26-فروردين-1399, 17:52
(آخرین تغییر در ارسال: 26-فروردين-1399, 17:55 توسط حسین بن علی.)
اگر ریاء در جزء مستحب باشد، موجب بطلان کل عمل خواهد بود، نه از حیث اشتمال مجموعه عمل، به جزء مستحبی فاسد؛ بلکه به جهت ملازمه تکوینی و حقیقی و عقلی بین ریاء در جزء با ذات عمل مشتمل بر جزء مستحب ریائی کل عمل باطل می شود؛ زیرا در حقیقت قصد ریاء در کل عمل به اعتبار اشتمل بر جزء شده است و لذا اگر در قرائت یا قنوت نماز، خشوع ریائی دارد، در ذات نماز قصد ریاء کرده است؛ یعنی قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل ملازمه دارد؛ چرا که در غیر این صورت، ریاء در جزء تنها موجب بطلان همان جزء خواهد بود. پس اینکه ریاء در جزء مستلزم ریاء در کل است؛ به جهت ملازمه بین قصد ریاء در جزء و قصد ریاء در کل است و در این نکته بین جزء واجب و مستحب تفاوتی نیست.