امتیاز موضوع:
  • 1 رای - 5 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مدگرائی از منظر روایات
#1
در یک تقسیم کلی می‌توان مد را دو قسم دانست:مد مبتذل، مد غیرمبتذل.مدی که برای ترویج فساد و بی‌بندوباری و مخالفت با شرع و دستورات دین بنا نهاده شده باشد مذموم است ولی اگر مد سبب راحتی و آسایش در زندگی شود و مخالفتی با قوانین الهی و عرف و جامعه نداشته باشد نه‌تنها مذموم نیست بلکه ممدوح است.اما نسبت به قسم اول، روایاتی از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌شود«عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام قَالَ فِیمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ‌»این حدیث یادآور این نکته است که از پوشیدن لباس و انتخاب رنگی که شعار دشمن است باید اجتناب کرد.« وَ عَنْ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّهُ قَالَ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ» از این روایات و مانند آن به‌خوبی استفاده می‌شود که آنچه ممدوح است و شارع می‌خواهد که مؤمنان به آن پایبند باشند این است که مؤمنان به ‌گونه‌ای عمل کنند که از دشمنان خدا تشخیص داده شوند و در برخورد اولیه بتوان مؤمن را از کافر تشخیص داد.
اما اگر کاری یا چیزی مد شده باشد که در راستای زندگی آسان‌تر و آسایش بشر باشد به ‌گونه‌ای که رنگ و لعاب ضد دینی نداشته باشد استفاده از آن هیچ اشکالی ندارد بلکه در برخی از موارد لازم است آن را ترویج داده و مسلمانان را به استفاده از آن ترغیب کرد.برای نمونه می‌توان به استفاده از انواع و اقسام وسایل حمل‌ونقل و آشپزی و صنایع مختلف اشاره کرد. آیات و روایات نیز بر این مطلب دلالت دارد که به یک آیه و یک روایت بسنده می‌شود«قُلْ مَنْ حَرَّمَ زِینَهَ اللّهِ الَّتِی أَخْرَجَ لِعِبادِهِ وَ الطَّیِّباتِ مِنَ الرِّزْقِ»
خداوند متعال می‌فرماید: ای رسول خدا به مردم بگو چه کسی زینت‌های خداوند را که برای بندگانش بیرون آورده و رزق‌های پاکیزه را حرام کرده است؟
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر ترابی شهرضایی.برگرفته از سایت شبکه اجتهاد
مباحث تکمیلی در این لینک
http://ijtihadnet.ir/مدگرائی-از-منظر-روا...اکبر-تراب/
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#2
ضمن عرض سلام
ایه مبارکه در مورد کسانی که از روزی های پاک و حلال دور میکردند تا پارسایی به خرج دهند و ایه ناظر به این موارد است نه این که از وسائل پیشرفته استفاده کنید. به نظر من ایه ناظر به ادعایی که شما مطرح کردید نیست
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#3
(21-فروردين-1399, 17:52)خیشه نوشته: ضمن عرض سلام
ایه مبارکه در مورد کسانی که از روزی های پاک و حلال دور میکردند تا پارسایی به خرج دهند و ایه ناظر به این موارد است نه این که از وسائل پیشرفته استفاده کنید. به نظر من ایه ناظر به ادعایی که شما مطرح کردید نیست
سلام منافاتی نداره از باب مصداق است هم کلام شما و هم کلام استاد
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#4
واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود.
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد. فتامل جیدا.
پاسخ
 سپاس شده توسط علاوی
#5
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود.
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی  الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد.  فتامل جیدا.


ارز آوری ناشی از تولید داخلی و سپس صادرات این محصول و صرف ارز حاصل از صادرات برای ساخت کارخانه های دیگر و اشتغال جوانان در این کارخانه ها
اشتغال به کار جوانان در کارخانه سازنده محصول به عنوان کارگر
شرکت های دیگر اقدام به تولید محصولات جانبی برای محصول خواهند کرد مثل پودر شوینده ظرفشویی و اشتغال جوانان در این شرکتها
اشتغال به کار جوانان در خدمات جانبی محصول مثل نمایندگی های فروش تعمیر سرویس نگهداری نگهبانی کارخانه حسابداری نمایندگی ها حمل و نقل محصول به شهرستان ها
قطع واردات محصول و صرفه جویی ارزی ناشی از تولید داخلی محصول که با ارز صرفه جویی شده می توان کارخانه های دیگری ساخت و جوانان را مشغول کار کرد.
استفاده از تکنولوژی ظرفشویی در ساخت محصولات مشابه مثل لباسشویی و اشتغال جوانان در کارخانه ساخت لباسشویی
ساخت یک محصول مثل لباسشویی به دلیل کم بودن تقاضا برای آن برای شرکتها مقرون به صرفه نیست و سبب گران شدن لباسشویی های تولید خواهد شد ولی تولید همزمان محصولات با تکنولوژی مشابه مثل ظرفشویی لباسشویی سبب بالا رفتن تقاضا و مقرون به صرفه شدن تولید داخلی این محصولات و اشتغال جوانان می شود
ممکن است در ابتدا مونتاژ صورت گیرد که سبب اشتغال جوانان فارغ التحصیل دانشگاهیی در شرکتهای دانش بنیان دیگر برای تأمین قطعات اقدام می شود و حرکت به سمت ساخت کامل و قطع مونتاژ صورت می گیرد


به نظر می رسد اشتغال این جوانان سبب خودکفایی اقتصادی جوانان و تبع آن ازدواج آنان خواهد شد نه برعکس




++++++++++

(20-فروردين-1399, 21:44)مهدی خسروبیگی نوشته: روایاتی از معصومین علیهم‌السلام رسیده است که به نمونه‌ای از آن اشاره می‌شود«عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علیه‌السلام قَالَ فِیمَا عَلَّمَ أَصْحَابَهُ لَا تَلْبَسُوا السَّوَادَ فَإِنَّهُ لِبَاسُ فِرْعَوْنَ‌»این حدیث یادآور این نکته است که از پوشیدن لباس و انتخاب رنگی که شعار دشمن است باید اجتناب کرد..


در روایتی نقل شده است:
«عدة من اصحابنا عن احمد بن ابی‌عبدالله عن بعض اصحابه رفعه قال: کان رسول الله یکره السواد الا فی ثلاث الخف و العمامة و الکساء»؛ پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) از پوشش سیاه کراهت داشت، مگر در سه مورد: خف (نوعی کفش چرمی نازک) عمامه و کساء. [کلینی، محمد بن یعقوب، فروع کافی، ج۶، ص۴۹۹، ح۱، کتاب الزی والتجمل باب لبس السواد.]

←← مراد از کساء

کساء به قرینۀ حدیث شریف کساء از پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم)، لباس بلند و فراگیر تمام بدن است که شامل عبا و چادر مشکی بانوان نیز می‌گردد؛ پس این سه پوشش مشکیِ استثنا شده، کراهت ندارند.

رسول اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) در آستانه رحلت خود سیاه پوشیده بودند؛ امام صادق (علیه‌السلام) در این باره می‌فرماید: «رسول خدا هنگام رحلت پیراهنی سیاه بر تن کرده بود». [شیخ صدوق، محمد بن علی، الامالی، ص۱۸۳، تهران، کتابچی، چاپ ششم، ۱۳۷۶ش.]

قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#6
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد. فتامل جیدا.
ان الله تعالی یحب ان یؤخذ برخصه کما یحب أن یؤخذ بعزائمه
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sh...96/970217/
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#7
(26-فروردين-1399, 00:33)علاوی نوشته:
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد.  فتامل جیدا.
ان الله تعالی یحب ان یؤخذ برخصه کما یحب أن یؤخذ بعزائمه
http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/sh...96/970217/

سلام علیکم روایت مذکور هییییچ منافاتی با فرمایش دوست عزیزمون مبنی بر اینکه ترویج هر حلالی معلوم نیست مطلوب باشد، ندارد. زیرا مراد ایشان این است که گاهی ترویج برخی حلال ها محذورات دیگری را به دنبال دارندد مانند تجمل و تکلف که در روایات مذموم شمرده شده است، ولی روایت مذکور توسط شما، مواردی را می گوید که خود دارای محذورات دیگری نباشد.
پاسخ
#8
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود. 
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی  الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد.  فتامل جیدا.


کتاب «تاریخ نجف یا دانشگاه اسلامی» نوشته شیخ مرتضی مدرس گیلانی به تصحیح و تحقیق سید محمد موسوی‌نژاد و محمدعلی باقرزاده از سوی پژوهشکده حج و زیارت در 500 نسخه به بهای 80000 هزارتومان منتشر شده است.

نقل قول:پوشاک دانشجویان دینی
پوشاک رسمی همه دانشجویان دینی تا چهل سال پیش در نجف از دانشجوی و مدرّس و مفتی و مقدّس و قاری و روضه خوان و تعزیه گردان و نوحه‌گر و رمال و دعا نویس و مرتاض و منجّم و جن گیر و عمله اموات، یعنی آنان که نماز و روزه و حج استیجاری به جای می‌آوردند از دارای و ناداری فرق دارد و مثلا کسی که تهی دست باشد، قبای متری دو درم می‌پوشد و آنکه بی‌نیاز است متری دو دینار تا ده دینار. این گونه پوشاک‌های گران را فرزندان مراجع تقلید ...  می‌پوشند

از مراجعی که پوشاک‌های گران می‌پوشیدند و هنوز پیران برای ما بازگو می‌کنند: شیخ محمد باقر مجلسی که دستار و جبّة ترمه و خز می‌پوشید، و شیخ محمد حسن مؤلف جواهر که دستار ترمه و شال کرمانی به کار می‌برد، و شیخ محمد کاظم خراسانی که مشهور بود حتی انگشترین آلماسی پوشیده بود که هزار تومان آن روزگار ارزش می‌داشت، و سر و بالایش تا اندازه‌ای گران قیمت بودی که پنداشتی شب عروسی وی است، و به حجله می‌رود، چندان که چشم بیننده خیره شدی.

شیخ حسین خلیلی تهرانی و شیخ عبدالله مازندرانی میانه پوشیدندی. و شیخ محمد حسن مامقانی و سید محمد کاظم یزدی زاهدانه پوشیدندی، چنان که بیشتر اوقات سال را مانند خواجه بزرگ احمد حسن میمندی، قبای قدک آبی یزدی پوشیدی، و مشهور بود برای مواسات با تهی دستان دانشور چنین می‌پوشند. و از کسانی که زاهدانه پوشیدندی سید ابوالقاسم اصفهانی که از هنگامی که نگارنده خرد بودم تا کلان شدم، قبایی داشت حنایی رنگ، اما روزی که می‌خواست به هندوستان رود، قبای کرباسی سفید پوشیده بود؛ چنان که مردم مدرسه بزرگ آخوند خراسانی به او تبریک گفتند. چیزی نمانده بود که شعرا قبای کرباسی پوشیدن او را تازه خبری ساخته، این موضوع را به نظم آورده، در دسترس مردم نجف بگذارند، اما او زودتر رفت.
https://www.ical.ir/ical/fa/Content/_/%D...%D9%86-157
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#9
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود.
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد. فتامل جیدا.

شاید بشود سؤال را این طور مطرح کرد که فارغ از خودروهای چندین میلیاردی وارداتی ، آیا همیشه باید ارزانترین خودروی موجود را خرید و ترویج کرد؟
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#10
(25-فروردين-1399, 22:20)مسعود عطار منش نوشته: واقعیت اینست که ترویج مد گرایی در بسیاری از موارد با اغراض دیگر شارع متزاحم است ولو مستقیما با شرع درگیر نشود. 
مثلا یکی از ابزار تازه وارد در خانه ها ماشین ظرفشویی است که استفاده از آن طبیعتا آسایش را به دنبال دارد ولی ترویج آن در جامعه کنونی که پر از رسم و رسومات و چشم و هم چشمیهاست قشر ضعیف را به دردسر انداخته و در امور مهمی مثل ازدواج راحت جوانان و دید و بازدیدهای بین ذوی  الارحام مفاسد خود را نشان می دهد ! نمیخواهم اظهار نظر کنم یا زینت حلال خدا حرام کنم ولی روشن نیست ترویج هر حلالی مطلوب باشد.  فتامل جیدا.

به نظرم مطابق فرمایش ایشون باید تأمل جدی بکنیم
بطور مثال تامل جدی در اینکه عدم توجه به تکنولوژی چه تبعاتی خواهد داشت.
بطور مثال نه سال قبل ما دستگاه مکانیزه شستشوی اموات را در کشور ساختیم و آزمایش کردیم و استفتائات مربوط از مراجع تقلید هم گرفته شد. اگر از همان 9 سال قبل به تدریج این دستگاه ها را در شهرهای کشور برای احتیاط نصب می کردیم در زمان بحران کرونا ، این قدر دچار مشکل غسل دادن درگذشتگان کرونایی نمی شدیم چون به راحتی با دستگاه می توانستیم غسل بدهیم. (نکته جالب اینجاست که مطابق دستورالعمل های شهرداری تمام شهرهای کشور آرامستان ها دارای قطعه بحران هستند یعنی قطعه ای که برای دفن انبوه وناگهانی فوری مثل مردگان زلزله آماده شده است)

[عکس: 3501126_745.jpg]

[عکس: 635917.jpg]


https://www.yjc.ir/00MFCU

https://www.mehrnews.com/news/1376465/%D...8%B1%D8%AC
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  کراهت در روایات به معنای حرمت است حسین بن علی 1 591 12-اسفند-1399, 00:26
آخرین ارسال: 1972392352
  عدم صحت انتساب قبول تمامی روایات به اخباریین سید رضا حسنی 3 1,659 25-ارديبهشت-1399, 16:18
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  عدم ذکر شفع در روایات حسین بن علی 0 3,033 22-آذر-1395, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی
  درخواست توضیح:  معنا لعن در روایات حسین بن علی 1 5,176 11-آذر-1393, 11:52
آخرین ارسال: 87157
  بررسی معنای واژه «سنّت» در روایات سید حسین منافی 0 4,999 20-مرداد-1392, 14:42
آخرین ارسال: سید حسین منافی
  قرائت و سماع روایات amirabas 0 4,369 19-اسفند-1391, 10:55
آخرین ارسال: amirabas

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان