امتیاز موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
لزوم تتبع در استعمالات برای فهم متون دینی
#1
یکی از مهم ترين و موثر ترین عوامل فهم نادرست متون دینی مراجعه نکردن به استعمالات مرتبط با آن متن است.
مثلا احادیث مربوط به رفع القلم از صبیان و مجانین و ... را برخی به قلم احکام زدند و بعد اطلاق گرفته آن را شامل احکام وضعی نیز دانسته اند و ... در حالیکه در استعمالات شواهد متعدد وجود دارد که مراد از قلم قلم کتابت اعمال است که اساسا سیر بحث را عوض میکند.
یا مثلا تعبیر عفو و تجاوز شاید بدوا ظهور در بخشش عقوبت داشته باشد و گویا برخی به قرینه تعبیر عفو و تجاوز در برخی نقل‌های حدیث رفع مراد از حدیث رفع را لااقل در برخی فقراتش رفع المواخذه گرفتند و حال آنکه با مراجعه به استعمالات میبینیم مکرر در عفو و تجاوز از تکلیف نیز استعمال شده است.
یا عقل را معمولا قوه عاقله میگیرند در حالیکه ظاهراً عقل در لسان عربی قدیمی مصدر یا اسم مصدر یعقل و به معنای فهم یا فهمیدن است لذا در مقابل جهل قرار گرفته بنابراین مثلا روایاتی که میگوید معامله صبی نافذ است حتی یعقل منظورش قوه عاقله نیست بلکه منظورش فهم است یعنی گویا تا وقتی فهم امور معاملی را ندارد معاملاتش باطل است.
فعلیکم بالتتبع
پاسخ
#2
(8-آذر-1399, 08:27)مسعود عطار منش نوشته: یکی از مهم ترين و موثر ترین عوامل فهم نادرست متون دینی مراجعه نکردن به استعمالات مرتبط با آن متن است.
مثلا احادیث مربوط به رفع القلم از صبیان و مجانین و ... را برخی به قلم احکام زدند و بعد اطلاق گرفته آن را شامل احکام وضعی نیز دانسته اند و ... در حالیکه در استعمالات شواهد متعدد وجود دارد که مراد از قلم قلم کتابت اعمال است که اساسا سیر بحث را عوض میکند.
یا مثلا تعبیر عفو و تجاوز شاید بدوا ظهور در بخشش عقوبت داشته باشد و گویا برخی به قرینه تعبیر عفو و تجاوز در برخی نقل‌های حدیث رفع مراد از حدیث رفع را لااقل در برخی فقراتش رفع المواخذه گرفتند و حال آنکه با مراجعه به استعمالات میبینیم مکرر در عفو و تجاوز از تکلیف نیز استعمال شده است.
یا عقل را معمولا قوه عاقله میگیرند در حالیکه ظاهراً عقل در لسان عربی قدیمی مصدر یا اسم مصدر یعقل و به معنای فهم یا فهمیدن است لذا در مقابل جهل قرار گرفته بنابراین مثلا روایاتی که میگوید معامله صبی نافذ است حتی یعقل منظورش قوه عاقله نیست بلکه منظورش فهم است یعنی گویا تا وقتی فهم امور معاملی را ندارد معاملاتش باطل است.
فعلیکم بالتتبع
سلام آفرین بر شما کلام زیبایی بود؛ متأسفانه گاها دیده میشود که فقه تتبعی قدری کمرنگ شده در حالیکه برای اینکه فقه ما واقع گرایانه تر باشد؛ نیاز جدی هست که قدری تتبعات چه در حوزه استعمالات و چه در سایر حوزه ها بیشتر شود؛ حضرت آیة الله شبیری زنجانی و ابنه الشریف حفظهما الله تعالی چنین رویه زیبایی در فقه و اصول دارند لکن متأسفانه جای این شیوه بحث در مجامع علمی حوزه خالی دیده میشود.
پاسخ


موضوعات مشابه ...
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  «اصول»  عدم مرجعیت حکم عقل به حسن عدل و قبح ظلم برای همه ی گزاره های عقل عملی a.p 0 277 2-بهمن-1401, 23:55
آخرین ارسال: a.p
  نکته علمی:  مثال روایی برای استعمال لفظ در اکثر از یک معنی محمد خداپرست 2 657 12-مرداد-1401, 18:54
آخرین ارسال: عرفان عزیزی
  استدلالی ساده و روشن برای اثبات اجرای قاعده احتمال و محتمل در مطلوبیت و مصلحت فعل ارادتمند آیت الله مکارم 5 2,731 17-اسفند-1398, 18:54
آخرین ارسال: ارادتمند آیت الله مکارم
  «روش شناسی»  لزوم بازنگری در علم منطق و اثر آن در فقه و اصول tallebelm 0 2,122 14-فروردين-1398, 17:37
آخرین ارسال: tallebelm
  شرط جدیدی برای مقدمات حکمت meisam 3 5,993 11-بهمن-1396, 15:22
آخرین ارسال: مسعود عطار منش
Star وضع لفظ برای ارواح معانی م. مظفری 0 4,052 6-آذر-1393, 16:36
آخرین ارسال: م. مظفری

پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان