امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم صحت قاعده عدم خلو واقعه از حکم
#1
استاد گنجی فرمودند: این که گفته شده است هر واقعه ای باید حکم داشته باشد صحیح نیست و دلیلی ندارد. بلکه ظاهر بعضی از کلمات مرحوم خویی این است که در بعضی از موارد که برای موضوعی اباحه جعل شده است، معنایش عدم حرمت است نه این که اعتبار اباحه شده باشد.ظاهر بعضی از روایات نیز این است که خداوند بعضی از وقایع را از لحاظ حکم بیان نکرده و در مورد ان سکوت کرده است نه اینکه از روی نسیان ان را بیان  نکرده است. روایت إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَنْزَلَ فِي الْقُرْآنِ تِبْيَانَ كُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّى وَ اللَّهِ مَا تَرَكَ اللَّهُ شَيْئاً يَحْتَاجُ‏ إِلَيْهِ‏ الْعِبَادُ حَتَّى لَا يَسْتَطِيعَ عَبْدٌ يَقُولُ لَوْ كَانَ هَذَا أُنْزِلَ فِي الْقُرْآنِ- إِلَّا وَ قَدْ أَنْزَلَهُ اللَّهُ فِيهِ
ظاهرش این است که خداوند به قدر احتیاج عباد جعل حکم کرده است.
پاسخ
#2
اگر به حقیقت و جوهره حکم توجه کنیم میبینیم اصلا ممکن نیست واقعه ای بدون حکم باشد چون حقیقت حکم عبارت است از اراده و این اراده یا هست یا نیست که اگر نباشد یعنی شارع از عبد مطالبه ای ندارد و این یعنی همان ترخیص .
پاسخ
#3
(اگر به حقیقت و جوهره حکم توجه کنیم میبینیم اصلا ممکن نیست واقعه ای بدون حکم باشد چون حقیقت حکم عبارت است از اراده و این اراده یا هست یا نیست که اگر نباشد یعنی شارع از عبد مطالبه ای ندارد و این یعنی همان ترخیص .)
سلام برادر!ظاهرا شما عدم مطالبه شارع را به ترخیص تفسیر کرده اید و فی الواقع آنچه به عنوان منطقه الفراغ احکام شرعی تعبیر می شود را داخل در احکام خمسه آن هم از نوع اباحه کرده اید در حالی که بینهما بونٌ؛فرق است بین اینکه شارع در مقام تقنین حکم ترخیصی جعل کند با اینکه اصلا عنان تقنین را رها کند و به مکلف فراغت تقنینی بدهد؛در حالت اول،مکلف اگرچه در رخصت است اما رخصتی قانونی را تجربه میکند و فراغت ندارد کمااینکه حق تعالی خطاب به رسول الله صلی الله علیه و آله میفرماید:
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ مَا أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ ۖ تَبْتَغِي مَرْضَاتَ أَزْوَاجِكَ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ در حالیکه در حالت دوم این مکلف است که میتواند عهده دار منصب تقنین شود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  معنای قاعده ملازمه نزد محقق اصفهانی خیشه 5 1,316 10-بهمن-1401, 21:09
آخرین ارسال: 105767
  رجوع قاعده اشتغال به قاعده برائت در غیر علم اجمالی خیشه 8 9,092 27-دي-1397, 00:31
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  جواز مخالفت با قاعده تجاوز و فراغ اشکذری 0 2,941 5-خرداد-1395, 13:05
آخرین ارسال: اشکذری
  جریان قاعده تجاوز در فرض علم اجمالی به ترک رکن یا غیر رکن اشکذری 0 3,074 5-خرداد-1395, 12:58
آخرین ارسال: اشکذری
  بیان عدم دلالت زراره اولی بر قاعده یقین 89195 0 3,666 7-اسفند-1393, 11:52
آخرین ارسال: 89195

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان