسفند خوب خرید. »


قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده ، امروز جمعه هفدهم مردادماه 1399 شمسی در سایت دیوار تهران سی و یک هزار تومان است.
یعنی گوسفند چهل کیلویی یک میلیون و دویست و چهل هزار تومان به صورت تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران به فروش می رسد
البته نرخ عمده فروشی یک گله گوسفند در روستاهای مناطق مرزی بسیار بسیار کمتر از این است، این نرخ تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران است.

https://divar.ir/v/gXTzDB3l

https://divar.ir/v/wXOsiHFO

https://divar.ir/v/wXrMendZ

در حالیکه دیروز پنج شنبه پانزدهم مردادماه 1399 شمسی قیمت یک سکه طلا در اینستاگرام مثقال یازده میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است.

https://www.instagram.com/p/CDiz3nqgqLf/

یعنی ده میلیون و سیصد هزار تومان اختلاف قیمت بین یک گوسفند و یک سکه طلا وجود دارد.

منبع:
http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...48#pid7148
پاسخ
#20
(10-فروردين-1399, 21:18)هادی نوشته: آقا جانم ... اصلا چرا این مباحث رو به دین ارتباط میدید بعدم بنده با این طرز تفکر امثال مرحوم آقای بازرگان که دوست دارند همه چیز رو با علم  روز و مسائل نو ظهور درست کنند و در بسیاری از اوقات هم متاسفانه باعث خواری دین میشوند مخالف هستم



نقل قول:در خدمت حجت الاسلام مادر شاهی دبیر گروه فقه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام هستیم.  نظر شما درباره صحبت های اخیر مبنی بر نفی فقه نظام چیست ؟

پاسخ:

«نظام مالی اسلام را به دست آوردیم که باید مبتنی بر طلا و نقره باشد. به عنوان مثال شما نگاه کنید در زمان پیامبر با یک سکه طلا یک گوسفند خوب می شد خریداری شود و اکنون هم با یک سکه طلا می شود حداقل یک گوسفند خوب خرید. »



قیمت هر کیلو گوشت گوسفند زنده ، امروز شنبه پنجم مهرماه مردادماه 1399 شمسی در سایت دیوار تهران سی و یک هزار تومان است.
یعنی گوسفند چهل کیلویی یک میلیون و دویست و چهل هزار تومان به صورت تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران به فروش می رسد
البته نرخ عمده فروشی یک گله گوسفند در روستاهای مناطق مرزی بسیار بسیار کمتر از این است، این نرخ تک فروشی گوسفند در کلان شهر گرانی مثل تهران است.

https://divar.ir/v/gXyt-7Ux

https://divar.ir/v/gXSLGdU7

https://divar.ir/v/wXOsiHFO

https://divar.ir/v/gXyt-7Ux

در حالیکه امروز شنبه پنجم مهرماه 1399 شمسی قیمت یک سکه طلا در اینستاگرام مثقال سیزده میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان اعلام شده است.

https://www.instagram.com/p/CDiz3nqgqLf/

یعنی دوازده میلیون و سیصد هزار تومان اختلاف قیمت بین یک گوسفند و یک سکه طلا وجود دارد.

منبع:

http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=...48#pid7148
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  قاضی تحکیم در اسلام نداریم مهدی خسروبیگی 0 634 9-دي-1398, 22:29
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان