امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
آیا مأموم نبودن شرط امام جماعت شدن است؟
#1
Brick 
اگر شخص الف مشغول نماز ظهر شود و در رکعت دوم شخص ب به او اقتدا کند، آن گاه وقتی که الف نمازش تمام شد، نماز عصر خود را به فرد ب اقتدا کند، مشکلی برای صحت نمازش به وجود می آید؟
به عبارت دیگر در امامت جماعت شرط است که امام جماعت در همین نماز مأموم نباشد(مأموم همین امام یا امام دیگر) یا چنین شرطی نیست؟
--------------------------------
سؤالات فرعی:
1. آیا شخص ب می تواند نماز عصر خود را به دو رکعت آخر نماز عصر الف اقتدا کند؟
2.1. در اصل سؤال به شخص ب ثواب مأموم را می دهند یا ثواب امام را؟
2.2. اگر دلیلی داشته باشیم که ثواب نماز مأموم را به امام می دهند، و نماز مأموم یک ثواب داشته باشد، ثواب هر یک از افراد الف و ب را محاسبه کنید.
پاسخ
#2
با سلام. اگر منظورتان از این سوال یک سوال احکام است و دنبال فتوای مراجع هستید باید عرض کنم که نمی توان به فرد ب که ابتدای نمازش را مأموم بوده اقتدا کرد . ولی اگر دنبال دلیل فقهی هستید به نظر می آید آن مقدار که امام است ثواب امامت و آن مقدار که مأموم است ثواب مأموم را بگیرد. در مورد سوال آخر هم باید عرض کنم ما مسئول محاسبه ثوابها نیستیم. Dodgy
[یا علی]
پاسخ
#3
(25-دي-1391, 17:04)68631 نوشته: اگر منظورتان از این سوال یک سوال احکام است و دنبال فتوای مراجع هستید باید عرض کنم که نمی توان به فرد ب که ابتدای نمازش را مأموم بوده اقتدا کرد . Dodgy
آنچه در استفتائات موجود است این است که اقتدا به مامومی که نمازش فرادا شده مانعی ندارد؛ که اطلاق آن شامل مطلب بالا هم می شود.
طبق سوال شفاهی از دفتر یکی از مراجع، این اقتدا اشکالی ندارد.
یکی از اساتید هم این مورد را مشمول ادله لاتعاد می دانست و می فرمود اقتدا مانعی ندارد.
شما اگر سندی بر بطلان دارید بفرمایید.

تکمله:
در مساله 10 احکام جماعت در عروه می فرماید اقتدا به ماموم جایز نیست(1) که در توضیح آن محشین فرموده اند مراد ماموم فعلی است(2) ولی کسی که مثلا نمازش مسبوق بوده و الان فرادا شده، منعی از اقتدا ندارد.(3)

----------------
(1) لا يجوز الاقتداء بالمأموم فيشترط أن لا يكون إمامه مأموما لغيره(العروة الوثقى (للسيد اليزدي)؛ ج‌1، ص: 767)
(2) يعني: فعلًا؛ فلا مانع من الاقتداء بالمأموم المسبوق بعد انفراده(العروة الوثقى مع تعليقات المنتظري؛ ج‌2، ص: 635)
(3) كما أنّه لو كان مأموما في ركعتين- مثلا- ثمَّ انفرد يصح الاقتداء به بعد الانفراد، لعدم شمول دليل المنع لهذه الصورة(مهذب الأحكام (للسبزواري)؛ ج‌7، ص: 408)
پاسخ
#4
با سلام. من قبلا که سوال کرده بودم همان جوابی راگرفته بودم که گفتم ولی با بیان شما باید تحقیق بیشتری بکنم و فعلا غیر از جوابی که شما فرمودید پیدا نکردم.
[یا علی]
پاسخ
#5
دلیلی بر بطلان وجود ندارد و اطلاقات صحت اقتدا این مورد را می گیرد
پاسخ
 سپاس شده توسط وکیلی
#6
روایتی در وسائل دیده ام که شاید به بحث ما مرتبط باشد:
مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَبِيهِ قَالَ: قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ فِي رَجُلَيْنِ اخْتَلَفَا فَقَالَ أَحَدُهُمَا كُنْتُ إِمَامَكَ وَ قَالَ الْآخَرُ أَنَا كُنْتُ إِمَامَكَ فَقَالَ صَلَاتُهُمَا تَامَّةٌ قُلْتُ فَإِنْ قَالَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا كُنْتُ أَئْتَمُّ بِكَ قَالَ صَلَاتُهُمَا فَاسِدَةٌ وَ لْيَسْتَأْنِفَا.
با توجه به این روایت هم نماز دونفر مذکور در سؤال ما صحیح است و هم باطل است چون هر کدام می تواند به دیگری بگوید أَنَا كُنْتُ إِمَامَكَ ونیز می تواند بگوید: كُنْتُ أَئْتَمُّ بِكَ:Huh
البته این روایت در جای دیگری هم استفاده شده است و آن جواز همردیف بودن امام و مأموم است.
پاسخ
#7
(17-بهمن-1391, 10:07)7923055 نوشته: فِي رَجُلَيْنِ اخْتَلَفَا فَقَالَ أَحَدُهُمَا كُنْتُ إِمَامَكَ وَ قَالَ الْآخَرُ أَنَا كُنْتُ إِمَامَكَ
از فقره ی مذکور در بالا به دست می آید که قضیه ی اقتداء در یک نماز بوده است نه اینکه نماز یکی تمام شده باشد و نماز بعدی را به دیگری اقتدا کرده باشد که در اینصورت اختلاف و مشاجره ای وجود نخواهد داشت.
پس این روایت اصلا مورد بحث را نمی گیرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط جواهری ، حسین
#8
ظاهرا اطلاق لفظی در مسئله اقتداء نداریم و معمولا در این گونه موارد به اطلاق مقامی ادله جماعت تمسک می شود. لکن مورد چون از موارد ابتلاء عمومی به نحوی که از سکوت کشف عدم شرطیت شود نیست شاید اطلاق مقامی هم کار آمد نباشد.
پاسخ
#9
(20-دي-1391, 19:37)مخبریان نوشته: اگر شخص الف مشغول نماز ظهر شود و در رکعت دوم  شخص ب به او اقتدا کند، آن گاه وقتی که الف نمازش تمام شد، نماز عصر خود را به فرد ب اقتدا کند، مشکلی برای صحت نمازش به وجود می آید؟
به عبارت دیگر در امامت جماعت شرط است که امام جماعت در همین نماز مأموم نباشد(مأموم همین امام یا امام دیگر) یا چنین شرطی نیست؟
--------------------------------
سؤالات فرعی:
1. آیا شخص ب می تواند نماز عصر خود را به دو رکعت آخر نماز عصر الف اقتدا کند؟
  2.1. در اصل سؤال به شخص ب ثواب مأموم را می دهند یا ثواب امام را؟
  2.2. اگر دلیلی داشته باشیم که ثواب نماز مأموم را به امام می دهند، و نماز مأموم یک ثواب داشته باشد، ثواب هر یک از افراد الف و ب را محاسبه کنید.

سلام علیکم.

آیت الله سیستانی، توضیح المسائل جامع - جلد1: مسأله 1986:

در نماز جماعت نمی­توان به کسی اقتدا کرد که مأموم برای امام جماعت دیگری است؛ البتّه اگر نماز جماعت تمام شده است، ولی یک رکعت یا بیشتر، از رکعات نماز مأموم باقی است و مشغول خواندن آن به صورت فرادیٰ باشد، می­توان به وی اقتدا نمود. هرچند فردی که قصد اقتدا به رکعات باقیماندۀ وی را دارد، امام یا یکی از مأموین جماعت سابق باشد.

همچنین، اگر دو مأموم مثلاً در نماز چهار رکعتی، در رکعت دوّم یا سوّم به امام جماعتی اقتدا کرده­اند، بعد از پایان نماز جماعت، یکی از آن مأمومین که عقب­تر ایستاده می­تواند به مأموم جلوتر، در رکعات باقیماندۀ نماز - با رعایت شرایط صحّت نماز جماعت - اقتدا نماید و رکعت سوّم و چهارم را به امامت وی بخواند.

https://www.sistani.org/persian/book/26575/7300/
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تقیه در استدلال امام عرفان عزیزی 7 840 25-شهريور-1401, 19:45
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تبعیت از امام زمان علیه السلام در عصر غیبت سید محمد صادق رضوی 6 677 1-فروردين-1401, 18:39
آخرین ارسال: مخبریان
  شهید بودن یا نبودن کادر درمانی در ایام کرونا سید رضا حسنی 7 3,167 5-ارديبهشت-1399, 22:30
آخرین ارسال: هادی
  وجوب زیارت امام حسین علیه السلام اعلایی 7 16,323 15-شهريور-1395, 01:54
آخرین ارسال: aad1416
  توجه به خصائص فقها و به عنوان نمونه خصائص امام خامنه ای مد ظله م. مظفری 0 3,960 12-بهمن-1394, 11:56
آخرین ارسال: م. مظفری
  احراز صحت قرائت امام جماعت حسینی 7 17,583 3-خرداد-1394, 18:57
آخرین ارسال: حسین بن علی
  افراط یا عدم افراط در عزاداری امام حسین منتظرالقائم 2 7,389 17-دي-1393, 12:59
آخرین ارسال: اعلایی
  گریه برای امام حسین علیه السلام سبب مستقل آمرزش گناه یا زمینه قبول توبه؟ سایه 1 5,925 13-آذر-1393, 19:25
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان