ارسالها: 267
موضوعها: 120
تاریخ عضویت: آبان 1393
اعتبار:
10
سپاس ها 87
سپاس شده 82 بار در 66 ارسال
اسلام وقتی میگوید ربا نگیرید؛ زیرا ربا ظلم است، این نشان میدهد یک طرز تفکری دارد که این محتوا را ظلم میداند. عرفی نیست بگوییم این شکل ظلم است. این شکل را عوض بکنید ظلم نیست. اسلامی که میگوید ما زکات را واجب کردیم تا فقر را در جامعه برطرف کنیم و ان الله اشرک الفقراء فی اموال الاغنیاء و لو علم انه لایکفیهم لزادهم، یا آیه که لکیلا یکون دولة بین الاغنیاء منکم، هدف از تشریع احکام اقتصادی که از ثروتمندان زکات بگیرند یا احکام دیگر این است که ثروت در بین یک طبقه خاصی در گردش نباشد فقط در بین اغنیاء ثروت در گردش نباشد، دیگران هم از این اموال استفاده بکنند. اینها یعنی نظاممند بودن اقتصاد دین. و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف میکند آن تغییر شکلها مشکل دارد.
ارسالها: 274
موضوعها: 1
تاریخ عضویت: دي 1393
اعتبار:
1
سپاس ها 137
سپاس شده 15 بار در 14 ارسال
(15-آبان-1399, 20:56)حسین بن علی نوشته: هدف از تشریع احکام اقتصادی که از ثروتمندان زکات بگیرند یا احکام دیگر این است که ثروت در بین یک طبقه خاصی در گردش نباشد فقط در بین اغنیاء ثروت در گردش نباشد، دیگران هم از این اموال استفاده بکنند. اینها یعنی نظاممند بودن اقتصاد دین. و این نظام باید حفظ بشود. اگر بناء باشد با تغییر شکل این نظام مختل بشود این کشف میکند آن تغییر شکلها مشکل دارد.
در سرتاسر کره زمین کدام کشور و نظامی را سراغ دارید که مالیات نداشته باشد (به هدف صرف مالیات برای مردم) یا هدفش رسیدگی به فقرا نباشد؟
این شیوه استدلال مثل همان است که گفته می شود عدل حکم دینی نیست بلکه ارشاد به حکم عقل است.
قطع قلم به قیمت نان می کنی رفیق
این خط و این نشان که زیان می کنی رفیق
گیرم درین میانه به جایی رسیده ی
گیرم که زود دکه دکان می کنی رفیق
کفاره اش ز گندم عالم فزون تر است
از عمر آنچه خدمت خان می کنی رفیق
خود بستمش به سنگ لحد مرده توش نیست
قبری که گریه بر سر آن می کنی رفیق
گفتی گمان کنم که درست است راه من
داری گمان چو گمشدگان می کنی رفیق