امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین
#1
در روابط مردم با هم معذر، منجز و حجت صرفا براساس معیار اصابت به واقع سنجیده نمی شود.
نه این که نخواهند ها.  چون علم به نیات و درون همدیگر ندارند ناچارند که قوانین و اصول کلی قرار بدهند و آن ها را مرجع برای تنجز و تعذر و حجیت قرار بدهند. 

اما خدا نباید با بشر که این گونه نیست، قیاس شود. 
چون خداوند عالم به اغراض و نیات و شرایط انسان ها است، دیگر نیازی به اصول و قوانین کلی نمی با‌شد.
پس همان معیار اولی یعنی اصابت به واقع نسبت به خدا باید ملاک قرار گیرد. 

اشتباه است که ببینیم که چه اصولی را ما در روابطمان با مردم استفاده می کنیم که سبب معذریت ما در نزد آن ها می شود بعد نسبت به خداوند عالم هم از آن اصول پیروی کنیم.
پاسخ
#2
(19-ارديبهشت-1399, 15:10)ارادتمند آیت الله مکارم نوشته: در روابط مردم با هم معذر، منجز و حجت صرفا براساس معیار اصابت به واقع سنجیده نمی شود.
نه این که نخواهند ها.  چون علم به نیات و درون همدیگر ندارند ناچارند که قوانین و اصول کلی قرار بدهند و آن ها را مرجع برای تنجز و تعذر و حجیت قرار بدهند. 

اما خدا نباید با بشر که این گونه نیست، قیاس شود. 
چون خداوند عالم به اغراض و نیات و شرایط انسان ها است، دیگر نیازی به اصول و قوانین کلی نمی با‌شد.
پس همان معیار اولی یعنی اصابت به واقع نسبت به خدا باید ملاک قرار گیرد. 

اشتباه است که ببینیم که چه اصولی را ما در روابطمان با مردم استفاده می کنیم که سبب معذریت ما در نزد آن ها می شود بعد نسبت به خداوند عالم هم از آن اصول پیروی کنیم.
اتفاقا ازمواردی که فقها برای تعذیر و تنجیز برشمرده اند این است که ببینیم ایا عقلا در مقام دادخواهی به آن تمسک می کنند یا نه؟ اگر تعذیر و تنجیز نزد عقلا معتبر عند الشارع نبود از آن ردع می کرد به ردع خاص
پاسخ
#3
می دانم که فقها این را فرموده اند. این متن در رد همین حرف بود.
در حقیقت چون اجرای اصول عقلائی نسبت به خداوند خلاف عقل است، نیازی به ردع مستقلی ندارد.


اما مطلب جدید:
به نظرتان از آیه زیر برای ردع نسبت به بناء عقلا (در جایی که حکم عقلی در میان نیست) نمی توان استفاده نمود؟
(وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ)
[سوره اﻷنعام آیه 116]
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  گفتاری از استاد حسینی نسب دام عزه پیرامون زوائد علم اصول مهدی قنبریان 10 11,378 23-دي-1401, 13:56
آخرین ارسال: علاوی
  عدم اعتناء مرحوم بروجردی درنظریه ی اصول متلقاه به نظرات سید مرتضی و قدیمین عرفان عزیزی 3 1,426 25-تير-1399, 22:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  اشکالی به نظریه ی اصول متلقاه مرحوم بروچردی عرفان عزیزی 1 1,338 12-تير-1399, 11:19
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  ثمرات حجیت لوازم اصول لفظیه رضا یعقوبی 0 1,059 24-آذر-1398, 16:46
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  «روش شناسی»  لزوم بازنگری در علم منطق و اثر آن در فقه و اصول tallebelm 0 2,123 14-فروردين-1398, 17:37
آخرین ارسال: tallebelm
  مبانی کلامی حسن و قبح و نقش آن در علم اصول احمدرضا 0 3,913 12-ارديبهشت-1395, 09:19
آخرین ارسال: احمدرضا
  جواز مخالفت قطعی با علم اجمالی رضا اسکندری 1 4,786 5-دي-1393, 00:49
آخرین ارسال: مهدی
  جواب به اشکال ریاست تالار اصول یوسف 0 3,688 28-تير-1393, 17:46
آخرین ارسال: یوسف
  منابع اصول فقه اهل سنت amirabas 2 11,005 27-بهمن-1391, 04:10
آخرین ارسال: sj.jamali

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان