امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
نقد کلام اقای صدر در ردّ نفی ادعائی در حدیث رفع
#1

اقای صدر اشکال کرده اند که نفی ادعائی در مالایطیقون ممکن نیست چون نفی ادعائی در جایی است که در خارج حقیقة وجود داشته باشد ولی در مالایطیق وجود ندارد.
استاد احمدی از این کلام جواب داده اند که لو سلمنا صحة این کلام، ولی این مختص موضوع است،‌ اما در متعلق وتنزیل ان بمنزله عدم، عکس ان صحیح است ونباید در خارج موجود باشد،‌چون خارج ظرف سقوط است ونه ظرف ثبوت، اگر متعلق درخارج موجود باشد دیگر نهی وامر نسبت به ان بی معناست، اینجا نفی، نفی متعلق است. مثلا اگر بگوید التیمم وضوء وتیمم وجود داشته باشد، امر به تیمم لغو خواهد بود. اینجا هم طبیعت تیمم را نازل منزله وضوء میکند نه تیمم خارجی را. وثانیا اصلا هم لازم هم نیست در خارج موجود باشد تا تنزیل درست باشد،‌ اگر شخصی بگوید بچه شما را تنزیل کردم بمنزله شیخ انصاری، اینجا ولو هنوز بچه ای نباشد باز تنزیل درست است،‌ بله این تنزیل درجایی که به هیچ وجه امکان بوجود امدنش نباشد لغو است،‌ولی اگر برای بعضی ممکن است لغو هم نخواهد بود.
اما نسبت به موضوع،‌ اگر "مالایطیق" دو مصداق دارد مالایطیق عقلی ومالایطیق عرفی اینکه نسبت به مالایطیق عقلی تنزیل ممکن نباشد معنایش این نخواهد بود که معنا تغییر کند بلکه نتیجه اش انحصار این معنا به یک مصداق خواهد شد،‌وهمین کلام را خود ایشان در قرینه سیاق در مااضطروا الیه فرموده که مصداقش منحصر در یک فرد میشود بخلاف مالایعلمون که دو مصداق پیدا میکند.

وایضا به کلام ایشان نقض میشودشما در اضطرار به ترک صلاة چه میگوئید؟ اگر بگوئید ترکش را تنزیل کرده بمنزله لاترک،‌ ترک که موضوع حکم نیست،‌شارع صلاة را واجب کرده،‌ترک که موضوع نیست، پس در اینجا باید بگوید صلاتی را که نسبت به این مضطر هست لاصلاة حساب کردم واین یعنی اینکه وجوب به ان تعلق نگرفته.
مثلا اگر شک در وقت کردیم،‌اینجا استصحاب بقاء وقت میکنیم، اینجا اگر یک دلیلی بگوید صلاة تو صلاة در وقت نیست، این معنایش این است که وجوب ندارد.
در مضطر هم وقتی میگوید صلاة تو صلاة نیست، کدام صلاة را تنزیل به منزله عدم کرده ودلالت بر عدم وجوب ان میکند، با اینکه این صلاتی نیاورده ، جواب این است که طبیعی صلاة را.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقد کلام آخوند مبنی بر فطری و بدیهی بودن جواز تقلید سید رضا حسنی 0 5 7 ساعت قبل
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مناقشه در کلام آخوند خراسانی مبنی بر حمل روایات ترجیح بر استحباب سید رضا حسنی 0 135 7-ارديبهشت-1398, 15:13
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقدی بر کلام فلاسفه در باب جبر و اختیار سید رضا حسنی 0 151 7-ارديبهشت-1398, 15:08
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مناقشه در کلام صاحب المحکم فی اصول الفقه در مورد عدم انحصار انقلاب نسبت در عام و خاص سید رضا حسنی 1 278 27-بهمن-1397, 08:27
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  نقد کلام مشهور مبنی بر اصاله التعیین در دوران بین تخییر وتعیین در حجیت سید رضا حسنی 0 277 21-دي-1397, 16:57
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  مراد از مخالفت با کتاب در کلام آیت الله سیستانی و نقد آن سید رضا حسنی 0 285 14-دي-1397, 18:05
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  حجیت فی الجمله متعارضین در کلام آیت الله زنجانی و نقد آن سید رضا حسنی 0 385 23-آذر-1397, 17:51
آخرین ارسال: سید رضا حسنی
  نقد کلام مرحوم تبریزی در عرفی دانستن جمع در یک مورد سید رضا حسنی 1 511 10-آذر-1397, 08:34
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
  اشکال  نقدی بر اطلاق کلام مرحوم امام در خطابات قانونیه ابو الخیر 4 1,402 18-اسفند-1396, 14:38
آخرین ارسال: سید محسن حائری
  اقسام حکومت در کلام مرحوم خویی مهدی منصوری 0 746 17-بهمن-1396, 15:53
آخرین ارسال: مهدی منصوری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان