امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
سیاق التحدید
#1
مرحوم شیخ انصاری می فرماید «فقوله تعالى:لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلّا أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ، دلّ بمفهوم الحصر  أو سياق التحديد على أنّ غير التجارة عن تراضٍ أو التجارة لا عن تراضٍ غير مبيح لأكل مال الغير و إن لحقها الرضا، و من المعلوم أنّ الفضولي غير داخل في المستثنى»

استاد حسینی نسب می فرماید:منظور شیخ انصاری از سیاق التحدید، مفهوم الوصف، فی الجمله است. مثلا در آیه «لاتأکلوا أموالکم بینکم بالباطل الا تجاره عن تراض» تجارت به «عن تراض» مقید شده که مفهوم وصف فی الجمله (سیاق التحدید) اقتضا می کند که طبیعی تجارت مجاز نبوده است و الا تقیید آن به «عن تراض» لغو بود. سیاق التحدید مفهوم وصف فی الجمله است که با مفهوم وصف بالجمله تفاوت دارد. شیخ انصاری و مشهور مفهوم وصف رایج (بالجمله) را قبول ندارند و بدان استناد نمی کنند، ولی مفهوم وصف فی الجمله طرفداران بیشتری دارد. در زمان ما نیز مرحوم خوئی مفهوم وصف فی الجمله(سیاق التحدید) را قبول داشتند ولی مفهوم وصف رایج(بالجمله) را منکر بودند. ضمنا این نکته را نیز اضافه کنم که همان طور که مرحوم حاج آقا رضا همدانی در حاشیه شان فرموده اند، استدلال به مفهوم الوصف فی الجمله(سیاق التحدید) در جایی است که وصف غالبی نباشد و چون «عن تراض» در غالب تجارات وجود دارد، استدلال شیخ انصاری به سیاق التحدید در این آیه اشکال دارد، چرا که در موارد غالبی ذکر وصف مفید بیان فرد غالب بوده و توضیحی است و این گونه نیست که اگر حکم برای طبیعی موصوف بوده باشد، ذکر وصف لغو باشد. 
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان