امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسی تفریع حکم به قلع بر لا ضرر در حدیث سمره
#1
استاد شبیری در جلسه۸ مورخ 26 شهریور فرمودند :
سابقا میگفتیم تفریع حکم به قلع درخت سمره بر لا ضرر با دال بر این نیست که از نفس لا ضرر این حکم استفاده شده و در نتیجه لا ضرر بیش از صرف تحریم را افاده کند چون اگر لا ضرر صرفا دال بر تحریم باشد مثل اینست که بگوییم ضرر زدن حرام است پس اقلع نخلها... که این جمله در واقع یک کبرای مطوی دارد و این کبرای مطوی میتواند بگونه ای باشد که این تفریع را درست کند بدون اینکه دلالت بر بیش از حرمت داشته باشد مثلا میتواند اینگونه باشد ضرر زدن حرام است و شارع می تواندبرای جلوگیری از حرام هر جا صلاح دید اقدام کند.
ولی انصاف اینست که این توجیه تکلف داشته و ظاهرا از خود لاضرر اقدام شارع برای دفع ضرر استفاده میشود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقلهای مختلف حدیث لا ضرر مسعود عطار منش 3 760 25-فروردين-1399, 21:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحریف قید فی الاسلام در حدیث لا ضرر مسعود عطار منش 2 727 21-اسفند-1398, 13:58
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر(۲) مسعود عطار منش 0 451 9-اسفند-1398, 22:50
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  وجود قید فی الاسلام یا عدم آن در حدیث لا ضرر (۱): مسعود عطار منش 0 435 9-اسفند-1398, 22:48
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  لا ضرر و حدیث هدم جدار مسعود عطار منش 0 457 19-بهمن-1398, 22:15
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبنای مرحوم شیخ و مرحوم آخوند در حدیث لا ضرر و تفاوت بین این دو مبنا مسعود عطار منش 0 454 17-بهمن-1398, 08:09
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  مبانی موجود در حدیث لا ضرر به نقل مرحوم روحانی مسعود عطار منش 0 489 17-بهمن-1398, 07:55
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  تحلیل معنای قضی در حدیث لاضرر مسعود عطار منش 0 537 18-دي-1398, 00:13
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم لزوم بررسی سندی طرق به کتب مبتنی بر تبیین پدیده اجازه مسعود عطار منش 0 686 20-آبان-1398, 20:44
آخرین ارسال: مسعود عطار منش

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان