امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اکثر اباحه های واقعی لا اقتضاء می باشند.
#1
محقق مشکینی شارح کفایه معتقد است اکثر اباحه های واقعی  موجود در شریعت لا اقتضاء هستند یکی از شواهد این مدعا را هم این می دانند که مباحات غالبا محکوم  دلیل شرط یا سایر عناوین ثانویه می شوند. و اباحه های ظاهری حتما اقتضایی هستند چرا که اگر در واقع حکم حرمت باشد ودرظاهر اباحه لا اقتضاء یعنی مفسده ای در کار نیست عملا مکلف مبتلا به مفسده ی حرمت می شود ومصلحتی هم عائد او نمی شود لذا بایداباحه های ظاهری اقتضایی باشند98/11/27
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تبیین تفاوت مساله ی حظر و اباحه با برائت و احتیاط درکلام محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 807 13-مهر-1399, 08:53
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تفویت ملاک توسط عبد در صورت مخالفت با تکلیف واقعی در ظرف شک عرفان عزیزی 0 837 10-خرداد-1399, 10:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمره ی بحث تبیین اباحه عرفان عزیزی 0 898 12-فروردين-1399, 07:18
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار اباحه ی واقعی اقتضایی توسط محقق اصفهانی عرفان عزیزی 0 927 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی اقتضایی مطلق ،غرض تکوینی مولاست عرفان عزیزی 0 930 18-اسفند-1398, 22:25
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,981 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  نیازمندی امتثال اباحه به قصد عرفان عزیزی 9 2,983 9-اسفند-1398, 14:51
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  اباحه ی از طرف شارع و عقل عرفان عزیزی 0 1,013 8-اسفند-1398, 23:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تصور نداشتن امتثال در اباحه ی اقتضایی عرفان عزیزی 0 879 28-بهمن-1398, 16:23
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان