امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مراد از عبارت لا تکلیف الا بعد البیان
#1
 اگر مراد از نفی تکلیف نفی تنجیز تکلیف باشد یا نفی فعلیت مطلقه که مرحوم آخوند مطرح کردند که علم در آن دخیل است مشکلی نیست و این مطلب مفاد یک حکم عقلی است که تا تکلیف واصل نشود به مرحله ی تنجیز نمی رسد و مخالفت با آن موجب استحقاق عقاب نیست  اما اگر مراد از نفی تکلیف مرحله ی جعل باشد نمی توان آن را قبول کرد زیرا که علم به جعل را نمی شود در جعل اخذ کرد، علم به مجعول را که تطبیقات جعل است در احکام نیز نمی توان در خود مجعول اخذ کرد، أما اینکه علم به جعل را در مجعول اخذ کنیم و علم به مرتبه ای از حکم را در مرتبه ای دیگر اخذ کنیم، مرحوم آخوند فرموده اند اشکالی ندارد و شهید صدر نیز فرموده اند علم به جعل در مجعول اخذ شود اشکالی ندارد، ولی ما این کلام را درست نمی دانیم که علم به یک مرتبه از حکم را در مرتبه ای دیگر اخذ کنیم، از این جهت که مجعول یعنی جعل تطبیق شده و مصداق یافته، اگر علم به جعل بخواهد درمجعول اخذ شود باید در مرتبه ی جعل اخذ شده باشد. مثلا ما می گوییم که یک چیزی مثل استطاعت در مجعول شرط است، یعنی وجوب بالفعل حج منوط به استطاعت  است. هر گاه استطاعت در خارج پیدا شد وجوب حج فعلیت پیدا می کند. این باید در مرحله ی جعل به نحو قضیه ی حقیقیه اخذ شده باشد تا در مرحله ی مجعول، با فعلیت آن مجعول فعلی شود و بگوییم فعلیت مجعول مشروط به این است. هر آنچه که به نحو قضیه ی حقیقیه در جعل اخذ بشود، تطبیق آن مجعول است. بنابراین علم به جعل را اگر بخواهیم در مجعول اخذ کنیم باید حتما یک انعکاسی از اخذ همین شرط در جعل باشد به نحو قضیه ی حقیقیه، در این صورت چطور می شود ما جعل را منوط به علم به خود جعل کنیم؟99/2/2
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  علم شرط فعلیت تکلیف! عرفان عزیزی 1 1,326 5-تير-1399, 19:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفویت ملاک توسط عبد در صورت مخالفت با تکلیف واقعی در ظرف شک عرفان عزیزی 0 836 10-خرداد-1399, 10:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف! عرفان عزیزی 0 913 16-ارديبهشت-1399, 12:22
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,098 7-ارديبهشت-1399, 12:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  مراد از بیان درقاعده ی قبح عقاب بلابیان عرفان عزیزی 0 1,009 3-ارديبهشت-1399, 12:07
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان