امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
انصراف عنوان مشترک به فرد صاحب کتاب
#1
استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: مبنای مرحوم آقای خویی این است که در عناوین مشترک، این عنوان مشترک به صاحب کتاب انصراف دارد.این مبنا بر چند مقدمه مبتنی است:مقدمه ی اول این است که هر کس که صاحب کتاب است، معروف می باشد. این مقدمه صحیح نیست؛ زیرا کتابی که مشهور نیست باعث معروف شدن مولفش نمی شود. مقدمه ی دوم شخصی که صاحب کتاب نیست، معروف نمی باشد. این مقدمه هم صحیح نیست؛ زیرا افراد معروفی بوده اند که صاحب کتاب نبوده اند. شهرت اصحاب معروف امام صادق علیه السلام مثل زراره، محمد بن مسلم، فضیل و ... به خاطر کتاب نیست؛ کتاب داشتن یکی از عوامل اشتهار می باشد.مقدمه ی سوم این است که اطلاق عنوان به خاطر مشهور بودنش بوده است. این مطلب در محل بحث ما صحیح است اما گاهی ممکن است اطلاق عنوان به خاطر ذکر مشخصات راوی در سندهای سابق باشد. محمد بن حکیم خثعمی فقط در یک مورد با قید خثعمی در اسناد آمده است و در سایر موارد بدون اعتماد به سند قبلی به صورت محمد بن حکیم آمده است.98/11/20
پاسخ
#2
(22-ارديبهشت-1399, 05:13)عرفان عزیزی نوشته: استاد سید محمد جواد شبیری فرمودند: مبنای مرحوم آقای خویی این است که در عناوین مشترک، این عنوان مشترک به صاحب کتاب انصراف دارد.این مبنا بر چند مقدمه مبتنی است:مقدمه ی اول این است که هر کس که صاحب کتاب است، معروف می باشد. این مقدمه صحیح نیست؛ زیرا کتابی که مشهور نیست باعث معروف شدن مولفش نمی شود. مقدمه ی دوم شخصی که صاحب کتاب نیست، معروف نمی باشد. این مقدمه هم صحیح نیست؛ زیرا افراد معروفی بوده اند که صاحب کتاب نبوده اند. شهرت اصحاب معروف امام صادق علیه السلام مثل زراره، محمد بن مسلم، فضیل و ... به خاطر کتاب نیست؛ کتاب داشتن یکی از عوامل اشتهار می باشد.مقدمه ی سوم این است که اطلاق عنوان به خاطر مشهور بودنش بوده است. این مطلب در محل بحث ما صحیح است اما گاهی ممکن است اطلاق عنوان به خاطر ذکر مشخصات راوی در سندهای سابق باشد. محمد بن حکیم خثعمی فقط در یک مورد با قید خثعمی در اسناد آمده است و در سایر موارد بدون اعتماد به سند قبلی به صورت محمد بن حکیم آمده است.98/11/20
البته اگر مرحوم خوئی وجهش را همین که استاد گفتند بیان کرده بودند شاید این اشکال ها وارد بود اما شاید وجه انصراف این باشد که موارد متعددی را بررسی کردند دیدند که مراد از عناوین مشترک همان صاحب کتاب است
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «رجال»  درباره کتاب اختیار الرجال (رجال کشی) سید حسین کشفی 0 290 16-اسفند-1401, 15:31
آخرین ارسال: سید حسین کشفی
  کتاب الرضا علیه السلام یا کتاب الرضاع؟! محمود رفاهی فرد 1 340 24-مرداد-1401, 16:06
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  درج روایات راوی موسی بن قاسم در کتاب او محمود رفاهی فرد 0 449 22-خرداد-1401, 12:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  سقطی در کتاب رجال شیخ و الحاق ترجمه ی شخصی به شخص دیگر محمود رفاهی فرد 0 287 27-ارديبهشت-1401, 14:54
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تعیین محدوده ی اخذ شیخ در کتاب رجال از رجال ابن عقده محمود رفاهی فرد 0 251 26-ارديبهشت-1401, 12:44
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  تشکیک در عدم ذکر کتاب ابن غضائری در فهرست نجاشی عرفان عزیزی 0 279 13-ارديبهشت-1401, 18:51
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  سعه ی توثیق مستفاد از عدم استثناء مشایخ صاحب نوادر الحکمۀ توسط ابن ولید محمود رفاهی فرد 1 313 27-دي-1400, 13:55
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  «کتاب شناسی»  تقدم رساله‌ی علی بن بابویه بر کتاب شلمغانی در نظر سید مرتضی مخبریان 0 591 14-دي-1400, 22:51
آخرین ارسال: مخبریان
  مصباح الشریعه کتاب روایی نیست؟؟ حسین بن علی 2 1,426 23-مهر-1399, 19:12
آخرین ارسال: مطلق
  خصویت منقولات مستطرفات سرائر از کتاب محمد بن علی بن محبوب عرفان عزیزی 0 632 15-مهر-1399, 12:04
آخرین ارسال: عرفان عزیزی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان