امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تحمیل معنای زائد بر اطلاق
#1
اطلاق دلیل نسبت به مواردی است که شمول اطلاق در آن مورد نیازمند تحمیل معنایی زائد بر اطلاق نداشته باشد. اگر برای شامل شدن بعضی موارد نیاز به تحمیل زائدی بر دلیل داشته باشد صرف اطلاق و عموم مجوز شمول دلیل نیست.
این قاعده موارد زیادی در اصول دارد؛ یکی از تطبیقات آن تمسک به اطلاق دلیل حجیت خبر واحد نسبت به خبر مع الواسطه است که اگر «صدق العادل» بخواهد شامل این موارد شود نیاز به تحمیل معنای زائد دارد و در غیر این صورت اطلاق دلیل این موارد را شامل نمی شود.لکن اگر در آن مورد، دلیل خاص وجود داشته باشد از باب استلزام و دفع لغویت از دلیل، به دلالت اقتضا می گوییم معنای زائد تحمیل می شود ولی این از باب دلالت اقتضا است، نه اطلاق دلیل. درس فقه29/8/98
 
پاسخ
#2
لطفا توضیح می‌دهید که چطور است که شمول «صدق العادل» نسبت به «خبر مع الواسطة» نیاز به تحمیل معنای زائد دارد؟ معنای عبارت «نیاز به تحمیل معنای زائد دارد» روشن نیست.
پاسخ
 سپاس شده توسط سید رضا حسنی ، مسعود عطار منش
#3
(9-اسفند-1398, 12:44)سید محسن حائری نوشته: لطفا توضیح می‌دهید که چطور است که شمول «صدق العادل» نسبت به «خبر مع الواسطة» نیاز به تحمیل معنای زائد دارد؟ معنای عبارت «نیاز به تحمیل معنای زائد دارد» روشن نیست.
سلام ببخشید طولانی شد مدت جواب دهی. ببینید اطلاق یعنی اینکه جامعی فرض شود و آن جامع خصوصیت دیگری ندارد ولی شما آن خصوصیت را بر آن تحمیل می کنید. مثلا اطلاق استصحاب اثر بلاواسطه را اثبات می کند در حالی که شما می خواهی اثر باواسطه را بار کنی. یامثلا اگر بیع به معنای مسبب یا ملکیتباشد مفاد این اطلاق این می شود که ملکیت مشروع است اما سبب این ملکیت چیست و مثلا آیا با معاطاه حاصل می شود یا نه از این اطلاق فهمیده نمی شود.
پاسخ
#4
پاسختان نا مفهوم بود. فرض کنید یک اطلاق شمولی است یعنی لازمه اطلاق ، سریان حکم به جمیع افراد جامع است مانند لا تکرم فاسقا یعنی هیچ فاسقی را اکرام نکن. لازمه این اطلاق، حرمت اکرام زید فاسق است و عمرو فاسق و بکر فاسق و... . آیا حرمت اکرام این افراد معنایی زاید بر اطلاق است.
حالا میرویم سراغ خبر مع الواسطه: مولا می گوید خبر عادل را تصدیق کن و این اطلاقش شمولی است یعنی تمام افراد خبر عادل چه مع الواسطه چه بلاواسطه.
و هکذا استصحاب نسبت به آثار شرعی باواسطه یا بلاواسطه.
ما الفرق بین این مثالها؟
پاسخ
#5
(5-ارديبهشت-1399, 22:10)مسعود عطار منش نوشته: پاسختان نا مفهوم بود.  فرض کنید یک اطلاق شمولی است یعنی لازمه اطلاق ، سریان حکم به جمیع افراد جامع است مانند لا تکرم فاسقا یعنی هیچ فاسقی را اکرام نکن.  لازمه این اطلاق، حرمت اکرام زید فاسق است و عمرو فاسق و بکر فاسق و...  . آیا حرمت اکرام این افراد معنایی زاید بر اطلاق است.
حالا میرویم سراغ خبر مع الواسطه: مولا می گوید خبر عادل را تصدیق کن و این اطلاقش شمولی است یعنی تمام افراد خبر عادل چه مع الواسطه چه بلاواسطه.
و هکذا استصحاب نسبت به آثار شرعی باواسطه یا بلاواسطه.
ما الفرق بین این مثالها؟

فرق این جاست که در خبر مع الواسطه، اصل تحقق خبر مع الواسطة  متوقف بر شمول دلیل نسبت به خبر بلاواسطه است اما عمرو فاسق متوقف بر شمول لاتکرم الفاسق نسبت به زید فاسق نیست.مثلا فرض کنید
شیخ طوسی از شیخ مفید از شیخ صدوق از پدرش از صفار از امام علیه السلام
الان بدون در نظر گرفتن حجیت خبر شیخ طوسی، خبر شیخ مفید و صدوق و ... ثابت نیست تا مشمول دلیل حجیت باشد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  معنای روایت «انه لم یعص الله و انما عصی سیّده» محمد خداپرست 0 97 10-اسفند-1402, 13:19
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  توجیه نهى از حصه در عبادات مکروهه با تحفظ بر معنای حقیقی(حزازت و منقصت) محمد خداپرست 2 178 15-آبان-1402, 16:37
آخرین ارسال: علی آمنی
  معنای فعلیّت حکم در کلام آخوند خراسانی و بیان لازمۀ آن محمد خداپرست 0 197 3-خرداد-1402, 09:22
آخرین ارسال: محمد خداپرست
  عدم امکان تمسک به اطلاق خطاب برای نفی قیود و خصوصیّات ملازم محمد خداپرست 2 244 25-ارديبهشت-1402, 19:34
آخرین ارسال: خیشه
  معنای ماده و صیغه امر، دستور و الزام است حسین بن علی 7 2,209 1-مهر-1399, 21:10
آخرین ارسال: علاوی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 620 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  هر چند معنای حرفی خاص باشد، اما قابل تقیید است حسین بن علی 0 1,184 2-آذر-1398, 23:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم احتمال خبر مخالف،شرط تمسک به اطلاق مقامی مهدی خسروبیگی 0 1,532 2-ارديبهشت-1398, 21:03
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  نکته علمی:  معنای مدلول التزامی و مطابقی فرد مردد مهدی خسروبیگی 0 2,516 18-اسفند-1397, 19:11
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  معنای معقول حجیت تخییری مهدی خسروبیگی 0 1,726 3-اسفند-1397, 11:36
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان