نظرسنجی: قدر متیقن در مقام تخاطب مانع از اطلاق هست یا نیست، دلیل را ذکر کنید
این نظرسنجی بسته شده است.
بله
33.33%
1 33.33%
خیر
66.67%
2 66.67%
مجموع 3 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]

امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
مانعیت قدر متیقن در مقام تخاطب از اطلاق
#1
اگر مثلا از مولا سوال کند که هل یجب علیّ اکرام العالم الفاسق فقال المولی اکرم العالم اینجا عالم فاسق قدر متیقن در مقام تخاطب است علی نهج القضیة الحقیقیة ، یا مثل اینکه بین مولا وعبد مرسوم بوده که هر وقت مولا گوشت می خواست گوشت گوسفند می خواست حالا هم که گفته اشتر اللحم انصراف به همان گوشت گوسفند دارد. که قدر متیقن در مقام تخاطب است علی نهج القضیة الخارجیة.
حالا مرحوم آخوند قدر متیقن در مقام تخاطب را از مقدمات حکمت حساب کرده که لا ینعقد الاطلاق معه، زیرا اگر آن قدر متیقن منسبق به ذهن باشد صحیح است که متکلم بر آن اعتماد کند تا جلو اطلاق را بگیرد، اما استاد شهیدی می فرماید قدر متیقن در مقام تخاطب مانع اطلاق نیست اذا کان علی نهج القضیة الحقیقیه بله اگر به صورت قضیه خارجیه باشد مانع اطلاق می شود { والصحیح اینکه در قسم اول که اطلاق منعقد نمی شود نه بخاطر قدر متیقن در مقام تخاطب است بلکه به خاطر این استکه قرینه بر خلاف حساب می شود وشرط اول مقدمات حکمت مختل می شود وآن اینکه می فهمیم مولا در مقام بیان نبوده است، ودر قسم دوم هم که حق با استاد است}.
البته با دقت در کلمات آخند واستاد فهمیده می شود که اختلاف لفظی است چون ظاهرا آخوند هم کما قال الشیخ الاستاذ فقط در قدر متیقن مقام تخاطب علی نهج القضیة الخارجیه فرموده مانع اطلاق می شود دون القضیة الحقیقیة، مثل اینکه بین مولا وعبد مرسوم بوده که هر وقت مولا گوشت می خواست گوشت گوسفند می خواست حالا هم که گفته اشتر اللحم انصراف به همان گوشت گوسفند دارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حجیت اطلاق معقد اجماع Payam_Khajei 0 41 4-اسفند-1402, 12:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  نقد کلام علامه طباطبایی مبنی بر اینکه آیات الاحکام تنها در مقام بیان اصل تشریع هستند محمودی 10 1,078 21-بهمن-1401, 18:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مانعیت حذف متعلق برای اطلاق محمودی 3 675 18-بهمن-1401, 01:08
آخرین ارسال: عین_لام
  مقدمه اول از مقدمات حکمت؛ در مقام بیان بودن متکلم یا عدم قرینه متصله بر اهمال؟ محمودی 0 360 9-بهمن-1401, 15:34
آخرین ارسال: محمودی
  نقد "تفصیل بین روایات مقام افتا و روایات مقام تعلیم" موحدی اصل 0 332 15-آذر-1401, 12:21
آخرین ارسال: موحدی اصل
  امکان استفاده از جمله اسمیه در مقام انشاء مهدی منصوری 2 1,936 16-دي-1398, 07:26
آخرین ارسال: مهدی منصوری
  نقد نظر امام (ره)مبنی بر حجیت عقلاییه داشتن اطلاق سید رضا حسنی 1 3,306 5-آذر-1397, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  ثمره اختلاف شیخ و آخوند در رفع نفس اطلاق یا حجیت آن توسط مقید منفصل سید رضا حسنی 0 2,236 1-آذر-1397, 14:22
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  اشکال:  نقدی بر اطلاق کلام مرحوم امام در خطابات قانونیه ابو الخیر 4 6,849 18-اسفند-1396, 14:38
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  اشکال:  اطلاق گیری از روایت قرعه در مورد غنم موطوئه vahidabed 1 3,317 23-بهمن-1396, 11:54
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان