ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
15-ارديبهشت-1399, 09:40
(آخرین تغییر در ارسال: 15-ارديبهشت-1399, 09:58 توسط علاوی.)
(13-ارديبهشت-1399, 03:54)عرفان عزیزی نوشته: معنای آیه چنین است: زنی که دچار یاس شخصی شده است و خون حیض نمی بیند اما شک دارد که به سن یائسگی رسیده است، باید سه ماه عده نگه دارد.
این که شارع احتمال عدم یاس را برای وجوب عدهی سه ماهه کافی دانسته است به طریق اولی در جایی هم که زن یقین دارد به سن یاس نرسیده است، حکم همین است.98/11/13
[1] وَ اللاَّئي يَئِسْنَ مِنَ الْمَحيضِ مِنْ نِسائِكُمْ إِنِ ارْتَبْتُمْ فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاثَةُ أَشْهُرٍ وَ اللاَّئي لَمْ يَحِضْنَ
اولویت چطور ثابت می شود؟
اگر اولویت را برعکس بگوییم چرا غلط باید باشد؟
وقتی شارع حکم اش را مشروط می کند به اینکه شک وجود دارد که آیا علتی برای خون ندیدن است وجود دارد به طریق اولی وقتی یقین دارد که هیچ علت خاصی برای خون دیدن وجود ندارد زیرا اصلاً رحم ندارد پس به طریق اولی حکمی ندارد. [در آن زمان بیرون آوردن رحم احتمالاً برای عموم مردم اصلاً قابل تصور نبوده است]
نقل قول:بعضى گفتند: معنى او آن است كه اگر شك افتد در آن كه انقطاع او از علوّ سن است يا از علّتى ديگر ، او را به سه ماه عدّت بايد داشت
روض الجنان و روح الجنان في تفسير القرآن حسین بن علی ابوالفتوح رازی ، جلد 19 ، صفحه 272
نقل قول:وَ اَللاّٰئِي يَئِسْنَ مِنَ اَلْمَحِيضِ مِنْ نِسٰائِكُمْ و آنهايى كه مأيوس از حيض شدن هستند از زنهاى شما و حيض نميشوند إِنِ اِرْتَبْتُمْ اگر در شك و ريب شديد پس نميدانيد براى سالخوردگى حيض از آنها برداشته شده يا براى عارضى قطع گرديده است فَعِدَّتُهُنَّ ثَلاٰثَةُ أَشْهُرٍ پس عدّۀ آنها سه ماه است
ترجمه تفسير مجمع البيان فضل بن حسن طبرسی ، جلد 25 ، صفحه 101
https://quran.inoor.ir/fa/ayah/65/4/comm...¢ury=6
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
ارسالها: 445
موضوعها: 211
تاریخ عضویت: بهمن 1397
اعتبار:
9
سپاس ها 54
سپاس شده 70 بار در 62 ارسال
معیار دریائسگی رسیدن به سن نوعی یاس است که درروایات معین شده که قرشی 60سال و غیر قرشی بعد از 50سال یائسه می شوند زنی که شک دارد به این سن رسیده یا نه واجب است عده ی سه ماهه نگه دارد خوب زنی که یقین دارد به سن نرسیده بلکه به خاطر اخراج رحم خون نمی بیند حتما عده ی سه ماهه دارد.مقصود از اولویت این است اما دو نقل قولی که از روض الجنان و مجمع آوردید منافاتی با مطلب استاد نداردزیرا آنها هم گفته اند که زنی که یا به خاطر کبر سن یا به خاطر علت دیگری خون نمی بیند و شک دارد عده ی سه ماهه دارد اخراج رحم درفرض دوم این دو مفسر می گنجد
واگر مقصودتان از این که به عقل آنها خطور نمی کرده اخراج رحم این است که مساله ی تمسک به اطلاقات در مسائل مستحدثه را بیان کنید راجع به این اشکال استاد پاسخی دادند که در پست های بعدی ان شاء الله می آید