امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
استناد آیت الله سیستانی مد ظله العالی به قرآن برای معنای ضرر
#1
یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن، در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد. استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98
پاسخ
#2
(23-خرداد-1399, 22:50)مسعود عطار منش نوشته: یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن،  در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد.  استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98

طبق نظر استاد باید بگوییم زنان را در ضیق قرار ندهید به خاطر اینکه صرفا بخواهید آنها را در ضیق قرار دهید این کلام عرفیت ندارد
پاسخ
#3
(23-خرداد-1399, 22:50)مسعود عطار منش نوشته: یک بحث در معنای ضرر اینست که آیا ضرر به معنای ضیق و حرج است یا نه؟ آقای سیستانی به آیه ای از قرآن برای نفی این مطلب استناد فرموده اند : لا تضاروهن لتضیقوا علیهن،  در این آیه خداوند میفرماید به زنان ضرر نزنید برای این که آن ها را در ضیق قرار دهید، این آیه کاشف از اینست که ضرر به معنای ضیق نیست چون یک شی نمی تواند علت خودش باشد.  استاد در نقد این استناد میفرماید اگر ضرر به معنای ضیق باشد باز هم چنین تعلیلی در مقام حصر معنا دارد به این صورت که حق ندارید به زنان ضرر بزنید بدون هدف و صرفا برای این که آنها را در ضیق قرار دهید پس این آیه نمیتواند شاهد بر نفی معنای ضیق باشد. جلسه 64 مورخ 23\10\98
قسمت مورد استدلال در آیه در مورد مطلقه رجعیه است آیه می گوید به آنها ضرر نزنید تاعرصه را بر آنها تنگ کرده و مجبور به ترک منزل شوند. مراد از ضرر در اینجا ضرر بی هدف نیست بلکه ضرر می زند تا مجبور شود به ترک خانه
پاسخ
#4
در جواب آقای عزيزي : شاید فرمایش شما درست باشد ولی ممکن است این تفاوت تعبیری عرفیتش را بیشتر کمد یعنی علت و معلول با دو تعبیر باشد.
در جواب آقای خسرو بیگی : ظاهرا منظور از بی هدف صرفا برای در ضیق قرار دادن است یعنی اگر هم او را مجبور به ترک خانه میکنند برای اذیت اوست نه چیز دیگر، البته به نظر می رسد حالت معمول این نباشد بلکه این باشد که خانه را ترک کند تا از خانه بتوان استفاده کامل نمود.
پاسخ
#5
مثال عرفی موید مطلب استاد این است که گفته شود فلانی راه می رود که راه برود، و هیچ کاری ندارد
یا اینکه فلانی ثروت می اندوزد تا ثروت داشته باشد و غرضی دیگر ندارد؛ اما این بیان نیاز به قرینه دارد ولی اگر مراد استاد را این بدانیم که ضیق معنای حاصل مصدری ضرر است، یعنی به آنها سخت نگیرید تا در سختی قرار بگیرند، این تعلیل هم عرفی است و مطابق کبرای آقای سیستانی و هم اشکال استاد به آقای سیستانی وارد خواهد بود.
پاسخ
#6
ظاهرا آقای سیستانی به استعمال برای کشف معنای حقیقی تمسک نموده در حالیکه این سخن مطابقمبنای سید مرتضی بوده و مبنایمتروکی است
پاسخ
#7
ممکن است آقای سیستانی به صرف استعمال استناد نکرده باشد بلکه مراد ایشان استعمال بلا تعول است که لعل در کلمات مرحوم آخوند هم به چشم میخورد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  ناکارآمدی مسلک قرن اکید برای تحلیل وضع عام موضوع خاص مسعود عطار منش 0 39 3-فروردين-1403, 14:05
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  موارد نیاز نبودن تاء تأنیث برای صیغۀ مؤنث مسعود عطار منش 0 53 5-اسفند-1402, 08:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اقتران طبیعت با حصۀ خاص و تأثیر این اقتران در معنای طبیعت مسعود عطار منش 0 57 26-بهمن-1402, 12:36
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  برهان آیت الله العظمی شبیری برای نادرست بودن انصراف دلیل از فرد نادر مسعود عطار منش 2 241 18-بهمن-1402, 18:52
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  حدیث «طلب العلم فریضةٌ ...» در بیان حضرت آیت الله شبیری زنجانی دامت برکاته مسعود عطار منش 0 500 18-بهمن-1402, 18:46
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وضع اسماء اوصاف برای اعم از مذکر و مؤنث مسعود عطار منش 0 86 18-بهمن-1402, 18:45
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کافی نبودن عنصر قرن اکید برای تحلیل حقیقت وضع مسعود عطار منش 0 148 19-آبان-1402, 10:00
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقریبی از مرحوم حاج شیخ عبدالکریم برای حکومت امارات بر اصول مسعود عطار منش 0 147 6-مرداد-1402, 12:59
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  معنای واژه امر در کلام مرحوم ایروانی مسعود عطار منش 0 103 6-مرداد-1402, 12:49
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تقدم زمانی موضوع، عاملی برای تقدیم یک دلیل بر دلیل دیگر مسعود عطار منش 0 147 17-تير-1402, 00:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان