امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بطلان عمل واقع در سجین
#1
استاد شهیدی فرمودند: در بحث مبطلیت ریاء می توان به روایت سکونی [1]تمسک کرد در این روایت آمده که فرشته، عمل عبد را  در حالی که خوشحال است به سمت آسمان می برد سپس خدای متعال می فرماید این عمل را در سجین قرار دهید چرا که فقط مرا اراده نکرده است.
سجین یا به معنای جهنم است که در این صورت هم حرمت عمل فهمیده می شود هم بطلان ویا به معنای مکان پست می باشد که در این صورت حرمت ثابت نیست اما به نظر ما عمل باطل است چرا که عمل صحیح را در مکان پست قرار نمی دهند.


[1] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص‏ إِنَّ الْمَلَكَ لَيَصْعَدُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ مُبْتَهِجاً بِهِ‏فَإِذَا صَعِدَ بِحَسَنَاتِهِ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اجْعَلُوهَا فِي‏ سِجِّينٍ‏ إِنَّهُ لَيْسَ إِيَّايَ أَرَادَ بِهَا.
پاسخ
#2
(20-آبان-1399, 09:53)عرفان عزیزی نوشته: استاد شهیدی فرمودند: در بحث مبطلیت ریاء می توان به روایت سکونی [1]تمسک کرد در این روایت آمده که فرشته، عمل عبد را  در حالی که خوشحال است به سمت آسمان می برد سپس خدای متعال می فرماید این عمل را در سجین قرار دهید چرا که فقط مرا اراده نکرده است.
سجین یا به معنای جهنم است که در این صورت هم حرمت عمل فهمیده می شود هم بطلان ویا به معنای مکان پست می باشد که در این صورت حرمت ثابت نیست اما به نظر ما عمل باطل است چرا که عمل صحیح را در مکان پست قرار نمی دهند.


[1] عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ النَّوْفَلِيِّ عَنِ السَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ قَالَ قَالَ النَّبِيُّ ص‏ إِنَّ الْمَلَكَ لَيَصْعَدُ بِعَمَلِ الْعَبْدِ مُبْتَهِجاً بِهِ‏فَإِذَا صَعِدَ بِحَسَنَاتِهِ يَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ اجْعَلُوهَا فِي‏ سِجِّينٍ‏ إِنَّهُ لَيْسَ إِيَّايَ أَرَادَ بِهَا.

سلام، به نظر دلالت روایت مخدوش است، زیرا ممکن است که این عمل شرایط کمال را نداشته باشد مثلا عبادت التجار است فلذا چون جمیع مراتب اخلاص را ندارد آنگونه که خدای سبحان شایسته آن است فلذا عبادتش باری ندارد؛ ولی این منافاتی با اسقاط تکلیف و صحت عمل ندارد. شاهدش روایاتی است که میگوید شخص غافل نمازش بالا نمیرود:                                                                                رُبَّمَا لَمْ يُرْفَعْ مِنَ الصَّلَاةِ إِلَّا النِّصْفُ أَوِ الثُّلُثُ وَ السُّدُسُ عَلَى قَدْرِ إِقْبَالِ‏ الْعَبْدِ عَلَى‏ صَلَاتِهِ‏ وَ رُبَّمَا لَا يُرْفَعُ مِنْهَا شَيْ‏ءٌ يُرَدُّ فِي وَجْهِهِ كَمَا يُرَدُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ وَ تُنَادِي ضَيَّعْتَنِي ضَيَّعَكَ اللَّهُ كَمَا ضَيَّعْتَنِي وَ لَا يُعْطِي اللَّهُ الْقَلْبَ الْغَافِلَ شَيْئاً
پاسخ
#3
استفاده بطلان قدری مشکل است فرض کنید اگر شخصی عبادتش همراه با عجب باشد ممکن است به حکم روایت ( سیئه تسوءک و حسنه تعجبک) بگوییم این عبادت پست تر از حتی برخی سیئات است ولی جایی ندیدیم بگویند از شرایط صحت عبادت عجب نداشتن است.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  بطلان اجاره و جعاله بر انجام واجبات عینی تعیینی علی کریمیان 2 410 19-آذر-1401, 17:08
آخرین ارسال: خیشه
  عدم بطلان روزه استحبابی با بقاء بر جنابت هادی اسکندری 0 858 17-فروردين-1399, 22:16
آخرین ارسال: هادی اسکندری
  بطلان نماز فرد کرونایی در مسجد بنابر فتوای سید یزدی سید رضا حسنی 0 891 20-اسفند-1398, 17:49
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  جمع بین جواز اجتماع امر و نهی و بطلان نماز در دار مغصوب هادی اسکندری 0 1,661 28-مهر-1398, 17:34
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان