امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
معنای جواز امر در روایات
#1
در عده ای از روایات در مورد اینکه معاملات صبی از چه زمانی نافذ است، تعبیراتی به این صورت آمده است که اگر بالغ شد«جَازَ أَمْرُهَ فِي الشِّرَاءِ وَ الْبَيْع‏»
استاد قایینی می فرماید جمع این امر در عبارت «جَازَ أَمْرُهُ»، اوامر است به معنای سلطه و اعمال ولایت؛ مراد از این امر، آن امری نیست که جمع آن امور است به معنای اشیاء که فقط شامل بیع و شراء شود. معنای جاز امره، جاز بیعه نیست بلکه جاز ولایته است و «لا یجوز امره» یعنی ولایت ندارد. از تعبیر در روایت معلوم می شود، بیع غیر از آن امر است. امر همان سلطه و ولایت است و لازمه این ولایت، صحت بیع است. مستفاد از این روایات این است: موردی که می خواهد تحت سلطه صبی قرار گیرد، قابل اتصاف به صحت و فساد باشد؛ چون «جَازَ أَمْرُهُ» به معنای «نفذ امره» است. اما افعالی که در آنها صحت و فساد تصور نمی شود، روایت نسبت به آنها اطلاق ندارد. نکته دیگر اینکه هر امری که قابلیت اتصاف به صحت و فساد دارد، مراد روایت نیست؛ مثلا اگر صبی وکیل شود که مال دیگری را بفروشد، وکالت قابل اتصاف به صحت و فساد است اما مشمول روایت نیست؛ چون نفوذ عقد وکیل از شئون موکل است نه از شئون ولایت وکیل در نتیجه اگر وکالت هم نبود و بیع فضولی از ناحیه صبی صورت گرفته بود، اگر مالک اجازه کرد چون منتسب به مالک می شود، نافذ است. آن امری از صبی ملغی است که با اعمال ولایت صبی قرار است صورت گیرد. درس فقه25/12/98
 
 
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بررسی معنای «لمم» در آیۀ 32 سورۀ نجم از ادلۀ عدم اختلال صغیره به عدالت سید یزدی 0 152 29-دي-1402, 18:39
آخرین ارسال: سید یزدی
  معنای اشتراط عدم وجود شاهد مسلمان برای پذیرش شهادت کافر ذمّی سید یزدی 0 111 7-آذر-1402, 01:36
آخرین ارسال: سید یزدی
  نسبت بین روایات شهادت صبی 105767 1 89 19-آبان-1402, 08:11
آخرین ارسال: 105767
  معنای عدالت در شاهد به عنوان شرط قبول شهادت سید یزدی 1 244 14-آبان-1402, 21:32
آخرین ارسال: خیشه
  جواز ازدواج مرد با دختری که از نطفه خودش تکون یافته! رضا اسکندری 2 479 1-بهمن-1401, 11:08
آخرین ارسال: علاوی
  عدم جواز فرار از بیماری های مسری مهدی خسروبیگی 10 1,700 29-آذر-1401, 22:45
آخرین ارسال: علاوی
  توجیه روایات دال بر عدم سرایت بیماری مهدی خسروبیگی 1 317 20-اسفند-1400, 13:44
آخرین ارسال: علاوی
  جواز لمس بدن بیمار نامحرم با دستکش مهدی خسروبیگی 3 1,994 26-خرداد-1399, 18:40
آخرین ارسال: خیشه
  جواز رجوع به پزشک نامحرم ارفق مهدی خسروبیگی 2 1,705 27-فروردين-1399, 11:47
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  جواز نگاه به داخل بدن نامحرم مهدی خسروبیگی 0 998 19-فروردين-1399, 21:50
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان