امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال: تعدد معنی ماده(امر)
#1
با سلام عرض ادب و احترام،محضر علماء عزیز و محترم.
استاد بزرگوار،حضرت آیت الله العظمی سبحانی دامت برکاته،در الموجز معلولی وارد میکنند تحت عنوان تعدد معنای ماده امر،و علت آن را تعدد صیغه جمع آن بیان می فرمایند،(طلب:اوامر؛و فعل:امور).
یعنی چون صیغه جمع متعدد است پس معنی هم متعدد است.
حال اشکال:چه کسی گفته تعدد صیغه جمع دال بر تعدد معنا می باشد؟؟؟همانطور که همه مستحضر هستند جائز است الفاظ بالسماع بر چند وزن مشهور جمع مسکر جمع بسته شوند(مانند:جاهل،يجمع مرة ب(جهّل،بضم الجيم و فتح الهاء)و أخرى ب(جهّال(بضم الجيم )).
پس امر هم جایز است به دو وزن یا بیشتر جمع بسته شود..
بله،اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه جعل تعدد صیغه جمع برای آن به عنوان علت را مشکل داریم.
التماس دعا
یا علی
Huh Huh Huh
پاسخ
#2
سلام،
یعنی هیچکس نمیتونه جواب این اشکال رو بده؟؟؟
پاسخ
#3
علیکم السلام و رحمة الله

درست است که ایشان در کتابشان مطرح نموده‌اند که ماده‌ی امر (حداقل) دو معنا دارد و جمع هر کدام از معانی به یک شکل است. اما این گونه نیست که دلیلشان بر تعدد معنای ماده‌ی امر، تعدد صیغه‌ی جمعش است.
بلکه تعدد معنای مستعمل فیه در مورد ماده‌ی امر روشن است و بحثی در این نیست که ماده‌ی امر (مثلا) گاهی در معنای «شیء» به کار می‌رود و گاهی در معنای «فرمان» به کار می‌رود.
اما ممکن است کسی ادعا کند که «فرمان» نیز مصداقی از مصادیق «شیء» است و لذا امر به معنای فرمان با امر به معنای شیء مشترک معنوی هستند. اینجاست که پاسخ داده می‌شود: از آنجایی که هر گاه «امر» به معنای شیء بود به صیغه‌ی «امور» جمع بسته می‌شود و هر گاه به معنای «فرمان» بود به صیغه‌ی «اوامر» جمع بسته می‌شود کشف می‌کنیم که این دو مشترک معنوی نیستند، چرا که اگر مشترک معنوی بودند می‌توانستیم هر کدام از دو معنا را به هر دو صیغه، جمع ببندیم. حال این که وجدان و استعمال مخالف این کار است.
پاسخ
 سپاس شده توسط emam_khamenei313
#4
سلام و عرض ادب و احترام،محضر علماء محترم،مخصوصا جناب آقای حائری عزیز.?
علی الظاهر قسمت آخر جمله بنده دقیق مطالعه نشده،که اشکال به تعدد معنی امر نیست،بلکه به جعل تعدد صیغه و لو تحت عنوان علت لازمه دون الکافیه به عنوان علت برای اثبات می باشد...
بله،یقینا باستعمال دارای معانی متعدد می باشد،ولی در مقام اثبات از دو حالت بیشتر خارج نیستیم،یا قبول علیت تعدد صیغه جمع برای تعدد معنی،و یا رد آن،
بناء بر اول محذور اشکال مذکور پیش می آید،
فثبت الثاني،اي:الرّد
(نکته:مساله جواب بسیار دقیق دارد...)
پاسخ
#5
سلام و عرض ادب و احترام،محضر علما محترم،
جواب اشکال مذکور به شرح ذیل استSadالبته استاد ما خدا حفظشون کنه،جواب رو قبول نکردند و فرمودند اشکال وارد است)
جواب:ماده امر به دو وزن جمع مکسر،جمع بسته میشود،یعنی(اوامر،بر وزن فواعل)و(امور،بر وزن فعول)،نکته اینجاست که فقط وزن (فاعل) و گاهی (فاعله) می تواند به صورت قیاسی بر وزن(فواعل)،جمع بسته شود.بعد آن فاعل بمعنی المفعول است مانند امر عارف که به معنا امر معروف هست،امر_آمر_مامور،
البته اشکالاتی به جواب وارد است،والا جواب درست و قول الموجز صحیح است...
برای مطالعه راحت مطلب،عزیزان در نرم افزار نور،بخش ادبیات عرب،جستجو،دو لفظ فواعل و معنی را با هم سرچ کرده و در کتب مختلف از جمله شرح النظام مطالعه بفرمایند،
التماس دعا
یا علی
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بازنگری در نگاه های بسیط به رابطه لفظ و معنی محمود رفاهی فرد 4 440 20-اسفند-1401, 06:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان