امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
تفاوت مبنای صاحب کفایه با مرحوم نائینی در حجیت اخبار تاریخی و تکوینی
#1
مرحوم آقای خویی معتقدند ظن خاصی که مرتبط با امور تکوینی یا تاریخی باشد مثل اینکه در روایت آمده باشد درزیر زمین یا بالای آسمان فلان کیفیت را دارد یا در امتهای گذشته چنین اتفاقی افتاده است دو نظر پیرامون آنها مطرح است.طبق مبنای صاحب کفایه در حجیت که عبارت است از منجزیت و معذریت حتما باید اثر شرعی برای حجیت متصور باشد والا مبتلا به اشکال لغویت می شویم و در این دو نوع موضوع اثر شرعی منتفی است لذا حجیتی متصور نیست اما طبق مبنای آقای خویی در حجیت که همان مبنای استادشان مرحوم نائینی است که عبارت است از تتمیم کشف می توان قائل به حجیت شد چرا که وقتی شارع مقدس بالتعبد برای مکلف علم جعل کرد او می تواند خبر بدهد که شارع مقدس راجع به این موضوع این طور فرموده چرا که جواز اخبار نسبت به چیزی از آثار علم به آن است نه از آثار وجود واقعی آن امر معلوم.لذا اخبار از چیزی که علم به آن نیست ولو آنکه مطابق واقع باشد درست نیست به همین دلیل اگر قاضی بدون علم قضاوت کند ودرست هم قضاوت کند حسب روایت داخل در آتش جهنم است فلذا با جعل علمیت برای مکلف او عالم است و می تواند خبر بدهد.[1]
 
 


[1] و اما الظن المتعلق بالأمور التكوينية أو التاريخية، كالظن بأن تحت الأرض كذا أو فوق السماء كذا، و الظن بأحوال أهل القرون الماضية و كيفية حياتهم و نحو ذلك، فان كان الظن مما لم يقم على اعتباره دليل خاص (و هو الّذي نعبر عنه بالظن المطلق) فلا حجية له في المقام. و الوجه فيه ظاهر. و اما ان كان من الظنون الخاصة فلا بد من التفصيل بين مسلكنا و مسلك صاحب الكفاية (رحمه اللَّه) فانه على مسلكنا من ان معنى الحجية جعل غير العلم علماً بالتعبد يكون الظن المذكور حجة باعتبار أثر واحد و هو جواز الاخبار بمتعلقه، فإذا قام ظن خاص على قضية تاريخية أو تكوينية: جاز لنا الاخبار بتلك القضية بمقتضى حجية الظن المذكور، لأن جواز الاخبار عن الشي‏ء منوط بالعلم به، و قد علمنا به بالتعبد الشرعي. و هذا بخلاف مسلك صاحب الكفاية (ره) فان جعل الحجية لشي‏ء بمعنى كونه منجزاً و معذراً لا يعقل إلا فيما إذا كان لمؤداه أثر شرعي و هو منتف في المقام، إذ لا يكون أثر شرعي للموجودات الخارجية و لا للقضايا التأريخية ليكون الظن منجزاً و معذراً بالنسبة إليه. و اما جواز الاخبار عن شي‏ء فهو من آثار العلم به لا من آثار المعلوم بوجوده الواقعي. و لذا لا يجوز الاخبار عن شي‏ء مع عدم العلم به و لو كان ثابتاً في الواقع، كما ان الأمر في القضاء كذلك، فان الناجي من القضاء هو الّذي يحكم بالحق و يعلم انه الحق. و اما الّذي يحكم بالحق و هو لا يعلم انه الحق فهو من الهالكين، كالذي يحكم بغير الحق سواء علم بأنه غير الحق أو لم يعلم على ما في الرواية مصباح الأصول ( مباحث حجج و امارات - مكتبة الداوري )، ج‏1، ص: 240
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  قبول حجیت اصل مثبت از جانب سید یزدی رحمه‌الله تعالی 105767 6 512 13-مرداد-1402, 14:10
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نظر آیت الله مکارم شیرازی در مورد حجیت ظاهر حال علی آمنی 3 468 11-ارديبهشت-1402, 23:36
آخرین ارسال: میثم تیکدری
  «اصول»  اشکالات استاد حسینی نسب به مبنای اوسعیت وجود از واقع علی آمنی 0 303 30-آبان-1401, 10:58
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم حجیت خبر واحد در مسائل عام البلوی مهدی خسروبیگی 0 273 13-مهر-1401, 21:00
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  دفاعی از شیخ طوسی در جمع بین اخبار عرفان عزیزی 0 556 27-تير-1401, 11:56
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  تفاوت بین توریه عرفی و توریه ادبی(آرایه ایهام) محمد رضایی 0 424 25-خرداد-1401, 07:48
آخرین ارسال: محمد رضایی
Big Grin نوآوری علمی:  دلالت بعضی از احادیث خالی نبودن زمین از امام، بر حجیت اجماع هر عصری ارادتمند آیت الله مکارم 0 436 19-بهمن-1400, 21:37
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  نظر مرحوم سید در مورد روایات کتب اربعه رضا یعقوبی 0 321 20-دي-1400, 10:39
آخرین ارسال: رضا یعقوبی
  علت ایجاد مکتب اخبار توسط ملا امین استرآبادی مهدی دهبان 0 594 15-دي-1400, 18:13
آخرین ارسال: مهدی دهبان
  نقل صاحب منتهی الدرایه راجع به عدم التزام آخوند به جبر عرفان عزیزی 3 1,023 3-دي-1399, 22:03
آخرین ارسال: 1972392352

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان