امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
چاره ای برای حلال بودن رهن خانه وجود ندارد؟؟
#1
در رهن خانه گفته شده نباید برای قرض، شرط اجاره قرار داده شود تا مستلزم ربا باشد؛ بلکه برای اجاره شرط قرض بگذارد و بگوید اجاره دادن مشروط به قرض الحسنه است
این کار که نوعی حیله در ربا است طبق نظر مرحوم امام و هرکسی که حیل ربا را ممنوع می داند باطل است؛ اما علاوه بر ایشان، آقای سیستانی و شهید صدر نیز که حیل ربا را می پذیرند؛ در اینگونه رهن خانه اشکال می کنند
اشکال این است که اجاره مشروط به قرض و قرض مشروط به اجاره عرفا تفاوت ندارد و روایات مانعه شامل هر دو فرض می شود  به عبارت دیگر شرط یعنی اتصال بین دو امر ولذا فرقی ندارد چه چیزی مشروط و چه چیزی شرط باشد پس بین قرض به شرط اجاره و اجاره به شرط قرض تفاوت نیست.
برای رفع اشکال چند راه حل ارائه شده است
یکی از روشها این است که مستاجر خطاب به صاحب خانه بگوید: "سه دانگ خانه را یکساله را به مبلغ پنجاه میلیون (همان مبلغ رهن) از شما می خرم همراه خیار یکساله، و سه دانگ دیگر را به مبلغ هر ماه صد هزار تومان، اجاره می­کنم". پس مبلغ صد هزار تومان بابت اجرت ماهیانه­ی سه دانگ و مبلغ پنجاه میلیون به عنوان مبلغ بیع الخیار خواهد بود. با رسیدن انتهای اجاره، صاحب خانه پنجاه میلیون را به مستاجر پرداخت کرده و بیع الخیار را فسخ می­کند.
راه های دیگری نیز پیشنهاد شده است مثل قرارداد صوری امضا شود و از آنجا که مستاجر و صاحب خانه راضی به تصرف هستند؛ تصرفات صحیح باشد؛ البته تصرف اعتباری مانند بیع و... در پول رهن صحیح نیست اما می تواند معامله کلی در ذمه کند و پول رهن را به عنوان اداء دین پرداخت کند.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  انصراف لاتعاد از ملتفت و ما یصلح للقرینیه شدن برای ذیل( السنه لا تنقض الفریضه) Payam_Khajei 1 36 6-اسفند-1402, 20:44
آخرین ارسال: Payam_Khajei
  حاشیه بودن روایات و فقه شیعه بر فقه عامه Payam_Khajei 5 528 4-دي-1402, 00:30
آخرین ارسال: 105767
  مستحب نبودن بلند گفتن بسم الله در نماز برای زنان حسین بن علی 1 621 1-اسفند-1401, 07:37
آخرین ارسال: خیشه
  عدم صحت قول به اصل بودن صد شتر در باب دیه هادی اسکندری 2 1,624 20-آذر-1401, 09:07
آخرین ارسال: علاوی
  استدلال به آیه نفر برای اثبات وجوب تعلیم جاهل علی کریمیان 0 188 15-آذر-1401, 14:16
آخرین ارسال: علی کریمیان
  هیچ آیه ای دلالت بر قاعده نفی حرج ندارد؟ حسین بن علی 1 754 29-آذر-1400, 12:16
آخرین ارسال: rezakhadem110
  ظهور واژه ی حلال در اعم از تکلیفی و وضعی عرفان عزیزی 0 399 17-فروردين-1400, 09:58
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  عمومی دال بر تمام بودن نماز، وجود ندارد حسین بن علی 2 843 3-مهر-1399, 12:58
آخرین ارسال: حسین بن علی
  نماز و عبادت برای تقاضای دنیوی یا استجابت دعا باطل است؟ مومن 0 602 25-شهريور-1399, 11:53
آخرین ارسال: مومن
  حکم نماز در خانه کسانی که غذا خوردن در خانه آنها اجازه نمی خواهد هادی اسکندری 0 1,000 11-بهمن-1398, 21:00
آخرین ارسال: هادی اسکندری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان