امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
دلیل عدم کفایت رویت هلال با چشم مسلح
#1
در مواردی که تطبیق حکم بر مصداق برای نوع مردم ممکن نیست شارع مقدس حکم را برای موضوع واقعی جعل نکرده است. لذا در رویت هلال هم باید گفت: حکمی که تطبیقش بر مصادیق واقعیه در زمان صدور برای نوع افراد امکان پذیر نیست به این معناست که شارع مقدس در موضوع آن حکم، حکم را برای موضوع واقعی قرار نداده است، پس ملاک رویت هلال با چشم غیر مسلح است[.این مبنا در مساله ی اجتناب از رنگ خون نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد.98/10/17
پاسخ
#2
(22-فروردين-1399, 06:50)عرفان عزیزی نوشته: در مواردی که تطبیق حکم بر مصداق برای نوع مردم ممکن نیست شارع مقدس حکم را برای موضوع واقعی جعل نکرده است. لذا در رویت هلال هم باید گفت: حکمی که تطبیقش بر مصادیق واقعیه در زمان صدور برای نوع افراد امکان پذیر نیست به این معناست که شارع مقدس در موضوع آن حکم، حکم را برای موضوع واقعی قرار نداده است، پس ملاک رویت هلال با چشم غیر مسلح است[.این مبنا در مساله ی اجتناب از رنگ خون نیز تاثیر خود را نشان خواهد داد.98/10/17
تطبیقش بر بحث هلال واضح نیست تبیین کنید
پاسخ
#3
رویت هلال با چشم مسلح در زمان صدور نصوص فردی است که نوع مکلیفین قادر بر تشخیص آن نبودند یعنی نوع مکلفین از طریق چشم مسلح نمی توانستند اول ماه را احراز کنند پس کشف می شود حکم روی واقع رویت هلال نرفته بلکه  آنچه را که عرف در زمان صدور نص رویت هلال می دانسته موضوع حکم است که چشم غیر مسلح می باشد
پاسخ
#4
به نظرم این مساله دلیل نیست؛ زیرا ممکن است شارع حکم را بر موضوع واقعی قرار داده باشد، اما ادله ظاهری بر آن را حجت و معذر بداند
مثلا موضوع ارث و محرمیت و... بر اب و ام واقعی است که در آن زمان تنها با بینه و برخی طرق امکان اثبات داشته ولی الآن با آزمایش اثبات می شوددر موضوع هلال نیز هلال گاهی با چشم عادی دیده نمی شود که می توان با چشم مسلح بدان علم یافت
پاسخ
#5
معذریت احکام ظاهری درمقام نافع نیست زیرا جعل حکم واقعی که در آن غالبا نوع  مکلفین (بلکه همه ی آنها چرا که زمان صدور نص تلسکوپ نبوده )نمی توانستند از غیر رویت حکم به اول ماه کنند لغو می باشد .خصوصا که در انتهای ماه رمضان شبهه ی حرمت صوم یوم العید وجود دارد.
پاسخ
#6
یکی از جهات دخیل در این بحث مقصود بالافهام بودن یا نبودن ماست چون اگر ما مقصود یالافهام باشیم لزومی ندارد خصوص مردم عصر صدور لحاظ شود.
پاسخ
#7
(25-فروردين-1399, 22:28)مسعود عطار منش نوشته: یکی از جهات دخیل در این بحث مقصود بالافهام بودن یا نبودن ماست چون اگر ما مقصود یالافهام باشیم لزومی ندارد خصوص مردم عصر صدور لحاظ شود.

بله ولی احراز چنین مقام بیانی برای آیندگان دشوار است.اگر بیانی دارید مطرح بفرمایید استفاده کنیم
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تاثیر برخی از قرائن در استظهار از دلیل haqiqi.1410 0 100 6-آذر-1402, 08:37
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  نکته علمی:  کفایت نیّت اجمالی haqiqi.1410 0 144 18-مهر-1402, 03:19
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  عدم کفایت ظن از علم درموارد تعذر علم عرفان عزیزی 0 1,223 24-فروردين-1399, 13:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  عدم کفایت انتساب به قریش از طرف مادر عرفان عزیزی 0 968 30-بهمن-1398, 08:21
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  کفایت عدم احراز ردع در استناد به سیره محمود رفاهی فرد 2 3,779 2-بهمن-1397, 15:09
آخرین ارسال: سید محسن حائری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان