امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انگاره ی تکلیف بما لا یطاق بودن درفرض عدم علم به تکلیف!
#1
مرحوم شیخ انصاری از قول مرحوم ابن زهره نقل می کند که ایشان فرموده تکلیف به چیزی که مکلف طریقی برای علم به آن دارد تکلیف بما لا یطاق است. مصححین رسائل فرمودند محقق در معارج، علامه در نهایة الوصول، فاضل تونی در وافیه و محقق قمی در قوانین و عده‌ی دیگر این مطلب را دارند.اشکالی که در بدو امر به ذهن می رسد این است که روشن است که عدم وصول تکلیف، موجب فقد قدرت بر فعل نمی‌شود.لذا مرحوم شیخ این طور توجیه می کنند که مکلفی که علم ندارد نمی تواند عمل را به قصد طاعت و امتثال به جا آورد.شیخ فرموده که عده ای از عامه و خاصه نیز به این مطلب اشاره کردند.

استاد مناقشاتی براین توجیه شیخ دارند اولا اینکه تمام تکالیف عبادی نیستند برخی تکالیف توصلی اند که در آنها قصد طاعت شرط نیست.ثانیا درعبادیات هم می توان فعل را به داعی محبوبیت واحتیاط و رجاء آورد.مرحوم شیخ به اشکال دوم این طور پاسخ دادند که اگر دلیلی داشته باشیم که مفادش وجوب اتیان عمل به خاطر احتمال مطلوبیت نزد مولا برای  شاک باشد همان دلیل کافی است که دیگر سراغ تکلیف به نفس فعل نرویم واگر هم چنین دلیلی نداشته باشیم آن تکلیف مجهول صلاحیت ندارد که غرض از آن وادار کردن مکلف بر اتیان فعل باشد مطلقاً؛ یعنی چه به داعی امر بیاورد یا به غیر آن و این غرض از تکلیف نمی‌تواند باشد. به تعبیر دیگر صدور فعل از فاعل لا لداعی التکلیف بلکه احیانا و از روی احتیاط نمی‌تواند غرض از تکلیف باشد.

استاد این جواب شیخ را قبول نکرده به این بیان که بحث در این بود که ادعاء شده بود این نحوه از تکلیف تکلیف بما لا یطاق است که این گونه نبود.چرا که مستشکل به دنبال این نبود که بگوید واجب است این گونه اتیان کند یا خیر بلکه درمقام بیان این بود که راهی را نشان دهد که تکلیف بما لا یطاق را زیر سوال ببرد.علاوه بر اینکه تکلیف مجهول لغو نیست زیرا غرض از تکلیف ایجاد بعث درمکلفین به صورت امکانی است یعنی لو وصل الی العبد و انقاد لحرکه. واگر تکلیف غیرواصل، تکلیف ما لا‌یطاق بشود، چون قدرت و طاقت از شرائط عامه تمام تکالیف است، در فرض عدم وصول، باید خطاب واقعی منتفی شود. درحالیکه خود شیخ خطاب واقعی را در ظرف جهل منتفی نمی‌داند.99/2/4
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال به غایت بودن احضار معانی در ذهن مخاطب برای وضع محمد خداپرست 0 331 20-بهمن-1401, 11:01
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  علم شرط فعلیت تکلیف! عرفان عزیزی 1 1,326 5-تير-1399, 19:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تفویت ملاک توسط عبد در صورت مخالفت با تکلیف واقعی در ظرف شک عرفان عزیزی 0 836 10-خرداد-1399, 10:13
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  وحدت مناط قبح عقاب درفرض عدم صدور و عدم وصول خطاب عرفان عزیزی 1 1,557 21-ارديبهشت-1399, 12:30
آخرین ارسال: علاوی
  مراد از عبارت لا تکلیف الا بعد البیان عرفان عزیزی 0 1,022 14-ارديبهشت-1399, 12:20
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استفاده از تعبیر لا تکلیف الا بعد البیان درمقابل قبح عقاب بلا بیان عرفان عزیزی 0 1,098 7-ارديبهشت-1399, 12:08
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن وجود مصلحت در خود جعل عرفان عزیزی 0 851 25-فروردين-1399, 23:32
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ناصواب بودن تقسیم اباحه به از طرف شرع یا از طرف عقل و شرع عرفان عزیزی 2 1,978 17-اسفند-1398, 21:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ضروری به شرط محمول بودن قضیه ی ((القطع حجه))! عرفان عزیزی 0 996 1-بهمن-1398, 07:31
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  انکار حق طاعت مولا درفرض جهل مرکب مکلف! عرفان عزیزی 0 932 29-دي-1398, 08:30
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان