مرحوم سید واجبات نماز را یازده عدد می داند(نیت و قیام و رکوع و سجود و ترتیب و موالات و تشهد و...) که مورد اشکال برخی واقع شده است؛ زیرا مراد از واجبات نماز، واجبات جزئی و مستقل و در عرض هم است و به همین جهت شرایط لباس و مکان و ... درآن وارد نشده است؛ در حالیکه ایشان نیت قربت را که جزء نماز نیست بلکه یا شرط نماز است و یا شرط حصول اثر، در واجبات شمرده است و ترتیب و موالات را که شرط نماز استرا نیز بر شمرده است.
همچنین قیام نیز در هنگام تکبیر و قبل از رکوع رکن است ولی مستقل نبوده و شرط تحقق رکوع و تکبیر است؛ بله قیام بعد از رکوع، واجب مستقل است ولی رکن نیست.
بنابر این یازده شمردن واجبات نماز صحیح نیست؛ زیرا اگر شروط و واجبات ضمنی نیز شمرده شوند، تعداد بیشتر خواهد شد و الا تعداد کمتر از این خواهد بود.
همچنین قیام نیز در هنگام تکبیر و قبل از رکوع رکن است ولی مستقل نبوده و شرط تحقق رکوع و تکبیر است؛ بله قیام بعد از رکوع، واجب مستقل است ولی رکن نیست.
بنابر این یازده شمردن واجبات نماز صحیح نیست؛ زیرا اگر شروط و واجبات ضمنی نیز شمرده شوند، تعداد بیشتر خواهد شد و الا تعداد کمتر از این خواهد بود.