امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
کلام مرحوم اصفهانی در معانی متعدد ماده امر
#1
مرحوم آخوند معانی غیر طلب از ماده امر را به معنای شیء دانسته است و معانی دیگر را ناشی از خلط مفهوم با مصداق دانسته، مثلا در برخی موارد به معنای فعل است،مثل « ما امر فرعوم برشید» و گاهی به معنای غرض است مثل «جئت لامر کذا» که در همه این موارد، امر به معنای شیء است و مصادیق مختلف دارد؛ علاوه بر اینکه در مورد اخیر، معنای غرض، از لام استفاده شده و ماده امر اصلا معنای استعمالی در غرض نیز ندارد.
محقق اصفهانی اشکال نموده اند که اولا در برخی امثله مانند« ما امر فرعوم برشید» ماده امر در معنای طلب است زیرا قبلش آمده است« فاتبعوا امر فرعون و ما امر...» و ثانیا خلط مفهوم با مصداق در مواردی است که مصداق بما هو مصداق با مفهوم خلط شود یعنی حمل اولی با حمل شایع خلط شود در حالیکه در این امثله، مفهوم امر( شیء) با مصداق آن خلط نشده بلکه با ملازمات و اوصاف مصداق خلط شده است.
پاسخ
#2
توضیح کلام مرحوم اصفهانی
 ایشان می فرماید خلط مفهوم به مصداق یا خلط مصداق به مفهوم این است که آن مصداق از آن جهت که مصداق برای یک مفهومی است، برای یک مفهوم دیگر لحاظ شود وگرنه اگر صرفا یک مصداقی که موضوع له لفظ است، اما مصداقی که موضوع له است بما انه مصداق نیست، بلکه خصوصیات آن مصداق اینگونه است، اما خصوصیات آن مصداق اینگونه است داخل در مفهوم وضعی است یا نه؟ ملازمه ای نداشته باشد، اصلا خلط مفهوم به مصداق نیست. خلط مفهوم به مصداق مانند این است که بگویید امر، استعمال در غرض شده است و امر در غرض بما انه مصداق الغرض اگر استعمال شده باشد، خلط مفهوم به مصداق است، اما در موارد غرض اصلا امر استعمال در غرض بما انه غرض نشده است بلکه بما انه شأن، شی و ... شده است و برای همان هم وضع شده استته باشد، اما اینکه خصوصیت آن شی مفروض این است که غرض است هرچند فرض کنید که آن خصوصیت غرض ملازم هم باشد، این معنایش خلط مفهوم به مصداق نیست. پس باید تعبیر را عوض کرد و گفت اینها از قبیل خلط موارد مصداق به مفهوم است نه خلط مصداق به مفهوم. خلط خصوصیات مکتنف به موارد آن مصداق به مفهوم است نه خلط مفهوم به مصداق. اگر بنابود غرض بما انه غرض مصداق امر قرار گیرد می گفتید خلط مفهوم به مصداق شده است اما غرض بما انه غرض مصداق برای مستعمل فیه یا موضوع له امر نیست بلکه امر مستعمل در شی است و خصوصیت شی  و امور ملازم با شی این است که غرض باشد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  عدم اعتبار علو و استعلاء در ماده امر مهدی خسروبیگی 0 57 14-مهر-1399, 14:03
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  معنای ماده و صیغه امر، دستور و الزام است حسین بن علی 7 271 1-مهر-1399, 21:10
آخرین ارسال: علاوی
  مرحوم بروجردی نیز امر را به معنای انشاء الزام دانسته، اما به بیانی دیگر حسین بن علی 0 100 24-شهريور-1399, 21:52
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نکته علمی  ثمرات متعدد بحث مشتق حسین بن علی 2 694 29-خرداد-1399, 19:59
آخرین ارسال: حسین بن علی
  قائلین به جواز بلکه گاهی ظهور استعمال مشترک در معانی متعدده حسین بن علی 0 494 2-ارديبهشت-1399, 22:04
آخرین ارسال: حسین بن علی
  استعمال لفظ مشترک در معانی متعدده، ممکن و ظاهر است!!! حسین بن علی 0 376 2-ارديبهشت-1399, 22:03
آخرین ارسال: حسین بن علی
  اشکالات مرحوم امام به عوارض ذاتی در تعریف موضع علم مهدی خسروبیگی 0 553 21-بهمن-1398, 22:08
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم آخوند:تمایز علوم به تمایز موضوعات مهدی خسروبیگی 0 456 20-دي-1398, 16:45
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  «تقریر»  مرحوم آخوند علم منطق را داخل در اصول می داند؟؟!! حسین بن علی 2 1,321 23-آبان-1398, 23:31
آخرین ارسال: مهدی خسروبیگی
  مرحوم آخوند باید موضوعیت ادله اربعه برای اصول را بپذیرد!! حسین بن علی 0 732 23-آبان-1398, 20:47
آخرین ارسال: حسین بن علی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان