امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تمسک به عمومات و مطلقات در مسائل مستحدثه
#1
یکی از تقریب های حجیت عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه تمسک به دلالت التزامی طایفه ای از روایات است که فرموده هر آنچه که امت به آن احتیاج داشته باشند درکتاب موجود است یکی از این روایات روایت عمرو بن قیس است أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنِ ابْنِ دُبَيْسٍ الْكُوفِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ يَا عَمْرَو بْنَ قَيْسٍ أَ شَعَرْتَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْسَلَ رَسُولًا وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي الْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ‏ لَهُ‏ دَلِيلًا يَدُلُ‏ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ لِمَنْ جَاوَزَ الْحَدَّ حَدّاً قَالَ قُلْتُ أَرْسَلَ رَسُولًا وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي الْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً قَالَ نَعَم‏(کافی اسلامیه ج7ص175)
حکم مسائل مستحدثه نیز از احتیاجات امت است و به صورت صریح بیان نشده لذا مندرج در عمومات و اطلاقات است.دلالت التزامی این طایفه ی از اخبار دال بر حجیت است.

اشکالی که به این تقریب وارد شده این است که ممکن است خود وجود امام دلیل باشدبر احتیاجات امت لذا در مسائل مستحدثه باید به امام معصوم رجوع کرد واحتیاج خود را برطرف نمود
پاسخ
#2
(2-مرداد-1399, 10:43)عرفان عزیزی نوشته: یکی از تقریب های حجیت عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه تمسک به دلالت التزامی طایفه ای از روایات است که فرموده هر آنچه که امت به آن احتیاج داشته باشند درکتاب موجود است یکی از این روایات روایت عمرو بن قیس است أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ حَسَّانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي جَمِيلَةَ عَنِ ابْنِ دُبَيْسٍ الْكُوفِيِّ عَنْ عَمْرِو بْنِ قَيْسٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏ يَا عَمْرَو بْنَ قَيْسٍ أَ شَعَرْتَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْسَلَ رَسُولًا وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي الْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ‏ لَهُ‏ دَلِيلًا يَدُلُ‏ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً وَ لِمَنْ جَاوَزَ الْحَدَّ حَدّاً قَالَ قُلْتُ أَرْسَلَ رَسُولًا وَ أَنْزَلَ عَلَيْهِ كِتَاباً وَ أَنْزَلَ فِي الْكِتَابِ كُلَّ مَا يُحْتَاجُ إِلَيْهِ وَ جَعَلَ عَلَيْهِ دَلِيلًا وَ جَعَلَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ حَدّاً قَالَ نَعَم‏(کافی اسلامیه ج7ص175)
حکم مسائل مستحدثه نیز از احتیاجات امت است و به صورت صریح بیان نشده لذا مندرج در عمومات و اطلاقات است.دلالت التزامی این طایفه ی از اخبار دال بر حجیت است.

اشکالی که به این تقریب وارد شده این است که ممکن است خود وجود امام دلیل باشدبر احتیاجات امت لذا در مسائل مستحدثه باید به امام معصوم رجوع کرد واحتیاج خود را برطرف نمود
اشکال وارد نیست خود روایت فرموده هر چه که احتیاج دارید در کتاب است چرا حتما باید به معصوم رجوع شود. بله نفی رجوع به معصوم نیست ولی اگر در کتاب باشد چرا جایز نباشد.
پاسخ
#3
نگفتیم باید به معصوم رجوع کرد گفتیم امکان داره مراد این باشه .روایت فرموده هرآنجه که محتاج آن هستید در کتاب هست ولی بلافاصله فرموده خداوند دلیلی بر آن قرار داده تا برآن دلالت کند احتمال اینکه این دلیل امام معصوم باشد هست و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نکته علمی  توقف تمسک به اطلاق بر تطابق مراد استعمالی و مراد جدی. montazer7948 4 2,818 23-بهمن-1397, 11:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تمسک به عمومات و اطلاقات در مسائل مستحدثه shahed 1 2,378 15-بهمن-1396, 16:52
آخرین ارسال: 89194

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان