امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم صحت تمسک به روایت رفع قلم برای اشتراط بلوغ در معاملات
#1
یکی از روایاتی که برای اشتراط بلوغ به آن تمسک شده است روایت رفع قلم است «رُوِيَ فِي الْحَدِيثِ أَنَّهُ صلى الله عليه وآله قَالَ: رُفِعَ‏ الْقَلَمُ‏ عَنِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَبْلُغ» مفاد روایت این است که افعال و اقوال صبی موضوع هیچ یک از احکام نیست. از جمله احکام، عقود و ایقاعات و قضای صبی است.
 استاد قایینی می فرماید استدلال به این روایت تمام نیست زیرا لسان روایت، امتنانی است و مفادش این است که اگر حکمی الزامی داشتیم، آن حکم از صبی برداشته شده است. مفاد روایت این نیست که هیچ حکمی برای صبی وجود ندارد، بلکه مفادش این است که احکام الزامی و احکامی که دارای ثقل است، برای صبی وجود ندارد. شیء باید قابل رفع باشد تا به حسب این روایت برای صبی مرفوع شود.
بنابراین دو اشکال برای استدلال به این روایت وجود دارد؛ یکی اینکه این روایت لسان امتنان دارد و با رفع اموری مانند صحت مناسبت ندارد، دیگر اینکه مفاد آن رفع است و رفع نسبت به اموری مانند تکالیف است که در جعل آنها بر مکلف ثقلی وجود دارد و رفع در مورد آن صادق است. مواردی مانند انشاء عقد و ایقاع و حکم کردن، برای صبی ثقلی ندارد.. در نتیجه این روایت صالح برای استدلال بر اشتراط بلوغ نیست.فقه20/12/98
 
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#2
با غض نظر از درستی اصل تمسک به روایت
در رابطه با اشکال امتنانی بودن؛ آیا برداشتن الزامی که عقود و ایقاعات بر گردن صبی میگذارند امتنان نیست علاوه بر آنکه آیا برداشتن مواردی مثل هبه لازمه که به ضرر صبی است امتنان بر صبی نیست؟و این موارد نوعی نقض به حساب نمی آیند.

در رابطه با اشکال رفع؛ آیا همان اشکال قبل وارد نیست و لذا بر فرض قبول اشکال٬ دو اشکال به نظر نمی رسد چون الزام حاصل از معامله فرض دارد و رفع آن قابل تصویر است الا اینکه امتنان نیست
پاسخ
#3
(21-ارديبهشت-1399, 14:54)هادی نوشته: با غض نظر از درستی اصل تمسک به روایت
در رابطه با اشکال امتنانی بودن؛ آیا برداشتن الزامی که عقود و ایقاعات بر گردن صبی میگذارند امتنان نیست علاوه بر آنکه آیا برداشتن مواردی مثل هبه لازمه که به ضرر صبی است امتنان بر صبی نیست؟و این موارد نوعی نقض به حساب نمی آیند.

در رابطه با اشکال رفع؛ آیا همان اشکال قبل وارد نیست و لذا بر فرض قبول اشکال٬ دو اشکال به نظر نمی رسد چون الزام حاصل از معامله فرض دارد و رفع آن قابل تصویر است الا اینکه امتنان نیست
در اینکه صبی بین زن و مردی عقد نکاح جاری کند و یا اینکه وکیل شود و برای کسی بیع انجام دهد چه ثقلی وجود دارد.؟
پاسخ
#4
بنده به کلام استاد بزرگوار نقض کردم حضرتعالی به کجای کلام بنده نقض می کنید حقیر که ادعای مطلق نکردم که نقض بفرمایید
پاسخ
#5
(22-ارديبهشت-1399, 15:35)هادی نوشته: بنده به کلام استاد بزرگوار نقض کردم حضرتعالی به کجای کلام بنده نقض می کنید حقیر که ادعای مطلق نکردم که نقض بفرمایید
کسانی که قائل به مسلوب العباره بودن صبی هستند به طور مطلق می گویند قول او کلا قول است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  آیا قید «در سفر بودن موصی» برای پذیرش شهادت ذمی بر وصیت، غالبی است؟ سید یزدی 0 88 17-آذر-1402, 16:14
آخرین ارسال: سید یزدی
  اشتراط «وجود حالت اضطرار» برای پذیرش شهادت ذمّی بر وصیت سید یزدی 0 86 17-آذر-1402, 15:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای اشتراط عدم وجود شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی سید یزدی 0 105 7-آذر-1402, 01:36
آخرین ارسال: سید یزدی
  مراد از تعبیر «ذی مخزیة فی الدین» در روایت سکونی سید یزدی 0 283 27-آبان-1402, 06:45
آخرین ارسال: سید یزدی
  توجیه کلام محقق در شرائع مبنی بر اشتراط تثبّت در پذیرش شهادت شخص غیر ضابط و مغفّل سید یزدی 0 97 19-آبان-1402, 15:01
آخرین ارسال: سید یزدی
  مخل نبودن عدم توثیق مشایخ صدوق به اعتبار روایت رضا اسکندری 1 562 10-بهمن-1400, 09:57
آخرین ارسال: مومن
  اشتراط لفظ جلاله در صحت قسم رضا اسکندری 0 201 25-آبان-1400, 13:43
آخرین ارسال: رضا اسکندری
  عدم شرطیت اجتهاد مطلق برای قاضی مهدی خسروبیگی 2 2,122 17-دي-1398, 22:06
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  عدم اشتراط لوث در قسامه مهدی خسروبیگی 0 1,718 22-اسفند-1397, 09:02
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان