امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
اشکال دقیق و بدیع به استصحاب استقبالی
#1
استاد شهیدی به آقای خویی و شهید صدر در جریان استصحاب استقبالی اشکال می کنند به این بیان که طبق مبانی خودشان

شارع وقتی لاتنقض الیقین بالشک می گوید برای صدق نقض یقین به شک، باید حیث حدوث از متیقن و حیث بقاء از مشکوک الغاء شود و الا دیگر نقض صدق نمی کند.
مثلا کسی که یقین به حدوث وضوی ساعت 7 داشته و شک در وضو الان دارد. اگر آثار وضو ساعت 7 را بار نکند، نقض یقین به شک نکرده چون متعلق یقین و شک متفاوت است
بنابر این شارع وقتی گفته لاتنقض الیقین بالشک حیث حدوث را از متعلق یقین و حیث بقاء را از متعلق شک الغا کرده و لذا می گویند تو یقین به وضو داشتی الان شک در وضو داری، یعنی متعلق یقین و شک یک چیز شد.

این بیان، کار را در استصحاب استقبالی خراب می کند؛ زیرا اگر حیث حدوث را از متعلق یقین و حیث بقا را از متعلق شک الغا کنیم باید بگوییم الان یقین داریم به اینکه مریض هستم، بعد راجع به شک چه بگویم؟ بعدا شک در مریضی می کنم؟؟؟
در استصحاب استقبالی چاره ای نیست و باید حیث حدوث و بقاء را بیاوریم و بگوییم الان یقین به عجز دارم و الان شک در عجز در آینده دارم. وقتی حیث حدوث و بقاء را آوردید مصحح تعبیر به نقض از دست شما گرفته می شود.
بله از فرض صدق لا تنقض؛ می توان به مواردی در استصحاب که حدوث یقین و شک هم زمان بوده الغاء خصوصیت کرد اما به استصحاب استقبالی نمی تواند الغاء خصویت کرد.
پاسخ
#2
آقا مرتضی حائری کلامی دارند که ممکنه ناظر به اشکال استاد باشد(مبانی الاحکام ج ۳ صفحه ۷۸)
البته استاد ازین اشکال پاسخ دادند که به نظر ما اصلا الغاء حیث حدوث و بقاء برای صدق نقض لازم نیست؛ زیرا در روایت اولی زراره آمده
فانه علی یقین من وضوئه(یعنی همین الآن یقین به وضو قبل داری) سپس فرموده: لا تنقض الیقین بالشک.. یعنی همینکه الآن یقین در وضوی صبح داشته و شک در وضوی الآن دارد منطبق بر لا تنقض شده
اشکالات و جوابهایی هم در درس فقه مطرح شده که مفید است
تاریخ ۱۶ /۹/ ۱۴۰۰
پاسخ
#3
استاد بعد از اشکال شاگردان، پذیرفتند که با توجه به شیوع نقل به معنا و غفلت عرفیه ازین دقت ها؛ نمی توان برای حل مشکل به صحیحه اولی زراره تمسک کرد و لذا استظهار نمودند که عرفا بعد از تطبیق شرعی دلیل لا تنقض بر استصحاب؛ تفاوتی بین استصحاب حالی و استقبالی نیست
پاسخ
#4
(16-آذر-1400, 23:17)حسین بن علی نوشته: استاد شهیدی به آقای خویی و شهید صدر در جریان استصحاب استقبالی اشکال می کنند به این بیان که طبق مبانی خودشان

شارع وقتی لاتنقض الیقین بالشک می گوید برای صدق نقض یقین به شک، باید حیث حدوث از متیقن و حیث بقاء از مشکوک الغاء شود و الا دیگر نقض صدق نمی کند.
مثلا کسی که یقین به حدوث وضوی ساعت 7 داشته و شک در وضو الان دارد. اگر آثار وضو ساعت 7 را بار نکند، نقض یقین به شک نکرده چون متعلق یقین و شک متفاوت است
بنابر این شارع وقتی گفته لاتنقض الیقین بالشک حیث حدوث را از متعلق یقین و حیث بقاء را از متعلق شک الغا کرده و لذا می گویند تو یقین به وضو داشتی الان شک در وضو داری، یعنی متعلق یقین و شک یک چیز شد.

این بیان، کار را در استصحاب استقبالی خراب می کند؛ زیرا اگر حیث حدوث را از متعلق یقین و حیث بقا را از متعلق شک الغا کنیم باید بگوییم الان یقین داریم به اینکه مریض هستم، بعد راجع به شک چه بگویم؟ بعدا شک در مریضی می کنم؟؟؟
در استصحاب استقبالی چاره ای نیست و باید حیث حدوث و بقاء را بیاوریم و بگوییم الان یقین به عجز دارم و الان شک در عجز در آینده دارم. وقتی حیث حدوث و بقاء را آوردید مصحح تعبیر به نقض از دست شما گرفته می شود.
بله از فرض صدق لا تنقض؛ می توان به مواردی در استصحاب که حدوث یقین و شک هم زمان بوده الغاء خصوصیت کرد اما به استصحاب استقبالی نمی تواند الغاء خصویت کرد.
در استصحاب عادی می گویید «یقین داشتم و شک دارم» و در استصحاب استقبالی می گویید «یقین دارم و شک خواهم داشت» ماالفرق بینهما؟در هردو زمان باید بیاید
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  اشکال آقای خویی در اجماع تشرفی Payam_Khajei 0 145 4-اسفند-1402, 13:09
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در تفصیل کفایه بین شک در وجود قرینه متصله و شک در قرینیت موجود Payam_Khajei 1 110 2-اسفند-1402, 22:02
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  کلام شهید صدر در اثبات اصاله الثبات (استصحاب قهقرایی) Payam_Khajei 2 146 2-اسفند-1402, 12:04
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال آقای خویی در رجوع به اهل خبره(مثل لغوی) در امور حسیه Payam_Khajei 0 65 27-بهمن-1402, 21:33
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال صاحب وسایل به استفاده از روایات عرض بر حجیت ظواهر قرآن Payam_Khajei 0 177 18-بهمن-1402, 00:37
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اخذ علم به حکم در متعلق حکم و اشکال مشهور دور Payam_Khajei 0 112 8-آبان-1402, 14:12
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  معنای حصه توأمه و اشکال به آن Payam_Khajei 0 272 28-مهر-1402, 21:26
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  اشکال در شمول خطابات قرآن نسبت به زمان حاضر موحدی اصل 0 326 21-آذر-1401, 15:12
آخرین ارسال: موحدی اصل
  احتمال نقل به معنا مانع تمسک به استصحاب عدم ازلی است موحدی اصل 0 414 27-آبان-1401, 02:17
آخرین ارسال: موحدی اصل
  اشکال آیت الله هاشمی شاهرودی در ریان لاتعاد در شروط عقلی ناشی از قول به امتناع اجتماع شهبازی 0 317 10-بهمن-1400, 15:46
آخرین ارسال: شهبازی

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان