ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
رویت هلال با چشم مسلح در زمان صدور نصوص فردی است که نوع مکلیفین قادر بر تشخیص آن نبودند یعنی نوع مکلفین از طریق چشم مسلح نمی توانستند اول ماه را احراز کنند پس کشف می شود حکم روی واقع رویت هلال نرفته بلکه آنچه را که عرف در زمان صدور نص رویت هلال می دانسته موضوع حکم است که چشم غیر مسلح می باشد
ارسالها: 89
موضوعها: 31
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
21
سپاس ها 34
سپاس شده 36 بار در 28 ارسال
به نظرم این مساله دلیل نیست؛ زیرا ممکن است شارع حکم را بر موضوع واقعی قرار داده باشد، اما ادله ظاهری بر آن را حجت و معذر بداند
مثلا موضوع ارث و محرمیت و... بر اب و ام واقعی است که در آن زمان تنها با بینه و برخی طرق امکان اثبات داشته ولی الآن با آزمایش اثبات می شوددر موضوع هلال نیز هلال گاهی با چشم عادی دیده نمی شود که می توان با چشم مسلح بدان علم یافت
ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
معذریت احکام ظاهری درمقام نافع نیست زیرا جعل حکم واقعی که در آن غالبا نوع مکلفین (بلکه همه ی آنها چرا که زمان صدور نص تلسکوپ نبوده )نمی توانستند از غیر رویت حکم به اول ماه کنند لغو می باشد .خصوصا که در انتهای ماه رمضان شبهه ی حرمت صوم یوم العید وجود دارد.
ارسالها: 1,028
موضوعها: 429
تاریخ عضویت: دي 1396
اعتبار:
17
سپاس ها 498
سپاس شده 198 بار در 172 ارسال
یکی از جهات دخیل در این بحث مقصود بالافهام بودن یا نبودن ماست چون اگر ما مقصود یالافهام باشیم لزومی ندارد خصوص مردم عصر صدور لحاظ شود.