امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عدم جواز تقلید برای عوام! (در صورتی که... )
#1
(به مناسبت ثبوت ماه شوال)
اگر در مقدمه ای از مقدمات اجتهاد، مکلف خود نظری داشته باشد نمی تواند در آن قسمت تقلید کند.
یا حتی اگر احتمال بیشتر بدهد که نظر خودش اقرب به واقع (یا...) است، باز نمی تواند در آن قسمت تقلید کند.
تقلید فقط در مقدمه ای است که اعتماد در آن به نظر مرجع، بیشتر از نظر شخصی خود فرد باشد.
کما این که در باب رجوع به خبره و متخصص در هر علم و زمینه ای دقیقا همینگونه عقلاء رفتار می نمایند.

مثال: مثلا ممکن است گفته شود همه مکلفینی که عربی بدانند، توان استظهار را دارند.
کما این که مردم به اصطلاح عوام، در گفت و گو با معصوم، خودشان کلام معصوم را استظهار می کردند.
(حداکثر بگوییم مکلفین چند مقدمه مرتبط با استظهار را به صورت تقلیدی فرابگیرند. اما بعد خود می توانند استظهار کنند.)

مثلا از احادیث صم للرویه و افطر للرویه می توانند خود استظهار کنند.
و صدالبته اگر نظرشان متفاوت با مرجع تقلیدشان باشد، نباید از او پیروی کنند. 
(و شاید بعض دیگر از مقدمات اجتهاد هم همین گونه باشد)
پاسخ
#2
(3-خرداد-1399, 22:57)ارادتمند آیت الله مکارم نوشته: (به مناسبت ثبوت ماه شوال)
اگر در مقدمه ای از مقدمات اجتهاد، مکلف خود نظری داشته باشد نمی تواند در آن قسمت تقلید کند.
یا حتی اگر احتمال بیشتر بدهد که نظر خودش اقرب به واقع (یا...) است، باز نمی تواند در آن قسمت تقلید کند.
تقلید فقط در مقدمه ای است که اعتماد در آن به نظر مرجع، بیشتر از نظر شخصی خود فرد باشد.
کما این که در باب رجوع به خبره و متخصص در هر علم و زمینه ای دقیقا همینگونه عقلاء رفتار می نمایند.

مثال: مثلا ممکن است گفته شود همه مکلفینی که عربی بدانند، توان استظهار را دارند.
کما این که مردم به اصطلاح عوام، در گفت و گو با معصوم، خودشان کلام معصوم را استظهار می کردند.
(حداکثر بگوییم مکلفین چند مقدمه مرتبط با استظهار را به صورت تقلیدی فرابگیرند. اما بعد خود می توانند استظهار کنند.)

مثلا از احادیث صم للرویه و افطر للرویه می توانند خود استظهار کنند.
و صدالبته اگر نظرشان متفاوت با مرجع تقلیدشان باشد، نباید از او پیروی کنند. 
(و شاید بعض دیگر از مقدمات اجتهاد هم همین گونه باشد)
نظر مقلد در ابواب فقه حتی اگر نظر داشته باشد متبع نیست و برای خودش حجت نیست مگر اینکه مواردی از قبیل تطبیق باشد. از فرق های بین استنباط و تطبیق این است که استنباط کار مقلد  نیست . صرف صاحب نظر بودن در مسأله ای کافی نیست بلکه ممکن است مقید و مخصصی موجود باشد که پیدا کردن آن کار مقلد نیست. مثلا در همین مسأله هلال ممکن است مقلد خودش بتواند ماه را با چشم مسلح یا غیر مسلح ببیند و ابزار داشته باشد اما اینکه رویت باید با چشم مسلح باشه یا غیر مسلح تشخیصش کار مقلد نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط حسین .


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم جواز اخذ سخنان غیر معصوم ارادتمند آیت الله مکارم 1 79 29-ارديبهشت-1399, 14:53
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تقلید معصوم از غیر معصوم! مهدی خسروبیگی 2 268 1-فروردين-1399, 12:59
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  برای تصرف در اموال دیگران رضایت فعلی آنها کافی است هر چند در دل ناراحت هستند!! حسین بن علی 0 315 28-آذر-1398, 16:27
آخرین ارسال: حسین بن علی
  مساله جدید فضیلتی برای سادات حسین بن علی 22 26,036 19-اسفند-1397, 17:31
آخرین ارسال: حسین بن علی
  ثمره خطابات قانونیه در شرطیت قدرت برای تکالیف خیشه 0 984 8-دي-1397, 20:11
آخرین ارسال: خیشه
  هیچ توجیهی برای خدعه علی(کرم الله وجهه)نمیتوان کرد آسدهادی 14 22,283 15-اسفند-1395, 00:30
آخرین ارسال: فطرس
  تطوّق، نشانه ای برای تشخیص اول ماه 83068 3 5,272 26-بهمن-1395, 12:18
آخرین ارسال: 83068
  جواز قتل تارک نهي از منکر معين الحق 2 3,759 10-بهمن-1394, 12:58
آخرین ارسال: عالم
  گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ سایه 1 4,350 13-آذر-1393, 19:25
آخرین ارسال: حسین بن علی
  موضوعاتی که برای تحقیق و پژوهش مناسب می دانید عالم 1 5,642 8-فروردين-1393, 21:39
آخرین ارسال: rkh92

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان