امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی تعدد عقاب در ترتب
#1
درس استاد گنجی در مورد بحث ترتب است. از یک طرف مرحوم اخوند قائل است به این که عدم تعدد عقاب در ترتب کشف از عدم امکان میکند و از طرف دیگری مرحوم نائینی میفرماید: در ترتب ما تعدد عقاب را میپذیریم و دلیل بر عدم امکان ترتب نمیشود. استاد گنجی میفرماید: ما تعدد عقاب را نمیپذریم و مشکلی هم در امکان ترتب به وجود نمیاورد. یعنی از جهت با مرحوم اخوند موافق است و از جهت دیگر با مرحوم نائینی موافق است. ایشان قائل است به این که در ترتب وقتی که اهم و مهم هر دو عصیان شوند دو عقاب وجود ندارد و در عین حال این کشف نمیکند که ترتب محال است بلکه ترتب هم امکان دارد. یکی از منبهاتی که در ترتب دو عقاب وجود ندارد این است که ما بین شخصی که قدرت بر امتثال دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند و بین شخصی که قدرت بر اتیان یک واجب از دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند فرق احساس میکنم که در اولی دو عقاب وجود دارد و در دومی یک عقاب وجود دارد.
مطالب بعدی او ادله طرفین انشا الله در مراحل بعدی مطرح خواهد شد. این موضوع برای طرح بحث و شروع بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط عرفان عزیزی
#2
(25-شهريور-1399, 17:43)خیشه نوشته: درس استاد گنجی در مورد بحث ترتب است. از یک طرف مرحوم اخوند قائل است به این که عدم تعدد عقاب در ترتب کشف از عدم امکان میکند و از طرف دیگری مرحوم نائینی میفرماید: در ترتب ما تعدد عقاب را میپذیریم و دلیل بر عدم امکان ترتب نمیشود. استاد گنجی میفرماید: ما تعدد عقاب را نمیپذریم و مشکلی هم در امکان ترتب به وجود نمیاورد. یعنی از جهت با مرحوم اخوند موافق است و از جهت دیگر با مرحوم نائینی موافق است. ایشان قائل است به این که در ترتب وقتی که اهم و مهم هر دو عصیان شوند دو عقاب وجود ندارد و در عین حال این کشف نمیکند که ترتب محال است بلکه ترتب هم امکان دارد. یکی از منبهاتی که در ترتب دو عقاب وجود ندارد این است که ما بین شخصی که قدرت بر امتثال دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند و بین شخصی که قدرت بر اتیان یک واجب از دو واجب را دارد و هر دو را عصیان میکند فرق احساس میکنم که در اولی دو عقاب وجود دارد و در دومی یک عقاب وجود دارد.
مطالب بعدی او ادله طرفین انشا الله در مراحل بعدی مطرح خواهد شد. این موضوع برای طرح بحث و شروع بود.
بی زحمت کلام آخوند را تبیین کنید ربط وحدت عقاب و محال بودن ترتب چیست؟
پاسخ
#3
مرحوم اخوند میفرماید: ترتب محال است زیرا اگر امکان داشته باشد تالی فاسد دارد و آن این است که در صورت ترک اهم و مهم باید دو عقاب داشته باشیم در حالی که صحیح نیست و بعد اضافه میکند که این اشکال را به میرزای شیرازی وارد میکریم و ایشان جوابی نداشتند. مرحوم نائینی میفرماید تعدد عقاب اشکالی ندارد و ما قائل هستیم که در صورت ترک اهم و مهم دو عقاب وجود داشته باشد. استاد میفرماید: تعدد عقاب خلاف ارتکاز است ولی باعث نمیشود که ترتب محال باشد.
پاسخ
#4
(26-شهريور-1399, 08:49)خیشه نوشته: مرحوم اخوند میفرماید: ترتب محال است زیرا اگر امکان داشته باشد تالی فاسد دارد و آن این است که در صورت ترک اهم و مهم باید دو عقاب داشته باشیم در حالی که صحیح نیست و بعد اضافه میکند که این اشکال را به میرزای شیرازی وارد میکریم و ایشان جوابی نداشتند. مرحوم نائینی میفرماید تعدد عقاب اشکالی ندارد و ما قائل هستیم که در صورت ترک اهم و مهم دو عقاب وجود داشته باشد. استاد میفرماید: تعدد عقاب خلاف ارتکاز است ولی باعث نمیشود که ترتب محال باشد.

چرا صحیح نیست دو عقاب داشته باشیم؟
پاسخ
#5
ظاهرا مرحوم آخوند دلیل عدم تعدد عقاب در ترتب را اولا مخالف ارتکاز میداندو ثانیا میفرماید که یکی از دو خطاب اهم و مهم ارشادی است و مولوی نیست. استاد هم فرمود حق با مرحوم آخوند است. استاد منبهاتی را مطرح کرد مثلا شخصی که قدرت بر نجات یک نفر متعین که زیر اوار افتاده است دارد و عصیان میکند یک عقاب دارد و شخصی هم که قدرت بر نجات یک نفر به صورت لا علی التعیین دارد و عصیان میکند هم یک عقاب بیشتر ندارد. در ترتب هم شخص قدرت بر امتثال یک تکلیف را بیشتر ندارد اگر هر دو را ترک کند یک عقاب هم بیشتر ندارد.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  تعدد و عدم تعدد عقاب در صورت ترک اهم و مهم خیشه 4 44 8 ساعت قبل
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  امکان ترتب مساوق با وقوع آن خیشه 0 49 23-مهر-1399, 07:50
آخرین ارسال: خیشه
  بررسی تحقق ترتب در یک فرع فقهی خیشه 0 68 5-مهر-1399, 00:26
آخرین ارسال: خیشه
  مجعول در باب وضو و ثمره آن در بحث تعدد شرط و اتحاد جزاء خیشه 6 1,066 28-فروردين-1399, 00:07
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبانی مختلف در معنای ترتب ثواب بر واجبات و ثمره آن در واجب غیری خیشه 0 532 30-آذر-1398, 13:36
آخرین ارسال: خیشه
  نکته علمی  وحدت و تعدد عقاب در ترک متزاحمین فقاهت 0 1,994 15-آذر-1395, 22:43
آخرین ارسال: فقاهت
  اشکال  بررسی عدم لحاظ حکم تکلیفی درتملیک بیعی 89195 0 2,698 20-اسفند-1393, 20:04
آخرین ارسال: 89195
  وجه غیر شرعی بودن ترتب بنا بر قول به تکوینی بودن سببیت 89195 0 2,779 19-اسفند-1393, 19:20
آخرین ارسال: 89195
  بررسی لغویت جعل استقلالی ملکیت و بیان حقیقت ملکیت 89195 0 2,925 19-اسفند-1393, 16:24
آخرین ارسال: 89195
  بررسی صحیحه اول زراره در استصحاب شیخ خوئی 0 4,385 6-اسفند-1393, 14:00
آخرین ارسال: شیخ خوئی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان