امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
موضوع علی الید از منظر شیخ
#1
مرحوم شیخ در باب مقبوض به عقد فاسد وقتی که به بحث ضمان مستوفات و غیر مستوفات میرسند، میفرماید: نسبت به منافع غیر مستوفات علی الید صدق نمیکند زیرا علی الید کنایه از مطلق تسلط نیست. به نظر میاید که ایشان جمود بر الفاظ دارند و برداشت ایشان از علی الید این است که مورد ان جایی است که اخذ باید ید صدق بکند. حتی ایشان اخذ منافع در جایی که عین اخذ شده است را قبول ندارد و اخذ به تبع اخذ خود عین را قبول ندارد. استظهار بنده از کلام ایشان این است که ایشان مورد روایت را جایی میداند که خارجا علی الید صدق کند و چون در منافع این گونه نیست میفرماید علی الید جاری نیست.
اشکالی که به نظر میرسد این است که اگر علی الید را این گونه معنا کنیم د رخیلی از موارد نباید به خاطر علی الید حکم به ضمان کرد زیرا مثلا اگر کسی باغی را خرید اخذ واقعی که رخ نمیدهد یا اگر کسی خانه ای را خرید علی الید واقعی که رخ نمیدهد
ج 3 ص 204 چاپ کنگره.
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان