15-ارديبهشت-1399, 05:38
دو روایت بر ثبوت عده بر زنی که رحمش خارج شده وجود دارد.روایت اول روایت داود بن سرحان[1]است که مطابق آن عده ی مطلقه ای که حیض نمی بیند سه ماه قرار داده شده است. اطلاق این روایت شامل زنی که به سن یاس نرسیده است و حیض نمی بیند، می شود و عدهی سه ماهه را برای او ثابت می کند، فرقی هم ندارد منشا حیض ندیدنش چیست. روایت دوم روایت محمد بن حکیم[2] است که از موسی بن جعفر پیرامون زنی سوال می کند که حیض او مرتفع شده است.امام می فرماید ارتفاع حیض به دو گونه است فساد درحیض وبارداری.اگر عامل اول باشد باید سه ماه بدون دیدن خون عده نگه دارد واگر عامل دوم باشد باید وضع حمل کند.فساد در حیض درواقع اختلال در سیستم خون دیدن است این روایت هم اطلاق دارد و شامل زنی که رحمش را خارج کرده اند می شود.واختصاصی به فرض بیماری رحم ندارد.98/11/19
[1] عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عِدَّةُ الْمُطَلَّقَةِ ثَلَاثَةُ قُرُوءٍ أَوْ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ إِنْ لَمْ تَحِض.تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص116.
[2] مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ امْرَأَةٍ يَرْتَفِعُ حَيْضُهَا قَالَ ارْتِفَاعُ الطَّمْثِ ضَرْبَانِ فَسَادٌ مِنْ حَيْضٍ أَوِ ارْتِفَاعٌ مِنْ حَمْلٍ فَأَيُّهُمَا كَانَ فَقَدْ حَلَّتْ لِلْأَزْوَاجِ إِذَا وَضَعَتْ أَوْ مَرَّتْ بِهَا ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ بِيضٍ لَيْسَ فِيهَا دَمٌتهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص130.
[1] عَنْ دَاوُدَ بْنِ سِرْحَانَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: عِدَّةُ الْمُطَلَّقَةِ ثَلَاثَةُ قُرُوءٍ أَوْ ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ إِنْ لَمْ تَحِض.تهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص116.
[2] مُحَمَّدِ بْنِ حَكِيمٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ علیه السلام عَنِ امْرَأَةٍ يَرْتَفِعُ حَيْضُهَا قَالَ ارْتِفَاعُ الطَّمْثِ ضَرْبَانِ فَسَادٌ مِنْ حَيْضٍ أَوِ ارْتِفَاعٌ مِنْ حَمْلٍ فَأَيُّهُمَا كَانَ فَقَدْ حَلَّتْ لِلْأَزْوَاجِ إِذَا وَضَعَتْ أَوْ مَرَّتْ بِهَا ثَلَاثَةُ أَشْهُرٍ بِيضٍ لَيْسَ فِيهَا دَمٌتهذیب الاحکام، شیخ طوسی، ج8، ص130.