امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کفر اهل تسنن
#1
مرحوم صاحب حدائق فرموده است همه ی اهل تسنن به جز مستضعفین ناصبی هستند و کافر و این مطلب از روایات هم فهمیده می شود و متقدمین از اصحاب هم قائل به این قول بوده اند.استاد قائینی می فرمایند این کلام ایشان مبتنی بر روایات ضعیفه ای است که حکم به کفر آنها کرده است و ایشان همینکه دیده این روایات آنها را کافر می خواند از همینجا ناصبی بودن را هم نتیجه گرفته است ولی حق غیر از این است به دلیل اینکه روایات صحیحه ای داریم در کافی که 3 باب به این امر اختصاص دارد که وضوح دلالی هم دارد که اینها مسلمان هستند و باید بحث عقاب اخروی و جایگاه مسلمانان در بهشت و جهنم را از بحث امور دنیایی جدا کنیم مثلا در کافی آمده است«الْإِسْلَامُ مَا ظَهَرَ مِنْ قَوْلٍ أَوْ فِعْلٍ وَ هُوَ الَّذِي عَلَيْهِ جَمَاعَةُ النَّاسِ مِنَ الْفِرَقِ كُلِّهَا وَ بِهِ حُقِنَتِ الدِّمَاءُ وَ عَلَيْهِ جَرَتِ الْمَوَارِيثُ وَ جَازَ النِّكَاحُ وَ اجْتَمَعُوا عَلَى الصَّلَاةِ وَ الزَّكَاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ فَخَرَجُوا بِذَلِكَ مِنَ الْكُفْر» که حضرت همین جماعت اهل سنت را مسلمان می داند و در این بحث فقهی نباید با شعار حرکت کرد و بلکه باید تابع دلیل بود.
97/11/14
پاسخ
 سپاس شده توسط 89207
#2
(14-بهمن-1397, 20:15)مهدی خسروبیگی نوشته:
روایات صحیحه ای داریم در کافی که 3 باب به این امر اختصاص دارد که وضوح دلالی هم دارد که اینها مسلمان هستند و باید بحث عقاب اخروی و جایگاه مسلمانان در بهشت و جهنم را از بحث امور دنیایی جدا کنیم ... در این بحث فقهی نباید با شعار حرکت کرد و بلکه باید تابع دلیل بود.
97/11/14

گویا استاد قائینی محترم مطلب را درست برعکس فهمیده اند. استاد قائینی در مطلبی که شما نقل قول کرده اید فرموده اند باید بحث جایگاه مسلمانان در جهنم را از بحث امور دنیایی جدا کنیم. یعنی استاد قائینی تأیید می کنند که در آخرت اینان در جهنم هستند ولی می گویند که در دنیا مسلمان هستند.
ایشان اشتباه متوجه شده اند. اگر اینان به اعتراف استاد قائینی در جهنم هستند بنابراین «کفر باطنی» دارند. زیرا «کفر باطنی» علت به جهنم رفتن اینان است.

با اینکه مرسوم نیست که مطالب طولانی را کپی پیست کرد ولی لازم می بینیم که مطلب طولانی را کپی کنم که نشان دهم اگر اعتقاد داریم اینها در جهنم هستند باید قبول کنیم که کفر باطنی هم دارند.


نقل قول:مسیر گمراهی؛
هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تأکید کرد که علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.
کد خبر: ۶۶۸۲۸۲تاریخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
حجت الاسلام مهدی فرمانیان عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در مورد اظهارات اخیر سید کمال حیدری راجع به «اجماع علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت» گفت: این که کسی بگوید به اجماع علمای شیعه در طول تاریخ، اهل سنت به لحاظ کفر باطنی کافر محسوب می شوند، درست نیست، زیرا شواهد بسیار زیادی وجود دارد که این موضوع را نقض می کند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یکی از کسانی هستند که به صراحت در این زمینه مطالب واضحی دارد که دقیقاً بر عکس حرف آقای سید کمال حیدری است، اظهار داشت: ایشان در جلد سوم کتاب تقریرات فلسفه و در مبحث نفس می فرماید اکثر انسان هایی که در کشورهای متمدن زندگی می کنند، علیرغم اینکه اخبار به گوششان می رسد، به جهنم نمی روند، یعنی ایشان اکثر انسان هایی که در طول تاریخ زندگی می کنند را جاهل قاصر می دانند و می گویند جاهل قاصر به جهنم نمی رود.

حجت الاسلام فرمانیان تأکید کرد: حتی جالب است که امام خمینی(ره) از لفظ بهائیت هم استفاده می کند و بهائی ها که اعتقاد دارند که بر حق بوده و اسلام را قبول ندارند را نیز جاهل قاصر می خواند و لذا تصریح دارند که اکثر انسان ها جهنم نمی روند، از این رو باید گفت اگر کسی قائل باشد که اکثر انسان ها به جهنم نمی روند، قطعاً قائل به کفر آن فرد نیز نیست، زیرا دلیل اصلی رانده شدن افراد به جهنم «کفر باطنی» آنها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عالم دیگری که در عصر حاضر به این مسأله ورود کرده، استاد شهید مطهری است، عنوان کرد: ایشان هم در کتاب عدل الهی و هم در کتاب حق و باطلش جمله ای دارد مبنی بر اینکه «قسم به جانم که 70 درصد کشیشان مسیحی هم به بهشت می روند»، یعنی ایشان معتقد است کشیشان که اساساً دینشان اسلام نیست بخاطر این که از سر ایمان از کودکی وارد کلیسا می شوند و بر اساس دین مسیحیت زندگی کرده و زندگی پاکی هم دارند، به بهشت می روند، چون جاهل قاصر بوده و می پندارد آنچه را که پذیرفته حق بوده و غیر از آن تفکر حق نیست، از این رو می توان گفت اگر کشیش مسیحی که مسلمان نیست اهل بهشت است، مسلمانان به طریق اولی می تواند اهل بهشت باشد.

هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد، تأکید کرد: علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اضافه کرد: در این زمینه می توان به کتاب «کشف المراد» اشاره کرد؛ شارح این کتاب علامه حلی است که ذیل یکی از عبارت های این کتاب در آخرین بخش امامت و در ارتباط با «مخالفان»، یعنی کسانی که ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) را نپذیرفته اند، می نویسد بر اساس نظر علما، این افراد یا به جهنم می روند یا به اندازه گناهشان به جهنم می روند و بعد از آن به بهشت می روند، زیرا عاری از کفری هستند که موجب خلود در جهنم می شوند.

علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند

حجت الاسلام فرمانیان با بیان اینکه علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند، تصریح کرد: علمایی همچون مقدس اردبیلی و رهبر معظم انقلاب غیبت اهل سنت را مجاز نمی دانند، زیرا قائل هستند غیبت مؤمن مجاز نیست و اهل سنت نیز مؤمن هستند؛ تعریف علمای شیعه از ایمان نیز همینگونه بر اساس فرموده شیخ مفید و سید مرتضی «اقرار به لسان و تصدیق به قلب» نسبت به توحید و نبوت است، بنابراین همه اهل سنت مؤمن هستند و کافر محسوب نمی شوند؛ از سویی دیگر عموم اهل سنت محبت اهل بیت(ع) را نیز در قلب دارند./841/

http://www.rasanews.ir/fa/news/668282
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق
پاسخ
#3
(24-آبان-1399, 15:07)علاوی نوشته:
(14-بهمن-1397, 20:15)مهدی خسروبیگی نوشته:
روایات صحیحه ای داریم در کافی که 3 باب به این امر اختصاص دارد که وضوح دلالی هم دارد که اینها مسلمان هستند و باید بحث عقاب اخروی و جایگاه مسلمانان در بهشت و جهنم را از بحث امور دنیایی جدا کنیم ... در این بحث فقهی نباید با شعار حرکت کرد و بلکه باید تابع دلیل بود.
97/11/14

گویا استاد قائینی محترم مطلب را درست برعکس فهمیده اند. استاد قائینی در مطلبی که شما نقل قول کرده اید فرموده اند باید بحث جایگاه مسلمانان در جهنم را از بحث امور دنیایی جدا کنیم. یعنی استاد قائینی تأیید می کنند که در آخرت اینان در جهنم هستند ولی می گویند که در دنیا مسلمان هستند.
ایشان اشتباه متوجه شده اند. اگر اینان به اعتراف استاد قائینی در جهنم هستند بنابراین «کفر باطنی» دارند. زیرا «کفر باطنی» علت به جهنم رفتن اینان است.

با اینکه مرسوم نیست که مطالب طولانی را کپی پیست کرد ولی لازم می بینیم که مطلب طولانی را کپی کنم که نشان دهم اگر اعتقاد داریم اینها در جهنم هستند باید قبول کنیم که کفر باطنی هم دارند.


نقل قول:مسیر گمراهی؛
هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد
عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی تأکید کرد که علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.
کد خبر: ۶۶۸۲۸۲تاریخ: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
حجت الاسلام مهدی فرمانیان عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفت وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، در مورد اظهارات اخیر سید کمال حیدری راجع به «اجماع علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت» گفت: این که کسی بگوید به اجماع علمای شیعه در طول تاریخ، اهل سنت به لحاظ کفر باطنی کافر محسوب می شوند، درست نیست، زیرا شواهد بسیار زیادی وجود دارد که این موضوع را نقض می کند.

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) یکی از کسانی هستند که به صراحت در این زمینه مطالب واضحی دارد که دقیقاً بر عکس حرف آقای سید کمال حیدری است، اظهار داشت: ایشان در جلد سوم کتاب تقریرات فلسفه و در مبحث نفس می فرماید اکثر انسان هایی که در کشورهای متمدن زندگی می کنند، علیرغم اینکه اخبار به گوششان می رسد، به جهنم نمی روند، یعنی ایشان اکثر انسان هایی که در طول تاریخ زندگی می کنند را جاهل قاصر می دانند و می گویند جاهل قاصر به جهنم نمی رود.

حجت الاسلام فرمانیان تأکید کرد: حتی جالب است که امام خمینی(ره) از لفظ بهائیت هم استفاده می کند و بهائی ها که اعتقاد دارند که بر حق بوده و اسلام را قبول ندارند را نیز جاهل قاصر می خواند و لذا تصریح دارند که اکثر انسان ها جهنم نمی روند، از این رو باید گفت اگر کسی قائل باشد که اکثر انسان ها به جهنم نمی روند، قطعاً قائل به کفر آن فرد نیز نیست، زیرا دلیل اصلی رانده شدن افراد به جهنم «کفر باطنی» آنها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عالم دیگری که در عصر حاضر به این مسأله ورود کرده، استاد شهید مطهری است، عنوان کرد: ایشان هم در کتاب عدل الهی و هم در کتاب حق و باطلش جمله ای دارد مبنی بر اینکه «قسم به جانم که 70 درصد کشیشان مسیحی هم به بهشت می روند»، یعنی ایشان معتقد است کشیشان که اساساً دینشان اسلام نیست بخاطر این که از سر ایمان از کودکی وارد کلیسا می شوند و بر اساس دین مسیحیت زندگی کرده و زندگی پاکی هم دارند، به بهشت می روند، چون جاهل قاصر بوده و می پندارد آنچه را که پذیرفته حق بوده و غیر از آن تفکر حق نیست، از این رو می توان گفت اگر کشیش مسیحی که مسلمان نیست اهل بهشت است، مسلمانان به طریق اولی می تواند اهل بهشت باشد.

هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد

وی با اشاره به اینکه هیچ اجماعی در میان علمای شیعه بر کفر باطنی اهل سنت وجود ندارد، تأکید کرد: علما به صورت متعدد در طول تاریخ تأکید دارند که اهل سنت کفر باطنی نداشته و می توانند اهل بهشت باشند.

عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی اضافه کرد: در این زمینه می توان به کتاب «کشف المراد» اشاره کرد؛ شارح این کتاب علامه حلی است که ذیل یکی از عبارت های این کتاب در آخرین بخش امامت و در ارتباط با «مخالفان»، یعنی کسانی که ولایت امیرمؤمنان(ع) و اهل بیت(ع) را نپذیرفته اند، می نویسد بر اساس نظر علما، این افراد یا به جهنم می روند یا به اندازه گناهشان به جهنم می روند و بعد از آن به بهشت می روند، زیرا عاری از کفری هستند که موجب خلود در جهنم می شوند.

علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند

حجت الاسلام فرمانیان با بیان اینکه علمای شیعه ناصبی ها را کافر می دانند، تصریح کرد: علمایی همچون مقدس اردبیلی و رهبر معظم انقلاب غیبت اهل سنت را مجاز نمی دانند، زیرا قائل هستند غیبت مؤمن مجاز نیست و اهل سنت نیز مؤمن هستند؛ تعریف علمای شیعه از ایمان نیز همینگونه بر اساس فرموده شیخ مفید و سید مرتضی «اقرار به لسان و تصدیق به قلب» نسبت به توحید و نبوت است، بنابراین همه اهل سنت مؤمن هستند و کافر محسوب نمی شوند؛ از سویی دیگر عموم اهل سنت محبت اهل بیت(ع) را نیز در قلب دارند./841/

http://www.rasanews.ir/fa/news/668282
استاد قائینی بین جاهل قاصر وجاهل مقصر تفصیل قائل هستند و جاهل مقصر را خلود در جهنم می دانند
پاسخ


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان