امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اعتبار آزمایش حاملگی در جریان احکام حمل
#1
انقضاء عده ی حامل مطلقه، به وضع حمل است. بحثی مطرح است که کمترین حدی که صدق حمل و وضع حمل می کند، چیست؟ برخی مضغه را اقل حمل دانسته اند و برخی معیار دیگری معرفی کرده اند و ...
گفته شده که مرحله ی اولیه ی انعقاد نطفه، عرفا مصداق حمل محسوب نمی شود. اما مشکل در اینجاست که ولو در عرف گذشته، بز نطفه اطلاق حمل نمی شده، اما در زمان ما که با تست آزمایشگاهی، حاملگی زن را تشخیص می دهند، در همان مراحلی که سابقا اطلاق حمل نمی شده است در عرف حاضر اطلاق حمل شده و چنین زنی را حامل می دانند.
استاد، تشابه این مساله با مساله ی خون و رنگ خون را مطرح کردند. در آن مساله هم در صورتی که صرفا رنگ خون باقی باشد، به دقت علمی، خون وجود دارد اما عرفا خون تطبیق داده نمی شود.
اما به نظر می رسد که فارق مهمی بین ما نحن فیه و آن مساله وجود دارد و آن این که در مساله ی خون و رنگ خون، حتی اگر به عرف بگوییم که مثلا طبق میکروسکوپ، در اینجا ذرات خون وجود دارد باز هم عرف خون را در این فرد تطبیق نمی دهد و مثلا اگر بگوییم خون بیاور آوردن لباسی که بر آن رنگ خون است را کافی نمی داند اما اگر بگوییم یک زن حامله بیاور، آوردن چنین زنی که با آزمایش محرز شده حامله است را کافی می داند. شاید بتوان گفت که همان عرف سابق هم اگر "می توانست" انعقاد نطفه را احراز کند حمل را تطبیق می داده است و اگر سابقا تطبیق نمی داده به جهت ناتوانی از تشخیص بوده(1) و لذا این بحث با آن مثال، فرق جوهری دارد.لذا صرف اختیار این مبنی که ملاک در تطبیق بر مصداق، عرف است مساله ی رنگ خون را حل می کند ولی این مساله را حل نمی کند. بله اگر بگوییم ملاک، تطبیق هایی است که زمان صدور نصوص انجام می شده و آن هم به نحو فعلی و نه تعلیقی (اگر بفهمد، تطبیق می کرد) در اینجا هم مساله حل می شد اما پذیرش چنین امری به نحو کلی بسیار دشوار می نماید. در خصوص ما نحن فیه، مطرح شد که اگر موضوع حکم، شامل این مورد شود که در زمان صدور نص، قابل احراز نبوده، لغویت حاصل می شود. لکن این وجه هم نا تمام به نظر می رسد. چرا که به هر حال، مصادق فراوان قابل احرازی برای این این حکم در همان زمان صدور نص وجود داشته...
همچنین مطرح شد که در خصوص این مساله، چون در روایتی وارد شده "کل شیء یستبین انه حمل" مشخص می شود که استبانه ی حمل داخل در موضوع است و مراد از استبانه هم همان استبانه ی برای نوع مردم است. لکن این وجه هم از جهاتی محل تامل است. اولا در جمع بین این روایت و آیه و روایاتی که صرف وضع حمل را موضوع قرار داده اند ظاهرا باید گفت که این روایت به صدد بیان این است که مشکوک الحمل، ظاهرا به منزله ی عدم حمل است نه این که علم داخل در موضوع حکم واقعی باشد. ثانیا در خود استبانه هم همین بحث مطرح می شود که آیا تنها همان فرد استبانه ی در زمان صدور نص ملاک است یا با احراز آزمایشگاهی که برای متعارف مردم، اطمینان می آورد صادق است...
در نهایت، استاد نظرشان این بود که در این مساله جای احتیاط است.
(1) شاهدی بر این امر که عرف سابق هم اگر احراز انعقاد نطفه می کرد حمل را تطبیق می داد: این که زمان اقصی الحمل و اقل الحمل را از همان حین انعقاد نطفه حساب می کرده اند. البته در جواهر نوشته اند که این امر، تلازمی با صدق حمل بر نطفه ندارد...
پاسخ
#2
اگر متشرعه اصلا ذهنشان خطور نمی کرده که اطلاق کلام شارع بخواهد شامل این مصداق بشود این موجب انصراف نمی شود؟
پاسخ
#3
1- چنانکه گذشت ممکن است گفته شود این که متشرعه بر این مصداق، حمل را تطبیق نمی داده اند به جهت قصور در احراز حمل بودن آنچه زن پیش از مضغه (مثلا) سقط کرده بوده و الا اگر همان موقع هم برای آن ها احراز می شد که آن چه سقط شده نطفه ی منعقد شده بوده زن را پیش از سقط، حامل می دانسته اند و یشهد علی ذلک ما مر من قولهم بان اقصی الحمل او اقله کذا و کذا مما احتسب من بدو انعقاد النطقه.
2- اگر عدم خطور مصداقی به ذهن متشرعه ی زمان صدور نص، موجب انصراف شود پس کلا باید خطابات را از مصادیق مستحدثه منصرف بدانید. مثلا الان به شیوه هایی سقط یا وضع حمل می کنند که در گذشته نبوده و قطعا به ذهن متشرعه خطور نمی کرده، آیا به انصراف از این ها هم ملتزم می شوید؟ الا ان یقال بالقاء الخصوصیۀ علی نحو یشمل هذه الموارد و لا یشمل ما نحن فیه.
پاسخ
#4
بله می توان ملتزم شد. حال یا الغاء خصوصیت یا تناسبات حکم و موضوع بتوان حکم مصادیق مستحدث را بیان کرد در غیر این صورت رجوع به اصل عملی
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نوآوری علمی:  عدم اعتبار قبول متصدّق علیه در صدقه، مضاف بر ایجاب haqiqi.1410 0 171 14-دي-1401, 17:02
آخرین ارسال: haqiqi.1410
  لغویت اعتبار ملکیت در صورت وجود ملکیت تکوینی ذاتی مسعود عطار منش 1 436 9-آذر-1401, 10:47
آخرین ارسال: علی آمنی
  عدم جریان اصاله الاطلاق نسبت در روایات ناظر به فروعات حکم مسعود عطار منش 0 232 21-مهر-1401, 10:21
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  عدم جریان اصول لفظی در فرض معلوم بودن مراد تفهیمی محمود رفاهی فرد 0 1,695 24-بهمن-1397, 20:40
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  راهی برای اعتبار احادیث ضعیف محمود رفاهی فرد 3 4,531 1-دي-1397, 21:10
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد
  مراد از یوم در احکام شرعی محمود رفاهی فرد 0 2,426 18-ارديبهشت-1397, 10:51
آخرین ارسال: محمود رفاهی فرد

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان