امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد
#1
مرحوم بروجردی و محقق داماد در فرضی که مصلی (در کشتی یا قطار و.. )وسط نماز از حد ترخص خارج شود فرموده اند ادله وجوب قصر مانند: «المسافر یقصر و اذا خفی الاذان فقصر» از چنین موردی انصراف دارد یا اینکه دلالت آن مجمل است.
بنابر این _ با توجه به اجمال در ادله لزوم قصر_ به عمومات لزوم اتمام نماز های ظهرین و عشاء تمسک نموده اند و حکم به لزوم تمام نموده اند.
استاد شهیدی در اشکال به این بیان فرمودند:
اولا به نظر ما ادله لزوم قصر ناظر به بعد از تشهد است؛ یعنی اگر کسی پس از تشهد از حد ترخص عبور کرد، نمازش قصر است و ادله قصر انصرافی ندارد
ثانیا: عمومی دال بر تمام بودن نماز وجود ندارد؛ زیرا در بسیاری از آنها مانند صحیحه فضیل، جعل دو رکعت سوم و چهارم، بر غیر مسافر شده است و در دیگر روایاتی که به صورت کلی نماز ظهرین و عشا چهار رکعتی دانسته شده است؛ قرینه متصله بر تقیید به غیر از سفر وجود داشته است؛ زیرا مسلمین بر عدم لزوم تمام در سفر اتفاق دارند؛ البته عامه قصر را جائز و شیعه قصر را لازم می داند؛ بنابر این ادله لزوم تمام، از زمان صدور، مقید متصل به عدم سفر بوده است و لذا در موارد شک در سفر، نمی توان به عمومات تمسک نمود؛ زیرا عمومی وجود ندارد و ادله از همان ابتداء به صورت خاص جعل و بیان شده اند.
عین همین بیان در موارد شک در جماعت مطرح است و نمی توان به عمومات لزوم قرائت برای نفی جماعت در فرض شک تمسک نمود.
پاسخ
#2
ظاهرا مخصصی که بیان شده، اتفاق مسلمین بر قصر در مورد مسافر (جوازا او وجوبا) است. بنا بر این، مخصص، لبی است و لذا بحث، مبتنی بر مساله ی جواز تمسک به عام در اجمال مخصص لبی می شود که اختلافی است. آیا مبنای استاد این است که در این مساله نمی توان به عام تمسک کرد؟
پاسخ
#3
استاد می فرمایند: یا ادله از همان ابتدا خاص بوده و مخصص متصل داشته اند یا اینکه با وجود ارتکاز بر قصر در سفر،عموم محفوف به قرینه است
شاید مبنای عدم حجیت عام در شبهه مخصص لبی نیز همین باشد و مساله شبهه مخصص لبی باشد
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 528 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  در قرائت نماز، ملک یوم الدین بخوانیم یا مالک یوم الدین، کفوا یا کفؤا...؟؟ حسین بن علی 1 538 9-مرداد-1402, 21:21
آخرین ارسال: مالک
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 621 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  وظیفه کسی که نمیتواند حمد صحیح بخواند نماز جماعت نیست؟ حسین بن علی 0 446 27-دي-1401, 18:08
آخرین ارسال: حسین بن علی
  عدم صحت قول به اصل بودن صد شتر در باب دیه هادی اسکندری 2 1,624 20-آذر-1401, 09:07
آخرین ارسال: علاوی
  هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟ حسین بن علی 1 754 29-آذر-1400, 12:16
آخرین ارسال: rezakhadem110
  چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟ حسین بن علی 0 549 23-آبان-1399, 21:13
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 602 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  اخطار ذهنی نیت در ابتدای نماز لازم است؟ حسین بن علی 0 621 25-شهريور-1399, 07:18
آخرین ارسال: حسین بن علی
  تکبیره الاحرام رکن نماز نیست؟؟ حسین . 0 911 22-شهريور-1399, 11:54
آخرین ارسال: حسین .

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان