امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده (2)
#1
دو روایت بر ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده وجود دارد.روایت اول روایت داود بن سرحان[1]است که مطابق آن عده ی مطلقه ای که حیض نمی بیند سه ماه قرار داده شده است. اطلاق این روایت شامل زنی که به سن یاس نرسیده است و حیض نمی بیند، می شود و عده‌ی سه ماهه را برای او ثابت می کند، فرقی هم ندارد منشا حیض ندیدنش چیست. روایت دوم روایت محمد بن حکیم[2] است که از موسی بن جعفر پیرامون زنی سوال می کند که حیض او مرتفع شده است.امام می فرماید ارتفاع حیض به دو گونه است فساد درحیض وبارداری.اگر عامل اول باشد باید سه ماه بدون دیدن خون عده نگه دارد واگر عامل دوم باشد باید وضع حمل کند.فساد در حیض درواقع اختلال در سیستم خون دیدن است این روایت هم اطلاق دارد و شامل زنی که رحمش را خارج کرده اند می شود.واختصاصی به فرض بیماری رحم ندارد.98/11/19


[1] عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عِدَّةُ الْمُطَلَّقَةِ ثَلَاثَةُ قُرُوءٍ أَوْ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ إِنْ لَمْ تَحِض‏.تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص116.
[2] مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ امْرَأَةٍ يَرْتَفِعُ‏ حَيْضُهَا قَالَ ارْتِفَاعُ الطَّمْثِ ضَرْبَانِ فَسَادٌ مِنْ حَيْضٍ أَوِ ارْتِفَاعٌ مِنْ حَمْلٍ فَأَيُّهُمَا كَانَ فَقَدْ حَلَّتْ لِلْأَزْوَاجِ إِذَا وَضَعَتْ أَوْ مَرَّتْ بِهَا ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ بِيضٍ لَيْسَ فِيهَا دَمٌتهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص130.
پاسخ
#2
(15-ارديبهشت-1399, 05:38)عرفان عزیزی نوشته: دو روایت بر ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده وجود دارد.روایت اول روایت داود بن سرحان[1]است که مطابق آن عده ی مطلقه ای که حیض نمی بیند سه ماه قرار داده شده است. اطلاق این روایت شامل زنی که به سن یاس نرسیده است و حیض نمی بیند، می شود و عده‌ی سه ماهه را برای او ثابت می کند، فرقی هم ندارد منشا حیض ندیدنش چیست. روایت دوم روایت محمد بن حکیم[2] است که از موسی بن جعفر پیرامون زنی سوال می کند که حیض او مرتفع شده است.امام می فرماید ارتفاع حیض به دو گونه است فساد درحیض وبارداری.اگر عامل اول باشد باید سه ماه بدون دیدن خون عده نگه دارد واگر عامل دوم باشد باید وضع حمل کند.فساد در حیض درواقع اختلال در سیستم خون دیدن است این روایت هم اطلاق دارد و شامل زنی که رحمش را خارج کرده اند می شود.واختصاصی به فرض بیماری رحم ندارد.98/11/19


[1] عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عِدَّةُ الْمُطَلَّقَةِ ثَلَاثَةُ قُرُوءٍ أَوْ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ إِنْ لَمْ تَحِض‏.تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص116.
[2] مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ امْرَأَةٍ يَرْتَفِعُ‏ حَيْضُهَا قَالَ ارْتِفَاعُ الطَّمْثِ ضَرْبَانِ فَسَادٌ مِنْ حَيْضٍ أَوِ ارْتِفَاعٌ مِنْ حَمْلٍ فَأَيُّهُمَا كَانَ فَقَدْ حَلَّتْ لِلْأَزْوَاجِ إِذَا وَضَعَتْ أَوْ مَرَّتْ بِهَا ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ بِيضٍ لَيْسَ فِيهَا دَمٌتهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص130.



چگونه ممکن است اطلاق شامل فرضی شود که برای عموم مردم در آن زمان قابل تصور نبوده است و امکان آن از محالات شمرده می شده است؟
بطور مثال خرید و فروش خون در آن زمان حرام بوده است ولی اطلاق آن شامل امروزه نیست و خرید و فروش خون جایز است دلیل هم این است که در آن زمان اصلاً قابل تصور نبوده است که بیع خون منفعت محلله ای داشته باشد.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «تقریر»  ادله عدم ثبوت زکات در مال موقوف haqiqi.1410 0 293 6-بهمن-1401, 06:51
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده(1) عرفان عزیزی 3 2,057 17-ارديبهشت-1399, 19:20
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  «تقریر»  درس خارج فقه سال تحصیلی 96-1395 احمدرضا 47 47,067 8-بهمن-1395, 14:35
آخرین ارسال: احمدرضا

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان