امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکالی به نظریه ی اصول متلقاه مرحوم بروچردی
#1
یکی از نظریات برجسته ی مرحوم آقای بروجردی نظریه ی اصول متلقاه می باشد.طبق این نظریه عباراتی که در کتب فتوایی قدما نه کتب تفریع فروع آمده باشد در حکم روایت مرسل می باشد چرا که قدما ملتزم بودند در کتب فتوایی خود روایت را ذکر کنند.
یکی از ایراداتی که به این نظریه گرفته شده این است که کتب فتوایی عده ای  از قدما در دسترس نیست لذا این مبنا ثمری ندارد زیراگر مثلا نسبت به فتوایی، قدمایی که کتبشان
در دست ما موجود است مخالف باشند اما احتمال این مطلب وجود داشته باشد که کسانی که کتبشان در دست ما نیست موافق باشند نمی توان این فتوا را کنار گذاشت.وهم چنین است عکس مطلب.
پاسخ
#2
(11-تير-1399, 11:22)عرفان عزیزی نوشته: یکی از نظریات برجسته ی مرحوم آقای بروجردی نظریه ی اصول متلقاه می باشد.طبق این نظریه عباراتی که در کتب فتوایی قدما نه کتب تفریع فروع آمده باشد در حکم روایت مرسل می باشد چرا که قدما ملتزم بودند در کتب فتوایی خود روایت را ذکر کنند.
یکی از ایراداتی که به این نظریه گرفته شده این است که کتب فتوایی عده ای  از قدما در دسترس نیست لذا این مبنا ثمری ندارد زیراگر مثلا نسبت به فتوایی، قدمایی که کتبشان
در دست ما موجود است مخالف باشند اما احتمال این مطلب وجود داشته باشد که کسانی که کتبشان در دست ما نیست موافق باشند نمی توان این فتوا را کنار گذاشت.وهم چنین است عکس مطلب.

در تکمیل مطالب بالا استاد شبیری فرمودند: کتاب های فقهی مأثور، به یک شکل نیستند و از نظر انعکاس روایات متفاوت اند. به نظر می رسد که هر چه از عصر صدور نصوص فاصله گرفته ایم، نحوه‌ی تعبیر در کتب فقهی، فاصله‌ی بیشتری تا نصوص گرفته است. مثلا در کتبی مانند شرایع علی بن بابویه و یا فقه الرضا تصرفی در الفاظ روایات نشده است و شاید به ندرت تغییرات جزئی‌ای رخ داده باشد. اما در مقنع و هدایه‌ی شیخ صدوق تغییرات بیشتری رخ داده است و همین طور در مورد نهایه‌ی شیخ طوسی.
لذا ممکن است تعبیر واحدی که هم در روایت آمده و هم در کتب فقه مأثور، معنای یکسانی نداشته باشد و قرینه‌ای که در مورد روایت مطرح است در مورد تعبیر فقهی مطرح نباشد.
مثلا در مورد ارث جد مع الإخوة، تعابیر روایات به قرائن متعددی ناظر به مسائل اختلافی عامه و منصرف به جد ابی است اما این قرائن، مثلا در مورد عبارت شیخ مفید در مقنعه جاری نمی شود و تعبیر مقنعه نسبت به جد ابی و امی اطلاق دارد.

برگرفته از درس خارج فقه مورخ ۹۶/۷/۲۲
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی:  گفتاری از استاد حسینی نسب دام عزه پیرامون زوائد علم اصول مهدی قنبریان 10 11,360 23-دي-1401, 13:56
آخرین ارسال: علاوی
  نظر مرحوم سید در مورد روایات کتب اربعه رضا یعقوبی 0 321 20-دي-1400, 10:39
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  مدارس اصولی بعد از مرحوم آخوند مهدی خسروبیگی 0 855 8-آبان-1399, 12:33
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  تفاوت مبنای صاحب کفایه با مرحوم نائینی در حجیت اخبار تاریخی و تکوینی عرفان عزیزی 0 938 22-مرداد-1399, 12:39
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  عدم اعتناء مرحوم بروجردی درنظریه ی اصول متلقاه به نظرات سید مرتضی و قدیمین عرفان عزیزی 3 1,425 25-تير-1399, 22:25
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  عدم جواز عمل به اصول عقلائیه در دین ارادتمند آیت الله مکارم 2 1,270 20-ارديبهشت-1399, 23:30
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  ثمرات حجیت لوازم اصول لفظیه رضا یعقوبی 0 1,058 24-آذر-1398, 16:46
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  «روش شناسی»  لزوم بازنگری در علم منطق و اثر آن در فقه و اصول tallebelm 0 2,121 14-فروردين-1398, 17:37
آخرین ارسال: tallebelm
  مبانی کلامی حسن و قبح و نقش آن در علم اصول احمدرضا 0 3,908 12-ارديبهشت-1395, 09:19
آخرین ارسال: احمدرضا
  جواب به اشکال ریاست تالار اصول یوسف 0 3,686 28-تير-1393, 17:46
آخرین ارسال: یوسف

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان